پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۲۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
حوزه گردشگری که امروز به عنوان سومین صنعت درآمدزای کشور‌های جهان شناخته شده است، بدون آب تعریفی ندارد و از بین می‌رود.

شعارسال:حوزه گردشگری که امروز به عنوان سومین صنعت درآمدزای کشور‌های جهان شناخته شده است، بدون آب تعریفی ندارد و از بین می‌رود.

آب، مایه حیات بشر است و با تمام ابعاد زندگی انسان و جانداران دیگر ارتباط مستقیم و انکارناپذیری دارد؛ مثلاً اگر آب نباشد، محیط زیست تعریف چندانی پیدا نمی‌کند. زیرا درختان و جانوران برای تداوم زندگی نیازمند آب هستند. در اصل از آغاز شکل‌گیری زمین تا به امروز جوامع بزرگ جانوری و انسانی پیرامون آب شکل گرفته‌اند.

بنا بر این گزارش، تمدن‌های بزرگ بشری در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شکل گرفته‌اند. کشور‌های مختلف جهان در کنار منابع آبی عظیم قرار گرفته‌اند و تمامی ابعاد زیستی‌شان را با اتکا به میزان وجود مایه حیات شکل داده‌ و تقویت کرده‌اند. گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. در اصل حوزه گردشگری که امروز به عنوان سومین صنعت درآمدزای کشور‌های جهان شناخته شده است، بدون آب تعریفی ندارد و از بین می‌رود.

با از کار افتادن چرخ حوزه گردشگری اقتصاد جهان متزلزل می‌شود و این امر یک فاجعه اقتصادی را ایجاد می‌کند که به مرور زمان تمام ابعاد زندگی همه اقشار جوامع مختلف دنیا را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در اینجا باید گفت؛ گردشگری برای کشور ما هم اهمیت خاصی دارد و مسئولان امر معتقد هستند که به مرور می‌تواند هم‌طراز صنعت نفت قرار بگیرد و تحول عظیم و مثبتی را در عرصه اقتصادی کشور ایجاد کند. البته تحقق این امر نیازمند ایجاد زمینه‌های مناسب است و یکی از این زمینه‌ها با توجه به تعریف کلیماتوریسم که یکی از تقسیمات گردشگری است، شرایط اقلیمی و آب و هوایی است.

کشور ما از نظر اقلیمی در منطقه‌ای قرار گرفته است که چهارفصل است؛ یعنی در یک بازه زمانی مشخص به صورت هم‌زمان در نقاط مختلفش بهار، تابستان، پاییز و زمستان را تجربه می‌کند. البته در سال‌های اخیر با ورود به یک دوره بلندمدت خشکسالی در معرض خطر کمبود آب شدیدی قرار گرفته و بخش زیادی از آب‌های زیرزمینی خودش را از دست داده است. در این میان دریاچه‌ها به عنوان بستر نمود میزان تغییر میزان آب کشور همواره در مرکز توجه متخصصان امر قرار گرفته و مشخص شد که آب دریاچه ارومیه که در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است، در سال‌های اخیر با کاهش چشمگیر سطح آب مواجه شده است. این امر تا جایی پیش رفت که گفته شد دریاچه ارومیه از نقشه‌های هوایی کره زمین حذف شده است. البته مسئولان امر دست روی دست نگذاشتند و تلاش کردند که به شیوه‌های مختلف دریاچه ارومیه را احیا کنند و براساس گفته‌های معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی در سی و یکمین نشست هماهنگی خدمات سفر کشور، گویا این تلاش‌ها به نتیجه مطلوبی رسیده است. تقی کهوریان در این نشست گفت: «سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ بنابراین آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد.» و همه حاضران با شنیدن خبر احیای نسبی دریاچه ارومیه تعجب‌کردند و خوشحال شدند.

یادآور می‌شود؛ رودخانه زاینده‌رود نیز در این روز‌ها وضعیت چندان مناسبی را تجربه نمی‌کند. این رودخانه نیز همچون دریاچه ارومیه از تأثیرات کم‌آبی و خشکسالی در امان نمانده است و این در صورتی است که زاینده‌رود از گذشته تا به امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری نصف جهان بوده و هست. این رودخانه و پل‌های تاریخی که روی آن زده شده است، هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خودشان جذب می‌کنند، اما به راستی رودخانه خشک شده چه جذابیتی برای گردشگران دارد و این امر چه تأثیری روی میزان موفقیت شهر اصفهان در جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌گذارد؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 24اسفند 96، کد خبر: 6470888،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
زاینده رود زمانی پر آب بود ؛ چه شد که این بلا سر این رود زیبا که نماد شهر اصفهان هم است آمد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
بحران اب درحال حاضر بسیاری از کشور هارو تحت تاثیر خودش قرار داده مدیریت این مسئله توسط نخبگان ما مبحثیست که باید هرچه سریع صورت جلسه شود و برایش تدبیری اندیشه شود
ن.ف۸۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
چقدر باهوشید شما ک تازه به این مسئله پی بردید
ن.ف۸۳
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین