پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۸۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان غربی گفت: پسماندهای ویژه نفتی در استان قابلیت خنثی شدن ندارند و برای این کار به سایر استان‌ها فرستاده می‌شوند.

شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان غربی گفت: پسماندهای ویژه نفتی در استان قابلیت خنثی شدن ندارند و برای این کار به سایر استان‌ها فرستاده می‌شوند.

پرویز آراسته در جلسه مکان‌یابی پسماندها که با حضور معاون عمرانی استاندار در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: تاکنون کلیه پسماندهای ویژه را به سایر استان‌ها همانند قزوین انتقال می‌دادیم که هزینه‌های سنگینی برای ما به ایجاد می‌کند و یا به‌صورت اصولی در داخل استان انبار و پایش می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: اکنون با نظارت سازمان محیط‌زیست استان و پیمانکاران، قراردادی با دانشگاه ارومیه بسته‌شده تا در جهت پیدا کردن مکان مناسب برای پسماندها به نتایجی برسیم و قبلاً ایراداتی در طرح‌ها بود که اکنون این ایرادات رفع شده و می‌توان در کارگروه مطرح کرد.

وی یادآورشد: از سه مکان انتخابی تنها یک سایت در دستور کار قرار خواهد گرفت چراکه هزینه راه‌اندازی و زیرسازی های آن بسیار بالاست و در مورد پسماندهای ویژه نفتی مطالعات دقیقی صورت نگرفته است و در استان قابل خنثی نیستد بلکه فقط به‌صورت اصولی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات نگه‌داری پسماندها در استان تصریح کرد: هم‌اکنون در استان با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم به طوری که نمی‌توانیم کشفیات قاچاق حاصل از نیروی انتظامی را خنثی کنیم و از سرمایه گذاران دعوت می‌شود که با شرکت در این طرح سرمایه‌گذاری کنند چراکه سود این طرح بالاست.

استادیار دانشگاه ارومیه نیز اظهار داشت: مکان‌یابی به بسیاری از مسائل از جمله شرایط طبیعی، قانونی، محیط‌زیست، اجتماعی و اقتصادی وابسته است که در انتخاب مکان تک‌تک این موارد باید به‌صورت جداگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد که در رأس همه این موارد ایمنی، سلامت عمومی و محیط زیست قرار دارد.

میرحسین میریعقوب زاده تصریح کرد: یکی از فاکتورهای قابل‌ توجه در مکان‌یابی برای پسماندها وسیع بودن مکان انتخاب‌شده و قابلیت گسترش دادن است تا در آینده مشکلی ایجاد نکند و به فاصله‌ای از شهر و مناطق مسکونی قرار داشته باشد که صدای ترافیک حمل‌ونقل پسماندها به حداقل ممکن برسد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد باید هزینه‌های حفاری در انتخاب این موضوع در نظر گرفته شود و تصمیم داشتیم برای هر شهری مکانی مناسب در نظر گرفته شود اما یکی از موارد منع‌کننده وجود زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مسکونی است و در انتخاب شاخص‌های مکان‌یابی کمی فراتر رفته و شاخص‌های سخت‌گیرانه‌تری از شاخص‌های آمریکا را در نظر گرفتیم.

میر یعقوب زاده تأکید کرد: در انتخاب محل مناسب، جهت باد و منابع آب‌های زیرزمینی نیز موردتوجه قرارگرفته ولی با همه تلاش‌ها نتوانستیم در شهرستان سلماس مکان مناسبی حتی برای پسماندهای خود شهر پیدا کنیم و خاک مکان موردنظر برای پسماندها باید کمترین ضریب انتقال را داشته باشد به نوعی بسیاری از مسائل در پیدا کردن محل مناسب دخیل بودند که می‌توان به پراکنده بودن روستاها نیز اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه تنها یک سایت در استان راه‌اندازی خواهد شد سه مکان از لحاظ شاخص‌های مورد نظر، تأیید شدند که ارومیه با یک هزار و 56 هکتار و خوی با 6 هزار و 492 هکتار و تکاب با 9 هزار و 918 هکتار زمین در اولویت انتخاب قرار گرفته‌اند.

استادیار دانشگاه ارومیه گفت: علاوه بر این شهرها، پیرانشهر نیز می‌توانست به عنوان محل مناسب با توجه به نزدیک بودن به تکاب و وسعت زمین‌های اطراف نیز انتخاب شود ولی درنهایت خوی با توجه به خاک مناسب می‌تواند در اولویت قرا بگیرد و ارومیه نیز با توجه به نزدیک بودن به شمال و جنوب استان مد نظر ماست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22 اسفند 1396، کدخبر: 1679961، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
خب ای کاش که با درخواست بودجه ای بتونن پتانسیل هایی که این کار نیاز داره و فراهم کنن تا نیاز مند شهرای دیگه برای دفع این پسماند نباشیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین