پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۷۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۷
مقایسه آمار نشر کتاب در دی ماه 96 با مدت مشابه سال 95 نشان از افزایش 6 درصدی انتشار کتاب عمومی طی یکسال دارد.

شعارسال: آمار و درصد تغییر تعداد کتاب‌های دی ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد، تعداد کل کتاب های عمومی با افزایش 6 درصدی از 5 هزار و 172 عنوان کتاب به 5 هزار و 469 عنوان رسیده است.
مطابق این آمار، تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان در دی ماه سالجاری در مقایسه با دی ماه سال گذشته، تغییری نداشته اما تعداد کتاب های کمک درسی با 17 درصد کاهش روبه رو شده، همچنین، میانگین قیمت هر کتاب در دی ماه امسال 10 درصد افزایش پیدا کرده است.
از مجموع 9 هزار و 131 عنوان کتاب منتشر شده در دی ماه سال جاری، موضوع کمک درسی از سایر موضوعات سبقت گرفته و با 2 هزار و 237 عنوان پیشتاز است.
موضوعات کودک و نوجوان با یک هزار و 422 عنوان، ادبیات با یک هزار و 288عنوان، علوم عملی با یک هزار و 177عنوان و علوم اجتماعی با 854 عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.
در حوزه تالیف، موضوع کودک و نوجوان در صدر قرار دارد و موضوعات علوم عملی، ادبیات، علوم اجتماعی و فلسفه و روانشناسی جایگاه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.
در دی ماه سال 1396 در حوزه ترجمه، بیشترین تعداد کتاب‌ها به موضوع کمک درسی اختصاص داشت و موضوعات ادبیات با 909 عنوان، کودک و نوجوان با 843 عنوان، علوم عملی با 791 عنوان، علوم اجتماعی با 691 عنوان و دین با 668 عنوان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.
از مجموع کل کتابهای منتشر شده در دی ماه امسال، دو هزار و پنج نسخه در تهران و مابقی در شهرستان به چاپ رسیده‌اند.
بیشترین تعداد کتاب‌های چاپ شده در تهران به موضوع دین اختصاص دارد و در شهرستان‌ها اقبال بیشتری به موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان، ادبیات و علوم عملی نشان داده شده است.
بیشترین کتاب های بازچاپی در دی ماه امسال به موضوع های کمک درسی، کودک و نوجوان، ادبیات و دین اختصاص دارد و در موضوعات زبان، علوم طبیعی و ریاضیات و کلیات، کمترین میزان چاپ آثار چاپ اول را شاهد بودیم.
شمارگان کل کتاب های منتشر شده در دی ماه امسال، 12 میلیون و 730 هزار و 489 نسخه بوده که موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان و ادبیات در این زمینه پیشتاز هستند.
بر اساس آمار کتاب‌های منتشر شده در استان‌ها نسبت به کل کشور در دی ماه در استان تهران، هفت هزار و 126 عنوان کتاب منتشر شده که این میزان 78 درصد عناوین منتشر شده کل کشور را در برمی‌گیرد.
بعد از استان تهران، استان های قم، اصفهان، البرز در رتبه های بعدی قرار دارند.
کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی دی ماه سال گذشته از سوی هفت هزار و 373پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد هزار و 887نفر زن و پنج هزار و 486 نفر مرد بودند.
این آمار در سال جاری با کاهش 13درصدی پدیدآورندگان زن و کاهش 11 درصدی پدیدآورندگان مرد مواجه شده است.
انتشارات صدرا در دی ماه امسال با انتشار 72 عنوان کتاب در صدر ناشران عمومی پرکار این ماه قرار گرفت و انتشارات روزبهان، جنگل، موجک، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، شرکت نشر قطره، نشر چشمه، نظاره، شرکت تضامنی انتشاراتی حتمی و شرکا و ناقوس در رده های بعدی قرار گرفته اند.
همچنین، شرکت انتشارات فنی ایران با انتشار 116 عنوان کتاب شامل 14 عنوان چاپ اول و 102 عنوان بازچاپ در صدر پرکارترین ناشر کودک در دی ماه سال جاری قرار گرفته است.
انتشارات براق، قدیانی، ذکر، مهر آموز، پیام مشرق، پرتقال، محراب قلم، باژ و فرشتگان در جایگاه های بعدی ناشران پر کار دی ماه قرار گرفته اند.
بر اساس این آمار، انتشارات خیلی سبز، مدرسان برتر، مدرسان شریف، موسسه مهرپویا مهراس، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، حلی، فاتح، طلایی پویندگان دانشگاه، تخته سیاه و الگو به عنوان پرکارترین ناشران آموزشی دی ماه سال 96 شناخته شدند.
کتاب «القرآن الکریم» از انتشارات اسوه با 50 هزار نسخه در صدر پرشمارگان ترین کتاب دی ماه سال جاری قرار گرفته و بعد از آن کتاب های «آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم؛ ترجمه قرآن به ترتیب آیات»، (new elementary1:students book ) و (new elementary1:workbook) از کانون زبان ایران، در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 26 اسفند 1396، کدخبر: 82865041، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
یکی از خوشحال کننده ترین و امیدوار کننده ترین خبرهایی که میتوانیم بشنویم افزایش میانگین کتابخوانی در کشور است
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
قدمی دیگر به سوی جامعه ی کتابخوان البته باید قیمت کتاب ها را هم زیاد بالا نبرند
ن.ف83
نطنزی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
اقا لااقل قیمتشم 6 درصد بیارین پایین نه قیمتم ببرین بالا برای جبران خسارت کتاب های فروش نرفته
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین