پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۵۹۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
آتش واردات در حالی به جان اقتصاد افتاده که جشن های ملی را هم در گیر کرده و سود میلیاردی از قاچاق و واردات غیر رسمی به جیب قاچاقچیان در جشن های ملی می رود.
شعارسال: در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که به رسم چند ساله مردم سه شنبه آخر سال را جشن گرفته و با برپا کردن آتش، آخرین شب چهارشنبه سال را دور هم جمع می شوند.

هر چند که این رسم هم مانند باقی رسوم در طی این سال ها تغییر یافته اما آنچه مشخص است این است که این تغییر به نفع واردات بوده کرده و چندین سال است که جشن چهارشنبه سوری بازار واردات را داغ کرده است.

این گزارش می افزاید در طی سال های اخیر ترقه و نارنجک و فشفشه به تفریحی جدید در شب چهارشنبه سوری تبدیل شده است و بازار این اقلام از چند روز مانده به چهارشنبه آخر سال حسابی داغ می شود.به طوری که به راحتی می توان انواع مواد محترقه را در کنار خیابان از دستفروشان تهیه کرد و این فراوانی به حدی است که حتی در سوپر مارکت ها نیز می توان هم زمان با خرید بستنی و تخم مرغ، ترقه و فشفشه را تهیه کرد.

بر اساس این گزارش بیش از 90 درصد مواد محترقه از کشور چین به ایران وارد می شود و نکته جالب این است که حجم قابل توجهی از این کالا از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد می شود.

موضوع وقتی جالب تر می شود که در کنار فروش این کالا در مغازه های سطح شهر و نیز توسط دستفروشان شبکه های اجتماعی نیز به کمک بازار گرمی این کالا آمده و این روزها فروشندگان و وارد کنندگان عمده این کالا تنها با یک حساب مجازی و یک خط اعتباری اقدام به فروش و ارسال مواد محترقه بدون جا گذاشتن رد پایی از خود به سراسر ایران می کنند.

گزارش میدانی  از بازار مواد محترقه در چهارشنبه سوری حاکی از آن است که اگر به طور میانگین فقط در شهرهای بزرگ هر خانواده حداقل 10 هزار تومان برای خرید مواد محترقه هزینه کند سود میلیاردی در جیب واردکنندگان و دلالان این بازار خواهد رفت.

این در حالی است که این کالا عمدتا به صورت قاچاق و از مبادی رسمی بدون هیچ نظارتی به کشور وارد می شود و بیشتر این اقلام استاندارد نیستند.البته نباید از این نکته غافل شد که در کشور نیز تولیدکنندگانی کمتر از انگشتان دست اقدام به تولید و عرضه محصولات مخصوص آتش بازی با استاندارد بالا می کنند که متاسفانه این تولیدات داخلی نیز در چهارشنبه سوری در آتش واردات می سوزند و در رقابت نابرابر حرفی برای گفتن ندارند.

این گزارش می افزاید در حالی که سال هاست که فشفشه و ترقه و وسایل آتش بازی به پای ثابت جشن چهارشنبه سوری تبدیل شده است و در این شب سود میلیاردی به جیب واردکنندگان و قاچاقچیان می رود این سوال مطرح می شود که چرا دولت در این بخش از تولیدات با استاندارد حمایت نمی کند تا این سود در جیب کارگران ایرانی برود و این که این حجم قاچاق از کجا و چگونه به کشور وارد می شود و چرا پس از سال ها هنوز در مبارزه با قاچاق نتوانستیم موفق عمل کنیم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسکانیوز، تاریخ انتشار 22اسفند 1396، کدخبر:   915529  ،www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
پس گمرک ما چه کار میکند که همچین چیز هایی به راحتی وارد کشور میشوند و کسی نمیتواند از آن ها بازخواست کند
ا.ح75
ناشناس
Germany
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
واقعا خیلی جالبه که به راحتی روی فرهنگ ینتی ما برای دراوردن پول و به جیب زدن درامد های زیاد کار میکنن و باورهای مارو ازمون میخرن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین