پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۰۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
وزش بادهای شدید که از سه روز پیش استان‌های شمالی و برخی از استان‌های غربی و شرقی کشور را نیز در برگرفته بود، باعث بروز مشکلاتی برای ساکنان این مناطق شد و در برخی از شهرها هم خسارات فراوانی بر جای گذاشت. به طوری که سقوط داربست تبلیغاتی در شهر تبریز دو نفر را راهی بیمارستان کرد و 16 نفر دیگر هم در این شهر به‌دلیل تند باد دچار گازگرفتگی شدند، لغو چند پرواز و تخریب یک خانه و قطع 50 اصله درخت در همدان نیز از دیگر خسارات این تند باد بوده است.

شعار سال: «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی اعلام کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که دامنه فعالیت سامانه بارشی که دیروز (شنبه) از شمال به کشور وارد شده بود، امروز(یکشنبه) 10 استان ساحلی خزر، شمال شرق و زاگرس مرکزی و جنوبی و استان‌های مرکزی را در بر می‌گیرد.
وی تصریح کرد: امروز (یکشنبه) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، چهارمحال و بختیاری و یزد شاهد بارش باران هستیم. امروز همچنین وزش باد شدید را درجنوب فارس، کرمان و بوشهر خواهیم داشت، البته دیروز (شنبه) نیز در نیمه شرقی کشور شامل استان‌های خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان شاهد این پدیده جوی بودیم.
گودرزی در عین‌حال از کاهش محسوس دمای هوا در نیمه شمالی کشور تا روز دوشنبه خبر داد و افزود: به‌عنوان مثال کمینه دمای هوای تهران که دیروز 14 درجه سانتیگراد بود، امروز (یکشنبه) به نه و فردا به هفت درجه سانتیگراد می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه تا روز دوشنبه در پایتخت نیز شاهد بارش‌های پراکنده خواهیم بود به مردم توصیه کرد، تمیز کردن شیشه‌های منازل خود برای خانه تکانی نوروز را به‌روزهای آخر هفته موکول کنند. گفتنی است، بارش باران تا روز دوشنبه در استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق کشور و زاگرس مرکزی و جنوبی تشدید می‌شود، ضمن اینکه کماکان بارش‌ها در ارتفاعات این استان‌ها به‌شکل برف خواهد بود و ضروری است رانندگان زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و احتیاط لازم در تردد از جاده‌های کوهستانی و برفگیر را لحاظ کنند.
مشکلات تند باد در شهرها
براثرتندباد که بیشینه سرعت آن در ایستگاه مرکزی هواشناسی اردبیل به‌شکل لحظه‌ای به 100 کیلومتر در ساعت نیز رسید، شاخه تعدادی از درختان و آنتن تلویزیون و شیشه بعضی از ساختمان‌ها در شهرستان اردبیل شکست و تعدادی از تابلوها، بنرها و بیلبوردهای این شهر نیز سرنگون شد. تندباد همچنین در گذرگاه‌های حاشیه شهر و بخصوص در شهرک‌های سبلان، مخابرات، کوثر، کشاورزی، دادگستری، الهیه، سینا، نادری و... از شدت بیشتری برخوردار بود. وزش تندباد همچنین با هوای سرد منطقه همراه است، به‌گونه‌ای که ساکنان اردبیل دیروز با کمینه و بیشینه دمای هوای منفی 8 و 6 درجه بالای صفر مواجه بود.
«سعدالله وطن‌خواه» مدیرکل فرودگاه‌های مازندران نیز گفت که پرواز جمعه شب اهواز به ساری به‌دلیل وزش باد شدید به‌سمت فرودگاه مهرآباد تهران تغییر مسیر داد و مسافران آن را در این فرودگاه پیاده کرد. این پرواز طبق معمول قرار بود، ساعت 19 از فرودگاه اهواز به‌سمت ساری پرواز کند که با نیم ساعت تأخیر حرکت کرد و با اینکه وارد فضای فرودگاه ساری شد، اما به‌خاطر تندباد موفق نشد به زمین بنشیند.
وی گفت که خلبان هواپیما با وجود تلاش برای فرود در فرودگاه ساری به‌دلیل اینکه وزش باد از عرض، هواپیما را تحت تأثیر قرار می‌داد، موفق به نشستن در ساری نشد. مدیرکل فرودگاه‌های مازندران اضافه کرد: وزش و برخورد باد از پهلو به هواپیما در فنون هواپیمایی می‌تواند هواپیما را از مسیر منحرف کند.
وی گفت که با وجود پایداری شرایط، به خاطر نبود امکان پرواز دوباره هواپیما از تهران به ساری، این پرواز سرانجام ساعت 20 و 45 دقیقه همان شب باطل اعلام شد، تندباد با سرعت حدود 70 کیلومتر بر ساعت مناطق مختلف این استان را در نوردید. وزش تندباد که از غرب مازندران شروع شد، به مدت بیشتر از دو ساعت تمامی مناطق استان را فرا گرفت و ساعاتی هم ادامه داشت. همچنین در این روز نیز به‌دلیل مه‌گرفتگی فرودگاه دشت ناز ساری، پرواز هواپیمای حامل وزیر ارتباطات به این فرودگاه لغو شد و آذری جهرمی نتوانست در جلسه اقتصاد مقاومتی استان در این شهر شرکت کند.
مازندران سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر دارد که ماهانه 680 پرواز از این فرودگاه نشست و برخاست دارد.
با این حال، شهروندان مازندرانی در حالی جمعه گرم آخرین روزهای اسفند را به شب رساندند که تندبادی با سرعت حدود 70 کیلومتر بر ساعت مناطق مختلف این استان را در نوردید. همزمان با وزش تندباد شبانگاهی در مازندران، برق برخی از شهرستان‌های استان نیز قطع شد که با‌توجه به آمادگی نیروهای امدادی شرکت توزیع برق و آگاهی داشتن از وقوع تندباد، قطع موقتی بوده و همزمان با کاهش سرعت طوفان، نیروهای امدادی بسرعت برق را وصل کردند.
همچنین «اسدالله احمدی»، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نکا اظهار داشت: باد گرم و تندباد برخی نقاط جنگل‌های نکا را طعمه حریق کرد. این آتش‌سوزی در نقاط جنگلی «لایی رودبار» در منطقه هزارجریب اتفاق افتاد که با حضور بموقع مأموران مهار شد، اما دو هکتار از جنگل‌های این منطقه آسیب دید.در همین حال، «وحید شادی نیا» سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی هم گفت: به‌دنبال وقوع پدیده تندباد در تبریز، روز شنبه گذشته 16 نفر در این شهر به خاطر نشت گاز منوکسید کربن مسموم شدند.
شادی نیا با اعلام اینکه مأموران اورژانس استان دراین روز 146 مأموریت انجام دادند، افزود: حوادث مسمومیت در تبریز ناشی از نشت گاز بخاری یا آبگرمکن بود.
وی با اشاره به اینکه حوادث گازگرفتگی به علت اطلاع‌رسانی و حضور بموقع نیروهای اورژانس فوتی نداشت، از مردم خواست جهت پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر نشت گاز مونوکسید کربن لوله‌های بخاری و کلاهک دودکش‌ها را چک کنندهمچنین در همین روز، باد شدید و گاهی تندباد تبریز را فراگرفت و علاوه بر مصدوم شدن دو عابر پیاده بر اثر سقوط داربست تبلیغاتی، مانع از فرود چند هواپیما در فرودگاه این شهر، واژگونی ایستگاه‌های اتوبوس و شکسته شدن تعدادی از درختان شد.
«مجتبی جلالی» مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی نیز گفت: تندباد جمعه شب گذشته مناطق مختلف این استان را درنوردید که سرعت آن در شهر بجنورد 60 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. سرعت تندباد در مناطق دیگر نظیر «رباط قره بیل» شهرستان گرمه 60 کیلومتر بر ساعت و بخش «گیفان» شهرستان بجنورد 54 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. وی سرعت تندباد در بخش «مانه» شهرستان مانه و سملقان را 57.6کیلومتر بر ساعت و در «یکه سعود» شهرستان راز و جرگلان را 46.8 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد. گزارشی از خسارت احتمالی این تندباد در مناطق مختلف استان دریافت نشده است.
«مهری هاشمی» رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی هم گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی و تصاویر دریافتی از ماهواره بیانگر ورود سامانه بارشی به استان و ادامه جو ناپایداری‌ها تا اواسط هفته آینده است.
«بیتا روحی» رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان هم گفت: وزش تندباد منجر به تخریب یک خانه قدیمی و شکسته شدن 50 اصله درخت در فضای سبز این شهر شد. شدت باد همچنین منجر به تخریب کامل سقف پل عابر پیاده در بلوار کاشانی و چهار ایستگاه اتوبوس این شهر شد.
وی با بیان اینکه سرعت وزش باد در سطح شهر همدان 90 کیلومتر در ساعت گزارش شد، افزود: براساس اطلاعات دریافت شده تا روز دوشنبه شاهد وزش باد در سطح همدان خواهیم بود.
«غلامرضا داوود آبادی»، رئیس اداره کل هواشناسی استان مرکزی هم گفت: نفوذ سامانه کم فشار به‌منطقه، افزایش سرعت وزش باد از سمت غرب و جنوب غربی را در استان به همراه داشته است. با توجه به نفوذ این سامانه تندباد با سرعت 75 کیلومتر بر ساعت، برخی از نقاط این استان را درنوردید.
«اردلان محمدپور»، رئیس اداره هواشناسی مهاباد در آذربایجان غربی هم اظهار داشت: دیروز تندبادی به سرعت 85 کیلومتر مناطق جنوبی آذربایجان غربی را درنوردید.
وی با تأکید بر اینکه وزش تندباد با این سرعت امسال بی‌سابقه بود، گفت: با ورود سامانه هوای سرد به منطقه که با کاهش رطوبت همراه بوده، وزش باد شدید از روز پنجشنبه گذشته در شهرهای جنوبی استان آغاز شده و تا عصر امروز «یکشنبه» ادامه دارد. درهمین حال، «کژال حبیب زاده» رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست کردستان نیز با اشاره به ورود گرد و خاک به آسمان استان، گفت: آلودگی هوای سنندج دیروز(شنبه) به چهار برابر حد مجاز رسید. به‌گفته وی از صبح دیروز گردو خاک عربی باردیگر وارد آسمان استان و موجب آلودگی هوای استان شده بود. وی گفت: شاخص کیفیت هوا دیروز ۱۹۳ بود که چهار برابر حد مجاز یا وضعیت پاک قرار گرفته بود.
هوای امروزمشهد، ناسالم و در وضع هشدار دیروز همچنین کیفیت هوای مشهد ناسالم و در وضع هشدار قرار داشت.
«حمید صالحی» مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: روز شنبه شاخص هوای مشهد
112
پی.اس .آی بود.

باد شدید، جوان موتورسوار را به‌کام مرگ فرستاد
«پرویز گلزاری»، رئیس شبکه بهداشت آزادشهر هم از کشته شدن یک جوان موتور سوار و زخمی شدن همراه وی بر اثر وزش باد شدید در شهر «نگین شهر» این شهرستان واقع در شرق گلستان خبر داد.

نیم نگاه
پرواز جمعه شب اهواز به ساری به‌دلیل وزش باد شدید به‌سمت فرودگاه مهرآباد تهران تغییر مسیر داد و مسافران آن را در این فرودگاه پیاده کرد
وزش تندباد منجر به تخریب یک خانه قدیمی و شکسته شدن 50 اصله درخت در فضای سبز شهر همدان شد. شدت باد همچنین منجر به تخریب کامل سقف پل عابر پیاده در بلوار کاشانی و چهار ایستگاه اتوبوس این شهر شد
امروز (یکشنبه) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، چهارمحال و بختیاری و یزد شاهد بارش باران هستیم

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 461036


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
این وظیفه هواشناسی است که پیش بینی های لازم رو انجام بده و در اختیار مسئولین قرار بده تا در این شرایط بحرانی تمصمیمات درست رو اتخاذ کنند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
امیدوارم این باد ها خرابی زیادی رو با خودش به بار نیاره و کشورمون پر از باد هایی باشه که با خودشون ابر های باران زا میارن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین