پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۸۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را تشریح کرد.

شعارسال: عباسعلی کدخدایی جزئیات مصوبه شورای نگهبان درباره رجل سیاسی و مذهبی را تشریح کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را برعهده شورای نگهبان قرار داده است گفت: تعاریف‌، معیارها و شرایط مذکور در نشست روز 20 دی ماه این شورا به تصویب رسید.

کدخدایی با ذکر اینکه در این مصوبه رجال مذهبی، رجالی خوانده شدند که آگاهی لازم به دین اسلام و مظهر تشییع داشته و تدین و مناسک دینی در زندگی فردی از ویژگی‌ برجسته‌ای برخوردار باشد به گونه‌ای که در میان مردم مشهور باشند گفت: در مصوبه اعضای شورا رجال سیاسی نیز به رجالی گفته می‌شود که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان از مسائل اجتماعی، اقتصادی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد به گونه ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشد.

وی اظهار داشت: در بخش تعریف «مدیر» نیز عنوان شده است که مدیر شخصی است برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره‌وری و در راستای ماموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم بر جامعه دارا است و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی کلان باشد.

کدخدایی با اشاره به اینکه در این مصوبه مدبر شخصی تعریف شده است که از توانایی پیش‌بینی و عاقبت اندیشی نسبت به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد بیان داشت: در ماده 2 مصوبه شورای نگهبان شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی و مذهبی مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارت‌اند از :

1- سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های سیاسی و مذهبی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع

2- سوابق کاری و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان

3- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری

4- سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری

5- صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری

6- ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام

7- معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی و برنامه‌ها

8- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر

9- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشا،‌اختلاص،‌ تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور

10- وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوء امنتنینی از جمله در فتنه سال 1388

11- عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی که از مشخص نبودن امکان کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری ذیل تعریف بحث رجل سیاسی پرسیده شد گفت: هنوز بحث جنسیت در تعیین مصداق رجل سیاسی مشخص نشده است.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درمورد بند 10 مصوبه شورای نگهبان در تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدها و ریاست جمهوری گفت: این موضوع را در قانون انتخابات فعلی داریم و مصوبه تعریف رجل سیاسی برگرفته از همین قانون است که مواردی را ذکر کرده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درمورد تعیین شرط سنی در چارچوب تعریف،‌معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی،‌مذهبی و مدیر و مدبر بودن گفت: قرار بر این است که شرایط و معیارها از سوی شورای نگهبان مطرح و جزئیات از طرف مجلس مشخص شود همانگونه که در قانون فعلی انتخابات نیز شرط سنی بارها تغییر کرده است و تعیین آن برعهده مجلس گذاشته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 78 ایراد از سوی شورای نگهبان به بودجه سال 97 کل کشور در سه مرحله مطرح و برطرف شده است بیان داشت: تنها یک اشکال مربوط به بازگشت زمین‌ها باقی ماند که چون در این باره مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد این ایراد که همچنان اصلاح نشده قرار شد در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان با ذکر اینکه سایر ایرادات شورای نگهبان به بودجه سال 97 برطرف و نظرات شورا به مجلس ارسال شد گفت: بودجه سال 97 نسبت به سایر لوایح عدالت‌محورتر بود و برخی مصوبات این نکته را بیان می کرد؛ لازم است که مسئولان اختیاراتشان در قالب همین قانون باشد و از حواشی پرهیز شود.

وی با اعلام اینکه گزارش مصوبات سال گذشته از مجلس و دولت برای شورای نگهبان ارسال شده است خاطرنشان کرد: سال قبل 62 مصوبه از مجلس به شورا ارسال شد که 16 مورد آن مورد ایراد نهایی قرار گرفت و 2 مصوبه را همچنان در دستور داریم.

کدخدایی گفت: 14 اساسنامه هیات وزیران نیز مورد بررسی قرار گرفت که 12 مورد آن تایید و دو مورد با اشکال مواجه شده است؛ همچنین 83 نامه از دیوان عدالت اداری جهت بررسی شرحی برای سوال‌های شورای نگهبان ارسال شد که در این باره اظهارنظر کردند.

وی همچنین از گسترده‌تر شدن فعالیت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها خبر داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 26 اسفند 1396، کدخبر: 13961226000780 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
دوست داریم روزی رو ببینیم که جوانان در این کشور پست های مهم مدیریتی رو دارا باشند ؛ اون روز زیاد دور نیست
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
کاش همونقدر که در جنگ وظایف مهم و فرماندهی رو به جوانان ۲۰ ساله می دادند الان هم همانقدر اعتماد به نسل جوان داشتند
ن.ف۸۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
0
0
این معیار ها که سال به سال عوض نمیشه این همه پیگیری برای چیه پس؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین