پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آبی در کشور است و در این رابطه یکی از اقدامات، محدود کردن کشت برنج به دو استان گیلان و مازندران است.

شعارسال: علیمراد اکبری افزود: در صورتی که این چاه ها مسدود شوند سطح سفره های آب زیرزمینی را کنترل خواهیم کرد؛ همچنین ۱۱۵ میلیارد مترمکعب ذخایر استراتژیک آبی که در گذشته از آبخوان ها برداشت و مصرف شده است، را جبران می کنیم.

وی افزود: تلاش می کنیم در برنامه ششم توسعه، تا ۱۱ میلیارد مکعب آب با انسداد چاه های غیرمجاز و بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت و سایر اقدامات در راستای کارایی مصرف آب به سفره های آب زیرزمینی برگردانیم و سفره های آب زیرزمینی را به تعادل برسانیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در صورت انسداد چاه های غیرمجاز در ۲۰ سال آینده می توانیم ۱۱۵ میلیارد مترمکعب آب های زیرزمینی که مصرف و از دسترس خارج شده را جبران کنیم.

وی از تخلیه سفره های آب زیرزمینی و فرونشست در برخی از دشت های کشور خبر داد و افزود: وزارت نیرو هیچ آمار رسمی از انسداد چاه های غیرمجاز به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نکرده اما طبق آمارهای غیررسمی، ۲۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور مسدود شده است.

* کشت برنج فقط در شمال کشور

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی همچنین از ساماندهی در شالیزارهای استان های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در این طرح وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج در سایر استان های کشور را به دلیل مصرف بالای آب ممنوع کرده است.

وی تاکید کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آبی در کشور است و در این رابطه یکی از اقدامات، محدود کردن کشت برنج به دو استان گیلان و مازندران است.

اکبری ادامه داد: برای کشت برنج در هر هکتار شالیزار حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مترمکعب آب در استان های جنوبی مصرف می شود و اگر حدود ۱۰۰ هزار هکتار شالیزار غیر از استان های گیلان و مازندران در کشور وجود داشته باشد می توان گفت معادل دو میلیارد مترمکعب آب سالانه برای کشت برنج در این استان ها مصرف می شود.

وی تاکید کرد: با افزایش ضریب کشت در شالیزارها می توان دفعات کشت برنج را در سال به دو یا سه بار افزایش داد.

اکبری همچنین از ایجاد زیرساخت های لازم در ۱۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای دو استان گیلان و مازندران خبر داد و گفت: طرح نوسازی زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان در دست اقدام است؛ این طرح نیاز به اعتباری بیش از یک و نیم میلیارد دلار دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین از طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری خبر داد و گفت: تا پایان امسال ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز می شوند و در حال حاضر ۶۰ درصد این طرح محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار، چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب در زمین های کشاورزی صرفه جویی می شود.

اکبری تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال آینده طرح تجهیز ۱۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم های آبیاری تحت فشار(قطره ای) را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده که در صورت تصویب تحول بزرگی در سطح کشورصورت می گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی دهقان نیوز، تاریخ انتشار:8بهمن1394، کدخبر:....: www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین