پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
اگر بخواهیم به مفاهیم اقتصادی نمره ارزشمندی بدهیم بدون تردید مفهوم" تولید ملی" درصدر ارزشمندترین مفاهیم قراردارد. با وجود دهها سال تبلیغ گسترده برای به محاق بردن تولیدملی دربرابر واردات ارزان اما هیچ سرزمینی با هرگرایش سیاسی این خطای بزرگ را نمی کند که تولیدداخل را زیرپای واردات، حتی ارزان قربانی کند.

شعارسال: دهها گزارش مستند هرساله از سوی نهادهای مدنی و ملی و بین المللی درباره برنامه ریزی برای مصونیت کشورها در برابر سست شدن امنیت غذایی به مثابه خط قرمز کشورها منتشر می شود. این گزارش ها موید ارزشمند بودن مفهوم تولیدملی دربرابر سایر مقوله ها ومفاهیم اقتصادی حتی درحال حاضر است. این مفاهیم و رفتارها در دوره فعلی به همه نخبگان در کشورهای گوناگون یادآوری می کند باید دنبال آن دسته از مدیران باشیم که به تولیدملی باور ذهنی و اجرایی دارند . در زمانه ای که به هر دلیل این دسته از مدیران با یورش رانتخواران مواجه شده اند و این گروه کوچک طماع و آزمند می بیند که منافع رانتی آنها چون برف ذوب شده و محو خواهد شد عقل و منطق حکم می کند از مدیران تخریب چی رانتخواران حمایت شود. مهندس محمود حجتی جدای از هر حرف و حدیثی برنامه و کارنامه اش درصیانت از تولیدملی با حفظ اقتصادی بودن تولید، درخشان و قابل اعتماد است. برای اثبات این ادعا به آمار دردسترس تعادل در تولید داخلی شکر با واردات به نفع تولید ملی را می توان گواه کار گرفت. در حالی که تولیدشکر در سال 1381 نزدیک یک میلیون تن و واردات آن 820 هزارتن بود در دومین سال وزارت مهندس حجتی واردات شکر به 216 هزارتن و تولیداخلی به 1274هزارتن رسید. این توازن به نفع تولیدداخل درحرکت بود که دولت تغییرکرد. یک سال بعد یعنی در سال 1385 بودکه یک گروه کوچک مافیایی توانستند جهنم تولید و بهشت واردات را لباس عمل بپوشانند واردات 2.5 میلیون تن شکر داخلی درسال 1385 که بهت آور و ناراحت کننده بود بنیاد تولید داخل را سست کرد و از رمق انداخت. تنها دوسال کافی بود که نگاه غیرتولیدی مدیران دولت نهم، تولید داخلی شکر را به دره مرگ نزدیک کند. درسال 1387 تولید شکر به 550 هزارتن و واردات این محصول به دوبرابر آن رسید. رانت های رویایی واردکنندگان شکر و سایر محصولات کشاورزی مثل روغن نباتی ، برنج ، نهاده های دامی در همه سالهای فعالیت دولتهای نهم و دهم راه را برای صیانت از تولید داخل به لحاظ ذهنی و اجرایی تخریب کرد. تثبیت دستوری نرخ ارزهای معتبر و رشد شتابان نرخ تورم در ایران که این شاخص را به دستکم برابر نرخ تورم متوسط جهانی رسانده بود، ابزاری به دست مغالطه کاران داده بود تا با مقایسه های غیرمنطقی واردات را بهشت و تولیدداخل را جهنم نشان دهند.

درحالی که تنها سه ماه به عمر کاری دولت دهم مانده بود مافیای شکر دریک ترفند عجیب توانست با در اختیار قرار گرفتن دلار 1226 تومانی، شکر وارد و در یک دوره کوتاه 250 میلیارد تومان سود رانتی و فسادآلود به دست آورد. حالا و در 4 سال اخیر مهندس حجتی که برایش تولیدداخل با حفظ بهره وری از آب و خاک و قیاس اقتصادی، یک آرمان بوده و هست بار دیگر ورق را دست کم در تولید شکر برگردانده است. درحالی که در همه سالهای 1385 تا 1392 سهم واردات شکر در تامین نیاز مصرف کنندگان ایرانی بالاتر از سهم تولیدداخل بود این روند برعکس شده وبهشت مافیای واردات به روزهای سخت تبدیل شده است. با توجه به برنامه ارایه شده معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی برای رساندن تولیدداخل دانه های روغنی با راهبرد قطع واردات روغن نباتی معلوم است که خواب بر رانتخواران حرام شده است. تردیدی نیست که اکثریت اعضای مجلس قانونگذاری به این تحولات و دگرگونی در بالا کشیدن مقوله تولیدداخل در محصولاتی که به امنیت غذایی ایرانیان مرتبط است آگاهی کامل دارند و از افتادن در تله وارداتچی های آزمند اجتناب خواهندکرد. عقل و انصاف و دلسوزی به این مرز و بوم حکم می کند از وزیری که با تحمل سختی ها و دشواری ها بنیان تولیدداخل را مستحکم کرده و موانع تولیدداخل را تا جایی که می توانسته برطرف کرده است، حفظ کنیم تا جایی که بازگشت مافیای واردات محصولات کشاورزی ناممکن شود. اکنون صدها هزار دهقان خرده پای ایرانی و تولیدکنندگان صنعتی مواد غذایی به وقار مجلس قانونگذاری امیدوارند و نیک می دانند اکثریت مجلس در شرایط عادی راه صواب را طی و از مدیر ملی صیانت خواهد کرد .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 20 اسفند 1396 ، کدخبر: 338418 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین