پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
ایجاد فضای تعامل با دنیا و زدودن عوامل یاس و نومیدی در جامعه از جمله اقدامات دولت در کنار حل موضوع هسته ای و کنترل تورم بوده که سبب شده در این فرایند اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش دوچندان شوند که به طور قطع از مهمترین دستاوردهای دولت به شمار می آید.



شعارسال : رشد علمی هر کشوری از جمله دغدغه های اصلی مسوولان آن جامعه به شمار می رود؛ چرا که به تناسب افزایش این میزان، علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و غیره آن کشور می توان اهرم قدرت بیشتری را در عرصه بین الملل از آن خود کرد.

در کارزار تلاش برای رسیدن به اوج پیشرفت علمی، کشورهای غربی به واسطه توجه به این امر از قرون گذشته، گوی سبقت را از سایر ملل جهان ربوده اند.

هر چند که این فاصله علمی طی سالیان اخیر به دلیل رشد سریع تکنولوژی های ارتباطی و ماهواره ها به عنوان دهکده جهانی کاسته شده ، با این حال هم اکنون کشورهایی همچون ژاپن، چین، هند، ایران، استرالیا و غیره نیز در رتبه بندی های علمی جهانی جایگاه های مناسب و مطلوبی را از آن خود کرده اند .

** رشد 20 برابری علمی کشور نسبت به قبل از انقلاب خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی و بازپس گیری استقلال همه جانبه ایران زمین و اشاعه روحیه خودباوری در جامعه بار دیگر وجود رشد سریع علمی و دور نماندن از پیشرفت های دنیای کنونی در دستور کار مسوولان و نخبگان کشور قرار گرفت به گونه ای که بر اساس آمار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، کمیت تولید علم جمهوری اسلامی از زمان انقلاب اسلامی تاکنون به رغم هشت سال دفاع مقدس، 121 برابر و کیفیت آن 802 برابر بیش از دوره 37 سال قبل از انقلاب شده است.

همچنین هم اکنون جمهوری اسلامی ایران بر اساس آمار وزیر علوم دارای 78 میلیون جمعیت، حدود، 4.5 میلیون دانشجو، 2 هزار و 500 مؤسسه آموزش عالی، 36 پارک علم و فناوری، 400 انجمن علمی غیر دولتی، بیش از 800 مرکز پژوهشی و یک هزار مجله علمی است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط محمد فرهادی دانشمندان کشورمان هر ساله حدود 30 هزار مقاله علمی بین المللی منتشر می کنند که رشد حداقلی را به میزان 20 برابر در مقایسه با سال 1979 میلادی نشان می دهد. 

** وعده های تحقق یافته دولت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در کارزار انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هم به دفعات بر لزوم شتاب بیشتر رشد علمی تاکید داشت و معتقد بود که هر چند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت نسبت به سال های قبل از انقلاب پیشرفت های چشمگیری کرده است، اما لازم است تا برای کسب مرجعیت علم و فناوری جهان چنانچه خواست مقام معظم رهبری در سیاست های کلان علم و فناوری نیز است گام های اساسی در دیپلماسی علمی و فناوری، اثرگذاری اقتصادی و همچنین مرجعیت علمی و فناوری برداشته شود. 
هم اکنون این چشم انداز و سیاست دولت پس از مذاکرات هسته ای و توفق نامه برجام، در شاخه های مختلفی همچون افزایش توان علمی جوانان ایرانی و کسب دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور رشد بیشتری گرفته است.

** افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتحریم مسوولان وزارت علوم بر این باورند که دانشگاه های کشور در عصر پسا تحریم باید در مسیر تقویت ارتباط علمی هرچه بیشتر با دانشگاه های معتبر دنیا و استفاده بهتر از منابع علمی روز گام بردارند چرا که در چنین شرایطی امکان بهتری برای استفاده از تجربیات فناوران خارج از ایران و همکاری آنان با اندیشمندان داخلی و آسان کردن مبادله دانشجو و استاد و پذیرش و اعزام دانشجویان دکترا وجود خواهد داشت.

همچنین باید در شرایط بهبود فضای بین الملل ، زمینه استفاده شمار بیشتری از استادان دانشگاه ها از دوره های دانش افزایی و تقویت فرصت های مطالعاتی را فراهم کرد تا آنها با جدیدترین دستاوردهای علمی روز دنیا آشنا و از امکانات دانشگاه های برخوردار از آزمایشگاه های مجهز بهره مند شوند.

** دانشجویان خارجی به منزله سفرای علمی دولت معتقد است که تحصیل جوانان کشورهای خارجی در دانشگاه های کشور علاوه بر تایید مقام علمی ایران در جهان فرصتی مغتنم برای اشاعه آرمان های انقلاب اسلامی نیز به شمار می رود چرا که آنان پس از اتمام تحصیلاتشان به عنوان سفرای علمی و فرهنگی ایران به کشورهای خود باز خواهند گشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس همین سیاست دولت طی چند روز گذشته با انتشار مقاله ای در نشریه ساینس از دانشمندان سراسر جهان برای انجام همکاری های علمی ، پژوهشی و فناوری مشترک دعوت کرد. 
فرهادی در این مقاله آورده است که تحریم ها « دانش، صنعت و بخش های خدماتی ایران را به سمتی سوق داد تا به روش های جدید و موثرتری با هم در ارتباط باشند و دانشمندان را مجبور کرد که خلاقانه تر کار کنند و برای اولین بار در تاریخ ایران اقتصادی دانش - محور را پایه گذاری کنند.»

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی امروز ایران در موقعیتی قرار دارد که الگوی توسعه خود را با دقت تنظیم کرده و به سوی ارتقای کیفی علم و فناوری خود گام برمی دارد؛ این مهم در برگیرنده افزایش همکاری های علمی بین المللی است؛ با توجه با اینکه مؤثرترین نوع همکاری از طریق تماس های مستقیم بین دانشمندان و نه بواسطه موافقت نامه های دولتی حاصل می شود، دولت ایران همکاری های به وجود آمده توسط هریک از دانشمندان در داخل کشور یا در هر نقطه ای در جهان را تشویق و از آنها حمایت خواهد کرد.

** دانشگاه ها برای تعامل بین المللی آماده باشند معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی 94 گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید در دوران پساتحریم، برای تعامل بین المللی با سایر مراکز دانشگاهی آماده باشند.

مجتبی شریعتی نیاسر اظهار کرد: پیش بینی می کنیم در دوره پساتحریم که امید داریم نتیجه نهایی آن به نفع همه باشد؛ اقبال بین المللی به دانشگاه های ایران زیاد باشد. 

**پذیرش دانشجویان خارجی سرپرست دانشگاه پیام نور از فعالیت این دانشگاه در بیش از 80 کشور جهان خبرداد و گفت: مصمم به ایجاد تسهیلات لازم برای جذب دانشجویان کشورهای همسایه هستیم. 
محمد علی سرلک در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در پی حضور در عرصه های بین المللی و مرزگستری علمی برای جمهوری اسلامی ایران است. 
وی گفت: دانشگاه پیام نور در هر کشوری حضور پیدا کند در واقع مرز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه علمی و حضور دانشگاه پیام نور در اقلیم کردستان عراق گفت: این دانشگاه با توجه به پتانسیل اقلیم کردستان عراق علاوه بر حضور مستقل، همکاری با دانشگاه های این منطقه را نیز در دستور کار قرار دارد.

سرلک خاطرنشان کرد: هم اکنون نمایندگی دانشگاه پیام نور در اقلیم کردستان عراق راه اندازی شده و استقبال مناسبی نیز از این مرکز علمی شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور به شیوه های مختلف پذیرش دارد، تصریح کرد: ارزیابی مدارک یکی از شیوه های جذب پذیرش برای مراکز خارج از کشورمان است.

وی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور با اقلیم کردستان تفاهم نامه منعقد کرده است اما با دولت عراق هم در حال رایزنی برای حضور در سایر بخش های این کشور هستیم.

سرلک در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور با شعار آموزش برای همه کس، همه جا و همه وقت، توانسته است دانشجویانی را از تمام اقشار جامعه از کم درآمد تا پرمشغله و حتی روشندل و معلول را تربیت و روانه بازار کار کند.

وی یادآور شد: روش آموزش و تربیت نیروی انسانی در دانشگاهی مانند پیام نور براساس متدهای روز آموزش دنیا است که امروزه در کشورهای توسعه یافته تدریس می شود.

وی در ادامه یادآور شد: هم اکنون در حال رایزنی و انعقاد تفاهم نامه با دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد هستیم تا منطقه اروند منطقه ای دیگر برای جذب دانشجویان عراقی در دانشگاه پیام نور باشد. 
سرپرست دانشگاه پیام نور در ادامه با تاکید بر حمایت از ایرانی های خارج از کشور گفت: یکی از اهداف و ماموریت ها دانشگاه قطع نشدن ارتباطات علمی و فرهنگی این افراد با کشور است. 
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس در هر جایی که ایرانی یا فارسی زبان حضور داشته باشد؛ دانشگاه پیام نور نیز حاصر خواهد بود.

** افزایش جذب دانشجو و بین المللی سازی دانشگاه ها قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بین المللی سازی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از اهداف مهم وزارت علوم به شمار می رود. 
حسین سالارآملی اظهار داشت: برای بین المللی سازی دانشگاه ها نیازمند چند عامل مهم همچون افزایش کیفیت مراکز علمی به تراز جهانی و ایجاد ارتباط با دانشگاه های مختلف برای پوشش خلاءهای موجود هستیم.

رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین افزایش جذب دانشجویان خارجی از جمله سیاست دولت یازدهم است.

وی یادآور شد: هم اکنون با رشد سریع تکنولوژی و علوم دیگر یک دانشگاه نمی تواند تمامی وسایل و تجهیزات لازم را داشته باشد و بر همین اساس نیز سیاست تعامل و تبادل در بین دانشگاه ها در جهان امروز امری طبیعی است تا بتوانند از امکانات یکدیگر بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست همکاری بین دانشگاهی از سوی دیگر سبب صرفه جویی در مخارج امر پژوهش می شود.

سالارآملی اظهار داشت: امروزه یکی از مهمترین محورهای توسعه دیپلماسی علمی و فناوری جذب دانشجویان خارجی است و بر همین اساس نیز شاهد رقابت جدی در این زمینه هستیم. 
وی گفت: نیازمند بازنگری در سیاست های علمی کشور برای جذب دانشجویان خارجی هستیم چرا که آنان به منزله سرمایه های اجتماعی، علمی و فرهنگی به شمار می روند که در آینده می توانند مبلغ نظام شوند. 
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل خاطرنشان کرد: خوشبختانه این امر در دولت یازدهم به صورت جدی دنبال می شود و بر همین اساس نیز جذب دانشجویان خارجی در سال 93 نسبت به سال 92 از رشد دو برابری برخوردار بوده است.

**راه ناهموار برای دست یابی به افق چشم اندازهر چند که ماشین شتاب علمی کشور در مسیر تقریبا همواری قرار گرفته است اما باید اذعان داشت که تا رسیدن به اهداف کلان مد نظر اعلام شده در افق چشم انداز 2014 هنوز راه زیادی مانده که هموار نشده است.

این امر را می توان در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه های کشور احساس کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار دستیابی ایران به رتبه ۱۶علمی جهان را نتیجه ی تلاش های بی وقفه ی ۱۰، ۱۵سال اخیر در دانشگاه ها و مراکز علمی عنوان کردند و اظهار داشتند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.

و سرانجام اینکه براساس قانون بودجه کشور، سه درصد از تولید ناخالص ملی ایران باید صرف تحقیقات علمی شود، اما وحید احمدی معاون وزیر علوم ایران، می گوید که «این رقم در واقعیت بیشتر نزدیک به نیم درصد است که در سال 2014 معادل 1.75 میلیارد دلار بود»؛ این در حالی است که بودجه علمی آمریکا سالانه 30 میلیارد دلار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار چهارشنبه 08 مهر 1394 ، کد مطلب : 81779671 (4896928): www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین