پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۹۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
کشاورزان استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور همواره با مشکل فروش و بازاریابی محصولات تولیدی خودشان دست و پنجه نرم کرده‌اند. تولید محصولات استاندارد و فرآوری آنها می تواند یکی از کلیدهای رهایی از این مشکل باشد.

شعارسال: کشاورزان استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور همواره با مشکل فروش و بازاریابی محصولات تولیدی خودشان دست و پنجه نرم کرده‌اند. تولید محصولات استاندارد و فرآوری آنها می تواند یکی از کلیدهای رهایی از این مشکل باشد.

ایجاد ارزش افزوده با فرآوری محصولات کشاورزی

دکتر سپهر عضو هئیت علمی دانشگاه ارومیه با تاکید بر فرآوری محصولات کشاورزی با انجام اقداماتی که ایجاد ارزش افزوده می کنند یکی از موضوعاتی است که اغلب با خام فروشی محصولات کشاورزی عمدتا مزیت رقابتی و ظرفیت ایجاد اشتغال از بین می رود.

وی ادامه داد:بررسی محصولات استراتژیک استان از جمله سیب، انگور، بادرنجبو، بیدمشک و... و ارائه راهکارهای فرآوری این محصولات باعث جلوگیری از خام فروشی محصولات می شود.

وی گفت: تازه خوری سیب به عنوان مثالی بارز در زمینه عدم فرآوری محصولات کشاورزی است که می توان به طرق مختلف از جمله تولید چیپس، کنسانتره و... از تازه خوری جلوگیری و ارزش افزوده ایجاد کرد. از دیگر مواردی که در استان پتانسیل بالقوه دارد شیره انگور است که آن طور که باید روی آن کار نشده است. شیره انگور در حال حاضر در استان در سطح خانگی تولید می شود و در شهرک های صنعتی که باید چنین فعالیت هایی نیز انجام پذیرد هیچ اثری از تولید صنعتی شیره انگور نیست. بسته بندی شیره انگور و یا تولید پودر شیره انگور از راه هایی است که از آنها به عنوان راهکارهای فرآوری شیره انگور که یکی از مشتقات مهم انگور است یاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود:آموزش فرهنگ فرآوری برای کشاورزان از الزامات ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی است و باید به این نکته توجه شود که در مراحل اولیه نیاز به راه اندازی کارخانجات و تجهیزات فوق پیشرفته نیست و گاها در بیشتر مواقع حتی در داخل مزارع و باغات نیز امکان فرآوری محصولات وجود دارد.

محصولات داخلی برای فرآوری استاندارد نیستند

در ادامه وی با شاره به عمده ترین مشکل کشاورزان در زمینه فراوری محصولات کشاورزی گفت: در این زمینه استاندارد نبودن محصولات داخلی برای فرآوری است. وجود گاها پانزده درصد ماده خارجی، پرآب بودن و نیاز به آبگیری و خشک کردن و پیدا شدن بقایای سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی از مواردی هستند که مانع از پرورش محصولات استاندارد در کشور و به خصوص استان می شوند. در این زمینه نیز باید فرهنگ تولید محصول استاندارد به کشاورز آموزش داده شود.

تمرکز اصلی در زنجیره تامین باید روی بازاریابی و فروش باشد

سپهر به مسئله بازاریابی و پیدا کردن بازار فروش محصولات کشاورزی و بهبود زنجیره تامین این محصولات اشاره کرده و عنوان کرد: هفتاد درصد ظرفیت انرژی و تمرکز باید روی مسئله فروش متمرکز شود و تولید و بسته بندی اهمیت سی درصدی دارند. برندسازی و تلاش برای تغییر ذائقه مردم یکی از راهکارهایی است که این استاد دانشگاه در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی مطرح کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به بازارهای داخلی و خارجی بالفعل و بالقوه اشاره کرد و گفت: گیاه استویا که در نوشابه سازی کاربرد دارد، درخت کنیوا با خاصیت مقاومت در برابر خشکی و شوری که از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می شود، نوعی درخت که در تولید روغن هواپیما کاربرد دارد و گیاه پیچک نمونه هایی هستند که به دلیل عدم تامین داخلی نیاز کشور بصورت واردات پاسخ داده می شود که با سرمایه گذاری در تولید این قبیل محصولات می توان به بازار بکر و پرسودی دست یافت.

بلایی که واسطه ها سر کشاورزی می آورند هیچ کس دیگری نمی آورد

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت کشاورزی در آذربایجان غربی پرداخت و گفت: بلایی که واسطه ها سر کشاورزی می آورند هیچ کس دیگری نمی تواند بیاورد.

سیاست های کلان دولت و واردات محصولات مشابه داخلی از دیگر نکات مورد اشاره این استاد در این زمینه بود که از وارد کردن برنج های خارجی در فصل برداشت برنج ایرانی به عنوان نمونه در این مورد یاد شده و کوتاه کردن دست دولت از بخش کشاورزی راهکاری برای برون رفت از این مشکل عنوان شد.

برند ایرانی همچنان مهجور است

وی ادامه داد:نبود اعتماد به برند و کالای ایرانی از دیگر مسائل عمده در تمامی بخش های تولیدی و صنعتی کشور از جمله کشاورزی است که باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی در این خصوص انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه افزود:مسئله مهم قاچاق یکی از چالش های اساسی این بخش است که یکی از دلایل آن سهولت در گرفتن کارت بازرگانی و واردات بی رویه و بدون سازوکار با کارت های بازرگانی افراد بومی و معمولی با پرداخت های ناچیز در قبال آنها می باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 22 اسفند 1396، کدخبر: 58666، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
فراوری محصولات نه تنها ارزش افزوده بالایی در کشور ایجاد میکنه بلکه کلی از معضلات نبود اشتغال هم در کشور رو میتونه حل کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین