پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۹
موسوی‌‌لارگانی‌ به تشریح نقش مهم رایزن اقتصادی-بازرگانی در سفارتخانه‌ها برای ایجاد پیمان‌های دوجانبه در روابط اقتصادی پرداخت.

شعارسال: ناصر‌ موسوی‌‌لارگانی‌ نایب رئیس‌ کمیسون‌ اقتصادی مجلس شورای اسلامی،اظهار کرد: یکی از خلأ‌هایی که در وزارت امور خارجه و در سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران‌ وجود دارد و به شدت‌ ضرورت‌ عملیاتی کردن آن احساس می‌شود بحث فقدان معاونت اقتصادی و فعالیت مربوط به آن است.

وی ادامه داد: تاکنون‌ دستاورد مهمی از جانب معاونت اقتصادی‌ وزارت امور خارجه دیده نشده است البته چندی پیش ( 20 اسفند ) شاهد سفر ظریف وزیر امور خارجه به پاکستان برای رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی بودیم این عملکرد قابل تقدیر است در صورت تداوم این روند برقراری ارتباط سیاسی و اقتصادی با کشورها ممکن خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر طی 4 سال دولت یازدهم و نزدیک به 6 ماهی که از آغاز به کار دولت دوازدهم می‌گذرد به همان اندازه که برای بر‌جام و به نتیجه‌ رسیدن آن جلسه گذاشته‌اند برای برگزاری جلسه و مذاکره با کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران عناد‌ ندارند ،تلاش می کردند اکنون شاهد برقراری روابط سیاسی و اقتصادی مناسب با آنها بودیم. معتقدم آثار و نتایج این رویکرد قطع به یقین بسیار بیشتر از برجام‌ است.

موسوی لارگانی‌ با بیان اینکه برخی از کشورها همچون استعمار پیر انگلستان به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی حاضر به برقراری روابط حسنه و خردمندانه با ایران نیستند، گفت:سابقه کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و انگلستان در زمان 8 سال دفاع مقدس‌ که پشتیبانی‌های بسیار جدی از رژیم بعث‌ عراق داشتند گویای صادق این ادعاست .

وی ادامه داد:این در حالیست که کشورهای بسیاری وجود دارند که حاضر به برقراری ارتباط سیاسی و اقتصادی با ایران در قالب‌ پیمان‌های مالی دو جانبه و چند جانبه‌ هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کار معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه این است که در سفارتخانه‌ها ، در حد معاون اقتصادی و یا در حد رایزن‌ اقتصادی یک فردی قوی منصوب کند تا این شخص با بازرگانان ، تولیدکنندگان ، صنعتگران‌ و اقتصادیون‌ آن کشور ارتباط برقرار کند. همچنین این شخص‌ می‌تواند شرایط برگزاری نمایشگاه‌هایی را با حضور تولیدکنندگان ایرانی در آن کشورها برقرار کند تا دستاوردهای صنعتی، تولیدی، علمی و فناوری نظام جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.

موسوی لار‌گانی تصریح کرد: رایزن‌ اقتصادی و یا رایزن‌ اقتصادی – بازرگانی حاضر در سفارتخانه‌ها می‌تواند با رفت‌ و آمدها ، نشست و برخاست‌ها ،برگزاری جلسات و نمایشگاه‌ها حکم بازاریاب‌ را برای کشور داشته باشد. این موضوع باعث رونق اقتصادی، تولید و اشتغال خواهد شد.

وی افزود: اما شرط تحقق این مهم آن است که دولت بطور جدی از صادرکنندگان حمایت کند. اینگونه نباشد‌ که رایزن‌ اقتصادی حاضر در سفارتخانه‌ها که از سوی معاونت اقتصادی وزارت‌ امور خارجه انتخاب شده در آن کشور بازاریابی‌ کند اما صادرکنندگان ما در زمینه اخذ تسهیلات برای صادرات و یا سایر امکانات درگیر مشکلات عدیده ای باشند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر بسترهای‌ کافی و لازم برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور فراهم شود رایز‌نان ایرانی می‌توانند کشور را از بسیاری از مشکلاتی که اکنون درگیر آن است نجات دهند.

موسوی لارگانی‌ با تأکید بر ضعف‌ معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هنوز نتوانسته‌ایم با کشورهای مسلمان از جمله اندونزی‌ که 260 میلیون جمعیت دارد ارتباط برقرار کنیم حتی یک بار هم با آنها جلسه‌ برگزار نکرده‌ایم تا ببینیم‌ آنها به چه نیاز دارند. این در حالیست که گاهی اوقات دیده می‌شود که اصرار بر برقراری ارتباط با کشورهایی دارند که هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارند چراکه با برقراری ارتباط و واردات از آنها به سمت فرهنگ آنها هدایت می‌شویم.

وی ادامه داد: در ابتدا باید به سمت کشورهای همسایه و مسلمان پیش برویم و بعد از نیازسنجی‌ آنها ضمن برقراری ارتباط، به منظور حفظ و افزایش تولید و اشتغال اهتمام ورزیم‌.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش بسیار تأثیرگذار معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در مسائل فوق افزود: البته صلاحیت‌ فرد انتخاب شده برای این سمت باید مورد توجه قرار بگیرد یعنی فرد منتخب برای این مسئولیت ضمن بهره‌مندی از تجربه از علم کافی در این زمینه نیز برخوردار باشد. متأسفانه در برخی از مواقع شاهدیم‌ که شخص منصوب شده در یک سمت مسئولیتی با تحصیلاتش‌ هیچ سنخیتی‌ ندارد.

موسوی لار‌گانی اضافه کرد: برای مثال فردی که فیزیک خوانده است را در امور اقتصادی کشور منصوب می کنند و آنکه زیست خوانده در امور عمرانی کشور مسئولیت‌ گرفته است. نباید خطی و سیاسی عمل کنیم اینها به کشور ما ضربه سنگینی وارد کرده است.

وی تأکید کرد: منصوب کردن فردی آشنا با مسائل اقتصادی و بازرگانی در سفارتخانه‌ها بسیار ضرورت دارد و یک راه‌حلی برای برون رفت از بسیاری از مشکلات است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن ضروری دانستن برقراری ارتباط با کشورهای حاضر در منطقه برای برقراری روابط اقتصادی در قالب پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه، افزود: باید از این فرصت استفاده کنیم تا جایگاه خود را در منطقه حفظ کنیم؛ باید همسایگان خود را هم از نظر سیاسی، هم از نظر اقتصادی و غیره به سمت خود جذب کنیم تا ضمن بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری آنها، خود نیز در بستر آن کشورها به تزریق‌ سرمایه بپردازیم‌.

موسوی لار‌گانی بیان کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه باید در بهبود و تحکیم روابط ایران با کشورهای همسایه بیش از پیش قدم بردارد چراکه این منطقه یک منطقه استراتژیک‌ است و دیگران که فاصله بسیار زیادی از این منطقه دارند مدام در حال ورود به این منطقه و مستحکم کردن جایگاه خود هستند تا در یک موقعیت خاص به کشور ما ضربه بزنند از این رو ارتباط با همسایه‌ها اولویت‌ اول سیاسی و اقتصادی کشور است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 25اسفند1396 ، کدخبر: 6473755: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین