پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
با تلاش های دولت یازدهم، پیش بینی می شود این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به چهار درصد برسد.

شعارسال: عبدالمهدی بخشنده در «کارگروه تخصصی آب و کشاورزی» که در حاشیه همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» در محل اجلاس سران برگزار شد، افزود: متوسط رشد بخش کشاورزی در برنامه سوم توسعه، سالیانه چهار درصد بود که در دولت قبلی و در برنامه چهارم توسعه این رقم به ۱٫۹ درصد کاهش یافت و به نصف رسید.

وی افزود: با تلاش های دولت یازدهم، پیش بینی می شود این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به چهار درصد برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همچنین در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده است که به پنج درصد برسد و ۴۶ درصد از آن از محل بهره وری حاصل می شود.

به گفته وی، در طول برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی هیچگونه رشد افقی را پیش بینی نکرده است و همه فعالیت ها شاهد رشد عمودی خواهد بود.

*رشد سه برابری منابع مالی بانک کشاورزی در برنامه ششم توسعه

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد که در برنامه ششم توسعه، نگاه ویژه ای به افزایش منابع مالی بانک کشاورزی شده است زیرا ۹۰ درصد منابع تسهیلاتی این بانک به بخش کشاورزی اختصاص می یابد اما دیگر بانک ها کمتر از ۸٫۵ درصد از منابع خود را به این بخش اختصاص می دهند.

وی، منابع مالی کنونی بانک کشاورزی را ۱۸ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با اقدامات دولت یازدهم، مبلغ پنج هزار میلیارد ریال دیگر به منابع مالی این بانک اضافه شده است.

به گفته بخشنده، در قالب برنامه ششم توسعه قرار است منابع مالی بانک کشاورزی به ۴۱ هزار میلیارد ریال یعنی دو تا سه برابر افزایش یابد که کمک بزرگی به بخش کشاورزی است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه چالش های پیش روی بخش کشاورزی و متغیرهای عملکرد تولید و منابع طبیعی و موضوع های فرابخشی و فعالیت های پشتیبانی و همچنین متغیرهای کلان ملی و جهانی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که اهداف کلان بخش کشاورزی و راهبردهای آن و زیربخش های منابع طبیعی، محیط زیست، امنیت غذایی، بهره وری آب، توسعه پایدار، تنظیم بازار، صادرات و صنایع تبدیلی و تکمیلی مشخص شده و به تصویب رسیده که امیدواریم آنچه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، تصویب شود.

به گفته وی، در ماده ۱۰ بخش کشاورزی و آب موارد خاصی (نگاه ویژه به مصرف آب، ارتقاء بهره وری آبیاری، آبخیزداری، آبخوان داری، توسعه گلخانه ها و ممنوعیت کشت سبزی و سیفی در فضای باز و اعمال الگوی کشت)، وجود داشت که ما تصور می کنیم نیاز به قانون دارد و در برنامه ششم به آن توجه شده است.

این مقام مسئول درباره سهم اعتبارات بخش کشاورزی از منابع عمرانی کشور نیز گفت: سهم اعتبارات این بخش دو تا چهار درصد بود که سهم ما از کل تسهیلات کشور، اکنون به ۷٫۵ تا ۸٫۵ درصد رسیده در حالی که سهم بخش صنعت ۳۱ درصد، خدمات ۴۶٫۶ و مسکن ۱۳٫۶ درصد است.

وی درباره منابع صندوق توسعه ملی نیز گفت: منابع صندوق توسعه ملی بر مبنای پرداخت های ارزی انجام می شود که در مجموع چهار سال اخیر از ۱۰ درصد سهم به بخش کشاورزی حدود سه میلیارد دلار به این بخش اختصاص یافته است که این عدد چشمگیری نیست.

بخشنده ادامه داد: در قالب طرح های مشترک با وزارت نیرو نیز در پروژه آب و خاک، با مجوز رهبر معظم انقلاب مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای بخش آب و کشاورزی تصویب شده است.

به گفته وی، همچنین برای احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان نیز ۱٫۵ میلیارد دلار تخصیص یافته که تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و در قالب کارگروه های مختلف ماهانه ۱۰ هزار هکتار تسطیح، زهکشی و هندسی سازی اراضی انجام شده است.

وی درباره اعتبارات دشت زابل نیز گفت: در ۴۶ هزار هکتار از منطقه دشت زابل نیز مبلغ دو میلیارد دلار اختصاص یافته است.

این مقام مسئول درباره آب های مرزی نیز اضافه کرد: با همکاری مشترک با وزارت نیرو مبلغ هشت میلیارد دلار برای طرح مهار آب های مرزی در ۱۲ استان کشور اختصاص یافته که تاکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار آن در قالب شبکه های سه و چهار و تسطیح اراضی انجام شده است.

** سرمایه گذاری در یک میلیون هکتار از اراضی در برنامه ششم توسعه

بخشنده گفت: برای یک میلیون از اراضی کشور سرمایه گذاری خوبی در حال انجام است و امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه این نوع سرمایه گذاری ها ادامه یابد.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین در طول برنامه ششم قرار است ۲٫۵ میلیون هکتار در زیرساختها، ۱۵ میلیون هکتار در بخش آبخیزداری و سالانه دو هزار هکتار در ایجاد گلخانه های فنی کار شود که می تواند در ارتقاء بهره وری آب موثر باشد.

وی درباره بخش شیلات نیز گفت: پرورش ماهی در قفس از سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته به طوری که ۲۰۰ قفس بزرگ در دریاهای شمال و جنوب کشور نصب شده است.

وی درباره ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی نیز گفت: طبق آمار اخیر بانک مرکزی، ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی یک تریلیون و ۸۹۰ هزار میلیارد ریال (۱۸۹ هزار میلیارد تومان) معادل ۶۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی اضافه کرد: با وجود منابع ناچیز مالی بخش کشاورزی از پروژه های عمرانی کشور، سهم این بخش بیش از ۱۹ درصد اشتغال و ۳۲٫۶ درصد ارزش افزوده فضای کسب و کار کشور است که انتظار می رود به این بخش بیش از پیش توجه شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دهقان نیوز، تاریخ انتشار خبر 05 اسفند ۱۳۹۴،  www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین