پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۷۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
مسئولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب نشستی با اصحاب رسانه، ازارائه نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبزومقاوم در برابر زلزله پرده برداشتند؛ براین اساس یکی از فناوران ایرانی‌که‌چهره‌ای شناخته شده دردنیا دارد، پایش به ساخت‌و‌سازهای کشور باز شد.

شعارسال:مسئولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب نشستی با اصحاب رسانه، ازارائه نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبزومقاوم در برابر زلزله پرده برداشتند؛ براین اساس یکی از فناوران ایرانی‌که‌چهره‌ای شناخته شده دردنیا دارد، پایش به ساخت‌و‌سازهای کشور باز شد.

صبح امروز نشست خبری اعطای نظریه فنی و سیستم ساختمانی سبز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس این مرکز و ناصر صائبی؛ فعال فناور در حوزه سازه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله با حضور خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای برگزاری این مراسم مسئولان مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی گزارشی از وضعیت ساخت و ساز در کشور ارائه کردند و به معرفی شاخصه‌های فنی نخستین سیستم ساختمانی سبز پرداختند.

محمد شکرچی‌زاده با بیان اینکه برای نخستین بار است اجازه استفاده و بهره‌برداری از سازه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله را در این ابعاد می‌دهیم اظهار کرد: در این مرحله تاییدیه فنی به این گروه اعطا کرده‌ایم تا با نوآوری که در دنیا حاصل کرده‌اند شروع به ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه کنند. قطعا در ادامه مسیر با توجه به آزمایشها و مدل‌سازی‌هایی که انجام می‌‌دهیم محدودیت‌های موجود در تاییدیه اول را برخواهیم داشت.

وی با دعوت از فعالان فناور دیگری که در زمینه ساخت و ساز مسکن به شکل نوین صاحب دستاورد هستند عنوان کرد: ما در صدد آن هستیم تا صنعت ساخت و ساز را رشد دهیم اما باید دانست اعطای گواهی فنی برای مصالح جدید ساختمانی نیز کار بسیار بزرگی است.

شکرچی‌زاده افزود: براساس مدارکی که دکتر صائبی به ما ارائه کرده‌اند دریافت گواهینامه فنی ابداع‌شان در امریکا نیز حدود 10 سال به طول انجامیده و بعد از مدل‌سازی‌ها و آزمایش‌ها، تاییدیه نهایی را به او داده‌اند تا بتواند سازه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله خود را در برخی کشورها اجرایی کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما نیز براساس تجربه‌ای که از سیستمهای دیگر داشتیم به آزمایش این محصول پرداخته و بعد از زلزله اخیر کرمانشاه نیز با اهمیت بیشتری آن را پیگیری کردیم و نهایتا با برگزاری جلسات متعدد توانستیم ظرف هفتاد روز این تاییدیه را صادر کنیم.

*سازه‌های نوین از وزن مرده ساختمان می‌کاهد

وی تصریح کرد: با کنترل کیفی و محدودیت‌هایی که در تاییدیه فنی گذاشته‌ایم امیدواریم مراحل آزمایش تکمیلی به سرعت طی شده و برخی محدودیت‌ها و موانع که فرضا می‌تواند ساخت واحدهای مسکونی چند طبقه با مصالح سبک باشد را مجوز دهیم.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها وزن مرده ساختمان را یک چهارم سازه‌های معمولی (سنگین) می‌کند گفت:بنابراین در مواقع زلزله نیروی زلزله کاهش یافته و میزان خسارات و آسیبها به واحدهای ساختمانی کاهش می‌یابد.

*صدور مجوز اولیه ساخت سازهای نوین بعد از سه و نیم سال

در ادامه این نشست دکتر ناصر صائبی نیز به پاسخ سوالات پرداخت و درباره تجربه فعالیتش در حوزه ساخت و سازهای نوین اظهار کرد: ما در دنیا موفق شدیم سازه‌های تا چهار طبقه را نیز بدون هیچ مشکلی پیاده‌سازی و اجرا کنیم، اما نمی‌دانم چرا در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به این میزان دقت نظر وجود دارد و برای صدور مجوزها سختگیری می‌شود.

این فعال فناور با بیان اینکه من به ایران آمدم تا کارم را برای هموطنان ارائه کنم و بعد از تجربه زیادی که در دنیا دارم توقع‌ام این است که مانعی برای انجام آن وجود نداشته باشد، گفت: هیچ قوانینی جز موضوعات مطرح در حوزه ساخت و ساز در کار ما مصروف نشده است و دقیقا در تطابق با قوانینی است که طی 50 سال گذشته نگاشته شده تا ساختمانها فرو نریزند.

وی با بیان اینکه شاید گام نخست جا افتادن تولیدات ما سخت باشد اما مطمئنیم که در آینده نزدیک به همگان ثابت خواهد شد که جای هیچ نگرانی از استفاده از سازه‌های سبک نیست. سازه‌هایی که ما ابداع کرده‌ایم قادر است تا 35 درصد در مصرف سوخت نیز که پیش از این برای ساخت آهن و سیمان صرف می‌شد تغییر کند.

صائبی با اشاره به اینکه کار ما به دو قسمت هسته و پوسته تقسیم می‌شود، دلیل کامپوزیتی که در آن به کار رفته بسیار سبک و مقاوم است، درباره اینکه چه مدت زمانی طول کشید تا تاییدیه فنی برای این طرح در کشورمان صادر شود گفت: کشور ما در قوانین ساخت و ساز تابع قوانین آمریکاست اما جالب اینجاست زمانی که تاییدیه و مجوزی از آن کشور دریافت می‌شود مورد قبول مرکز تحقیقات کشور ما نیست.

وی افزود: این اتفاق در حالی می‌افتد که بسیاری از کشورهای دنیا قوانین و تاییدیه‌های فنی آمریکا را قبول دارند و ما هنگام پیاده‌سازی اجرای پروژه‌هایمان در آنجا با مشکلی مواجه نمی‌شویم اما در ایران برای صدور مجوز ساخت یک طبقه با مصالح تولیدی ما سه سال و نیم طول کشید.

این فعال فناور با تاکید بر اینکه باید توسعه سازه‌های سبک و نوین از روستا و مناطق زلزله‌زده آغاز شود، اشاره‌ای سربسته به قراردادی با بنیاد مسکن داشت و گفت: اجازه دهید در این جلسه در باره چند و چون این قرارداد اظهار نظری نکنم اما با توجه به اینکه آستان قدس رضوی علاقه بسیاری به اجرای این طرح نشان داده است ممکن است اجرا را از مناطق زلزله‌زده این استان داشته باشد.

صائبی درباره اینکه چه ضمانتهایی از سمت شما به متقاضیان و مشتریان سازه‌های سبک ارائه می‌شود تا با خیال راحت به استفاده از این واحدهای مقاوم در برابر زلزله بپردازند؟ گفت: قطعا زمانی که کنترل و کیفیت برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دغدغه این بخش حل می‌شود زیرا کنترل کیفیت کار ضمانت‌ها را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه شخصا به دنبال این هستم ایران را سرآمد استفاده از سازه‌های پایدار، سبز و سبک کنم عنوان کرد: ما در توسعه فعالیتهای فناورانه‌مان رویکرد صادراتی داریم و می‌خواهیم کار را تا سطوح بالای اجرا، اجرایی کنیم.

*قیمت سازه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله از 250 هزار تومان تا یک میلیون تومان

صائبی درباره قیمت تمام شده یک واحد مسکونی با استفاده از این فناوری گفت: قیمت‌های واحدهای تکمیل شده ما غالبا 20 تا 30 درصد کمتر از ساختمانهای معمولی است و از هر متر مربع 250 هزار تومان شروع می‌شود و نهایتا به یک میلیون تومان می‌رسد.

این فعال فناور در پاسخ به این سوال که آیا سازه‌های شما در قالب پیش‌ساخته به متقاضیان ارائه می‌‌شود و یا در محل مورد نظر اسمبل می‌گردد؟ به تسنیم گفت: اجرای این پروژه در هر دو قالب برای ما ممکن است و می‌توانیم تکه‌های سازه را محل مورد نظر انتقال داده و در آنجا نصب کنیم و یا اینکه مشابه برخی پروژه‌هایمان در کشورهای دیگر خانه‌های آماده را به محل مورد نظر انتقال داده و در آنجا نصب کنیم.

ساختمانهای سبک و مقاوم در برابر زلزله یک دانشمند ایرانی در کشورهای مختلف دنیا

وی با تاکید بر اینکه ما 14 سال است که در حوزه ساخت و ساز با فناوریهای نوین فعالیت داریم، عنوان کرد: ما سازه‌هایمان را در بناهای لاکچری دنیا نیز پیاده‌سازی کرده‌ایم که ظرف مدت یک روز قابلیت پیاده‌سازی دارد؛ انواع سازه‌های ما را می‌توان در کشورهایی نظیر مکزیک، ژاپن، دبی و... مشاهد کرد که تعداد طبقات آنها بیش از یک است.

صائبی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا تاکنون از طرف شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی و فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن به شکل نوین درخواست‌هایی برای اشتراک تجارب و همکاری داشته‌اید؟ گفت: بله، خوشبختانه صدها نفر به من مراجعه کردند تا انتقال دانش و اشتراک تجارب را داشته باشیم، اما بنده خود را مکلف کرده بودم تا زمانی که تکلیفم با مرکز تحقیقات راه، شهرسازی و مسکن برای دریافت تاییدیه نهایی نشود به این درخواستها پاسخی ندهم.

این فعال فناور و دانشمند ایرانی تاکید کرد: قطعا بهترین کار این است که مسئولان ایران لوازم و شرایط کار را برای هر گروهی که با تکیه بر علم و دانش به دنبال رشد و ارتقای میهن عزیزمان است، فراهم کنند، زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد نمی‌توانیم در حوزه‌های دانش‌بنیان و نوآورانه خودکفا شویم و به راهبردی صدها و هزاران گروه علاقه‌مند به ورود در این حوزه‌ها بپردازیم.

شعارسال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 21 اسفند 96، کدخبر: 1678626 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
بعد از این همه سال تازه این مجوز صادر شده ؛ پس در این مدت مسئولان چیکار میکردند؟
ا.ح75
ناشناس
Norway
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
1
تو ایران همه کار ها انام میشه هاااا اما اونقدررر دیر که خیلی چیزها از دست رفته! این هم نمونه ای از این رفتار
ا.ف75
رضا
United States of America
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
1
0
هرکی میخواد یه کاری برای مردم انجام بده یا چوب لا چرخش میزارن یا عرضه انجام کار رو ندارن.

فقط اینو میگم که سازه پایدار به هیچ عنوان در ایران اجرایی نمیشه. با این همه مافیا که تو کار مصالح ساختمانی داریم هیچ نوآوری صورت نمیگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین