پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۶۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ٢٧ درصد اعضای هیات علمی در دانشگاههای وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات زنان هستند.
شعارسال: معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه افزود: خوشبختانه شاهد هستیم که در مراتب مختلف آموزش عالی زنان در کسوت هیات علمی افزایش یافته و این روند رو به رشد است.

وی تصریح کرد: در دوره جدید وزارت علوم شاهد تحولات خوبی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم شاهد پیشرفت های بیشتر در این ارتباط و حضور بیشتر بانوان باشیم.

معاون اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه امضای این تفاهم نامه همکاری میان دو دستگاه را افزایش می دهد، اظهار داشت: امیدواریم این تفاهم نامه بتواند در دولت دوازدهم به بهبود و ارتقای شاخص ها برای حضور زنان در عرصه علوم و فناوری منتهی شود.

ابتکار ادامه داد: در چهار دهه گذشته همه زمینه ها برای پیشرفت زنان به ویژه در زمینه آموزش مانند کاهش نرخ بیسوادی با شتاب بیشتری نسبت به مردان پیش رفته است و تعداد دختران بازمانده از تحصیل اگرچه نسبت به نرم جهانی وضعیت بهتری داریم اما هنوز دختران زیادی یا ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: اما خوشبختانه بهترین رشد را در بحث آموزش عالی در میان دختران داریم و در برخی از سال ها قبولی دختران در کنکور سراسری تا حدود ٥٥ درصد رسید و این نشان دهنده ٢ مطلب تامین زمینه های آموزشی دختران در تمام نقاط کشور و همت و تلاش زن و دختر ایرانی است تا بخشی از این عقب ماندگی ها در کشور حل شود.

** آمار نشاندهنده پیشی گرفتن دختران از پسران در تمام رشته ها جز مهندسی است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: آمارها نشان دهنده پیشی گرفتن دختران از پسران در تمامی رشته ها بجز رشته های مهندسی است.

وی به ماده ١٠١ برنامه ششم توسعه با عنوان تعادل میان زنان و مردان و فرصت های برابر اشاره می کند افزود: در حوزه آموزش عالی این مشکل تا حدودی رفع شده است.

ابتکار ادامه داد: نگاه متعادل جنسیتی و فرصت های برابر در مشاغل و مسئولیت های مرتبط با مدیریت پژوهش، آموزش فناوری باید فراهم شود و ما تلاش می کنیم که ابعاد عدالت جنسیتی در جامعه محقق شودالبته پژوهش ها در این زمینه می تواند موثر باشد.

این مقام خاطرنشان کرد: اگرچه تعداد پژوهش ها در حوزه خانواده کم نیست ولی کاربردی کردن این تحقیقات یک نقطه ضعف است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

ابتکار اضافه کرد: مطالعات حوزه زنان، جنسیت و خانواده باید بیشتر جنبه کاربردی داشته باشد و به یک بسته سیاستی برسد.

ابتکار همچنین به تخصیص ٣٠ درصد پست های مدیریتی برای بانوان اشاره کرد و اظهار داشت: حضور بانوان باید کارآمدی دولت وا افزایش دهد و این بحث مهمی است و باید برای آن برنامه ریزی جدی داشت تا بانوان در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری سهیم باشند.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که حضور زنان در پست های مدیرتی در سطوح مختلف افزایش یابد تا توانمندی بانوان نیز به شکوفایی لازم برسد، گفت: وزارت علوم سرمایه اجتماعی خوبی از بانوان را دارد و امیدواریم به تحقق حضور بانوان در سمت های مدیریتی در عرصه های مختلف برسیم.

ابتکار به موضوع ماده ١٠٢ برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی مقام معظم رهبری و توجه به بحث خانواده اشاره کرد و گفت: ما تلاش می کنیم نگاه علمی و دانش بنیان برای این برنامه ها داشته باشیم و توجه به مهارت های فردی اجتماعی و علمی در میان دانشجویان را از برنامه های خودمان داریم.

وی با بیان اینکه چهار میلیون و ٥٠٠ هزار دانشجو در کشور داریم، افزود: باید این دانشجویان به نشاط و آموزش های مهارتی دست یابند و البته باید به مهارت های ارتباطی و موضوع خانواده و آموزش قبل از ازدواج هم توجه شود.

ابتکار ادامه داد: ما آمادگی همکاری های بیشتر را با وزارت علوم داریم و ما اکنون طرح تاب آوری اجتماعی را در دستور کار داریم و در مرحله دوم توجه به ظرفیت های درونی مردم برای شناخت و مقابله با آسیب های اجتماعی قرار دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در ارتباط با خانواده و آموزش های لازم کارهای خوبی صورت گرفته تا بتوانیم خانواده سالم داشته باشیم.

* بیکاری دختران تحصیلکرده میان دو تا سه برابر پسران است

وی اضافه کرد: متاسفانه آمار بیکاری در بین دختران تحصیلکرده دانشگاهی دو تا سه برابر آقایان است اما بازار کار با دشواری روبه رو است و امیدواریم دختران مهارت های کاری را هم فرا بگیرند تا برای اشتغال و کارآفرینی آنها در آینده موثر و مفید باشد.

ابتکار اظهار داشت: تحقق برنامه های دولت در حوزه علوم و فناوری ، بهبود و ارتقای وضعیت زنان ایجا ب می کند که این تفاهم نامه می تواند در این زمینه ها به ما کمک کند.

وی همچنین با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در حوزه زنان کم نیست ، گفت: تحقق گفت و گوی ملی می تواند در این زمینه هم کارساز باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری   ایرنا، تاریخ انتشار: 26اسفند 1396، کدخبر:   82864620،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
زنان فقط در این حوزه ها نیاز به حمایت ندارند ؛ مدت هاست که صدای آنان در کشور شنیده نمیشود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین