پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۶۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
با هر دیدگاهی که به مسئله نقد سازمان مدیریت بحران و عملکرد دستگاه های فعال در این حوزه نگریسته شود، عمق بحران های مشهود و عدیده را می توان ملاحظه نمود. سوال این است که در یک کشور دارای پتانسیل بالای وقوع سوانح و حوادث طبیعی و غیر طبیعی،چرا باید نسبت به ساختار،تشکیلات، عملکرد،چنین حوزه ای کم تفاوت بود؟ گزارش زیر با این رویکرد، اقدام به نقد سازمان مدیریت بحران با تاکید بر عملکرد نشان داده شده در سوانح هوایی اخیر نموده است. منتظر روشنگری های احتمالی روابط عمومی سازمان یا دیگر دستگاه های فعال در این حوزه هستیم.
شعارسال:  در سال 96، سوانح عدیده ای را شاهد بودیم. سیل در چند استان ، سوختن پلاسکو ، فرو ریختن معدن یورت ، زلزله کرمانشاه و سایر استان ها ، غرق شدن سانچی ، سقوط ATR هواپیمایی آسمان و جدیدا هم سقوط هواپیمای ترکیه ای در کشور . با توجه به الزام جوامع جدید به حضور و فعالیت موثر سازمان های تخصصی ، انتظار حضور و فعالیت موثر سازمان مدیریت بحران ، از کمترین انتظارات شهروندان از این سازمان عریض و تحویل (به برداشت شخصی نویسنده  ، بی در و پیکر – البته اگر خدای ناکرده تعبیر به توهین به سازمان معظم مدیریت بحران و مدیران آن نشود) است.

بررسی تطبیقی رفتار سازمان مدیریت بحران در کلیه رویدادها ( ورای مکان، زمان، نوع رویداد و عمق فاجعه و ….) نشان دهنده نشانگان رفتاری تکرار شونده و انفعالی است .نکته قابل تامل و مشترک در تمامی این رخدادها را می توان از طنز فراگیر بین مردم ، دریافت .

✔ شدت آتش به حدی است که امکان امداد رسانی نیست(پلاسکو)

✔ شدت انفجار به حدی است که امکان امداد رسانی نیست(معدن یورت)

✔ دمای حرارت به حدی است که امکان امداد رسانی نیست(سانچی)

✔ منطقه سقوط هواپیما به حدی صعب العبور است که امکان امداد رسانی نیست(هواپیمای یاسوج)

_ هیچ وقت نمیگن امکانات ضعیفه، مدیریت نداریم…!

 

بررسی منابع در خصوص کارکردها و ساختار سازمان مدیریت بحران بیان می دارد که :

سازمان مدیریت بحران کشور ،از جمله سازمان های زیر مجموعه وزارت کشور بوده که وظیفهٔ آمادگی و پیشگیری از بحران‌ها، مدیریت آنها و ارائه کمک‌های اولیه به آسیب‌دیدگان و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده را به عهده دارد. شیوه فعالیت سازمان فرابخشی بوده و با استفاده از همه امکانات و لوازم وزارتخانه‌ها ، موسسات و شرکت های دولتی و عمومی و خصوصی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و … می بایست ، اقدام به مدیریت بحران نماید . این سازمان در خرداد ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرد و در تعیین قوانین و چهارچوب‌های آن از تجربیات به دست آمده از نحوهٔ عملکرد سازمان‌های مشابه که پیش از آن در ایران بنا نهاده شده و از عملکرد مطلوبی برخوردار نبوده و منحل شده بودند، بهره گرفته شده‌ است. با شروع به فعالیت این سازمان در خرداد ۱۳۸۷، قرار شد این سازمان برای یک دوره ۵ ساله به‌طور آزمایشی شروع به فعالیت کند و بعد از این مدت، کارایی و اثربخشی سازمان مورد سنجش قرار بگیرد. در خرداد ۱۳۹۲ اجرای آزمایشی مفاد قانون مدیریت بحران کشور به پایان رسید و نتایج ارزیابی عملکرد سازمان حاکی از ضعف مالی، مدیریتی، اطلاعاتی و ارتباطی در این سازمان بوده‌است که موجب شده اغلب طرح‌ها، پروژه‌ها، دستورالعمل‌ها و دوره‌های آموزشی اجراشده در این دوره ۵ ساله، نیمه‌کاره انجام شوند.

سازمان مدیریت بحران ، بحران زده است :

بجای توضیح و اثبات بحران زدگی سازمان مدیریت بحران در گزارش حاضر، اقدام به بیان چند سوال می گردد. امید است با پاسخ دهی به این سوالات، اثبات ادعای صورت گرفته ، محقق شود:

– تعریف سازمان مدیریت بحران از بحران ، سطوح مختلف آن،انواع بحران از نظر عملیاتی چیست؟ دستور العمل مداخله گری فعال سطح بندی شده سازمان کجاست؟

– برنامه راهبردی سازمان مدیریت بحران برای فعالیت کجاست و بحث غلطان سازی و روزآمد شدگی آن چگونه تعریف شده است؟

– نقشه عملیاتی سازمان مدیریت بحران در پهنه بندی جغرافیایی بحران های احتمالی در کشور ،کجاست؟

– سند فعالیت و برنامه ریزی بین بخشی و فرابخشی سازمان مدیریت بحران در روند فعالیت با سایر دستگاه ها کجاست؟

– گزارش عملکردهای موفق سازمان مدیریت بحران در کنترل بحران های سال 96 کجاست؟ اصلا خود این سازمان در سال 96، بخودش از 20 چند می دهد(ما حاضریم 10 نمره هم ارفاق کنیم)؟

– سند توسعه هم بندی ساختاری و کارکردی سازمان مدیریت بحران با سایر اسناد بالادستی کجاست؟

– سند پیش بینی بحران های احتمالی قابل وقوع مبتنی بر پهنه بندی جغرافیایی این سازمان کجاست؟

– سند آسیب شناسی سالیانه عملکرد سازمان کجاست؟

– شیوه نامه انتصابات مدیریتی در این سازمان حساس کجاست؟

………

تصور می شود با دقت در این سوالات، عمق فاجعه خود را بهتر نشان می دهد. فاجعه ای که ما در تیتر گزارش خود از آن یاد کرده ایم. مدیریت بحران ما ، بحران دارد.

دیگران در خصوص سازمان مدیریت بحران و بحث مدیریت بحران کشور ، چه می گویند(این تیترهای خبری،برای چیست)؟

قصد فاصله گیری از افکار عمومی و توجه به نظرات مدیران ارشد و سیاستگذاران و نخبگان کشور در خصوص این سازمان را داریم. تیترهای خبری زیر خود، عمق فاجعه را فریاد می زند.

–  آخوندی سوء مدیریتش در حمل و نقل را به گردن رحمانی فضلی انداخت

– فرار و بی‌تفاوتی مسئولان در مدیریت بحران‌ها

– ابوترابی : لایحه مدیریت بحران دولت دردی از بحران‌ها دوا نمی‌کند

– سیاوشی: نزدیک به چهار سال است که سازمان مدیریت بحران به شکل قانونی در کشور نداریم

– گسل مدیریت بحران تنور شایعات را داغ می کند

–  انفعال در مدیریت بحران/ هواپیمای سانحه دیده ATR کماکان غیرقابل دسترس

– ………

قصد اطاله کلام وجود ندارد، در غیر این صورت صدها تیتر اثباتی، تقدیم خوانندگان محترم می شد.

 

به عملکرد مدیریت بحران در حادثه سقوط هواپیمای ATR آسمان چه نمره ای می دهید ؟

اجازه می خواهیم تا از زبان خودمان حرف نزنیم و قضاوت را به دیگران بسپاریم. کلیپ زیر ، نمونه ای از نقدها و قضاوت های صورت گرفته در خصوص عملکرد مدیریت بحران در سانحه دردناک سقوط هواپیمای ATR آسمان(پرواز 3704 تهران یاسوج) است. واقعا به مدیریت بحران این سانحه،چند می دهید؟



مدیریت بحران سقوط هواپیمای ترک را خودتان قضاوت کنید:

با توجه به توضیحات ارایه شده، به راحتی می توان وضعیت مدیریت بحران در سقوط جت ترکیه ای در استان چهارمحال بختیاری را پیش بینی نمود. اما تقاضامندیم، شما خوانندگان محترم بعنوان قضات صالح و عادل، به مدیریت بحران این سانحه، امتیاز دهید.

در پایان، منتظر توضیحات ان شاالله روشنگر، سازمان مدیریت بحران یا هر نهاد و دستگاه مسئول یا فعال در حوزه مدیریت بحران، برای شفاف تر شدن این وضعیت نامناسب، می باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایرلاین پرس، تاریخ انتشار 20 اسفند 97، کدخبر: 56388، airlinepress.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
عدم وجود دستگاه های نظارتی درست در کشور باعث به وجود آمدن این مشکلات و وارد ساختن خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور میشود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
دقیقا الان هرچی رو مسئولین ما دارن تقصیر مسئولیتشو از گردن خودشون ساقط می کنن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین