پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
چشم عضوي از بدن است که اگر روزي دچار اختلال شود، بخش عمده اي از زندگي ما را با مشکل مواجه مي کند. يکي از شايع ترين اختلالاتي که ممکن است در چشم پديد آيد، عفونت چشم است.

شعار سال: چشم عضوي از بدن است که اگر روزي دچار اختلال شود، بخش عمده اي از زندگي ما را با مشکل مواجه مي کند. يکي از شايع ترين اختلالاتي که ممکن است در چشم پديد آيد، عفونت چشم است.

عفونت‌ چشمي چنين تعريف مي‌شود: چشم قرمز شود، پلک‌ها متورم شود و چشم داراي ترشحات چرکي باشد، يا اينکه آن‌ قدر ترشح زياد باشد که صبح‌ها هنگام بيدار شدن، چشم‌ها به سختي باز شوند. چشم عضوي از بدن است که اگر روزي دچار اختلال شود، بخش عمده اي از زندگي ما را با مشکل مواجه مي کند. يکي از شايع ترين اختلالاتي که ممکن است در چشم پديد آيد، عفونت چشم است.

علايم عفونت چشم

رنگ سفيد کره چشم، صورتي يا قرمز رنگ مي شود.

ترشحات سبز، زرد يا سفيد رنگ در گوشه چشم جمع مي شود.

مرتب از چشم اشک مي آيد.

هنگام پلک زدن احساس مي شود که چيزي مثل سنگ ريزه يا شن و ماسه، در چشم وجود دارد.

پلک ها هنگام خواب خشک مي شوند.

در ناحيه پلک ها، ورم به چشم مي خورد.

يک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ريشه مژه ها احساس مي شود.

در بعضي موارد به خصوص در عفونت‌هاي ويروسي چشم ممکن است تب، گلودرد و علايم سرماخوردگي نيز همراه اين نشانه‌ها باشد.

هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهاي تجويز شده و رعايت شديد نکات بهداشت شخصي، به علت مسري بودن بيماري از بستن چشم خودداري شود

پيشگيري از عفونت چشم

عفونت چشم به راحتي از فردي به فرد ديگر منتقل مي شود. بنابراين اگر کسي که زياد با او در تماس هستيد، مثل اعضاي خانواده، به عفونت چشمي مبتلا مي باشد، با رعايت نکات زير از سرايت آن به ديگران جلوگيري کنيد :

دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد. اين کار در عين راحت بودن، موثرترين راه براي جلوگيري از انتقال عفونت چشمي مي باشد. دست ها مرتبا در تماس با آلودگي هاي باکتريايي و ويروسي و قارچي قرار مي گيرند و بايد قبل از تماس با چشم، آنها را شست.

از دست زدن به صورت و چشم هاي خود بپرهيزيد . اگر بايد دارويي را به داخل چشم خود بريزيد و يا کرمي را براي دور چشم خود استفاده کنيد، حتما قبل از اين کار، دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد.

ورم چشم يکي از علائم عفونت چشم مي باشد.

از آرايش کردن چشم پرهيز کنيد و از برخورد لوازم آرايش با چشم جدا پرهيز کنيد . ممکن است مواد آرايشي فاسد شده باشند و يا مرغوب نباشند و چشم شما نسبت به آنها حساسيت داشته باشد.

لوازم بهداشتي شخصي خود را به فرد ديگري ندهيد. حوله شخصي داشته باشيد و لوازمي مانند حوله، لباس و بالش خود را هر چند وقت يک‌بار بشوييد.

در صورتي که عفونت چشمي داريد، هرگز از لنزهاي چشمي استفاده نکنيد و اگر لنزهاي شما آلوده شده اند، قبل از استفاده مجدد آنها را ضدعفوني کنيد. در مورد نحوه ضدعفوني کردن لنزهاي خود از پزشک سئوال کنيد.

هرگز از لنزهاي چشمي افراد ديگر (حتي اگر به سالم بودن آنها اطمينان داريد) استفاده نکنيد، زيرا لنز، يک وسيله شخصي است.

در محيط هاي با آب و هواي گرم و خشک، پرگرد و غبار و هنگام وزش باد از چشم هاي خود محافظت کنيد.

اگر در محيطي کار خود با مواد شيميايي سروکار داريد، حتما از عينک هاي مخصوصي که محافظت کننده چشم شما در برابر آسيب مواد شيميايي هستند، استفاده کنيد.

در صورت بروز هر گونه مشکل و علامت غيرطبيعي در چشم خود، سريعا به چشم‌پزشک مراجعه کنيد.

در موارد زير به پزشک مراجعه کنيد:

چشم‌تان قرمز و متورم بود، چراکه ممکن است به عفونت باکتريايي مبتلا شده باشيد و نياز باشد که آنتي بيوتيک مصرف کنيد.

در ناحيه چشم‌ها احساس درد داشتيد.

به نور خورشيد حساسيت داشتيد.

در بينايي خود احساس اختلال کرديد.

مردمک‌هايتان تغيير اندازه داده بودند.

حس مي‌کرديد يک جسم خارجي در چشمتان وجود دارد.

اگر هر گونه عارضه‌اي بعد از چهار روز هنوز بهبود نيافته بود.

اگر از لنز استفاده مي‌کنيد و دچار عفونت چشم شده‌ايد، حتما تا مراجعه به چشم پزشک آن ها را در بياوريد و پس از مشورت با وي، مجددا لنزها را داخل چشم بگذاريد.

همچنين، طبق دستورات پزشک خود عمل و کليه داروها را مصرف نماييد.

با مشاهده علائم عفونت چشم (در بالا گفته شد)، برخي بيماران با چشم‌هاي بسته به چشم پزشک مراجعه مي‌کنند که اين خود سبب تشديد عفونت‌ مي‌شود. توصيه اين است که در کنار استفاده از داروهاي تجويز شده و رعايت شديد نکات بهداشت شخصي، به علت مسري بودن بيماري از بستن چشم نيز خودداري شود.

درمان دارويي عفونت چشم

عفونت هاي چشمي در اثر باکتري ها و ويروس ها بروز مي کند که بايد درمان شود و معمولا بعد از چند هفته درمان، اين عفونت برطرف مي شود.

درمان عفونت‌هاي چشم معمولا با قطره يا پماد آنتي‌بيوتيک موضعي انجام مي گيرد.

لازم به يادآوري است که نبايد انتظار داشت که با شروع درمان با قطره يا پماد آنتي‌بيوتيک، بلافاصله عفونت بهبود يابد و معمولاً اين بيماري بايد سير خود را طي کرده و به تدريج بهبود ‌يابد.

در بعضي موارد مانند عفونت‌هاي چشمي کودکان زير پنج سال با بعضي باکتري‌ها مثل هموفيلوس يا ميکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعي، بايد درمان با آنتي بيوتيک خوراکي يا تزريقي نيز انجام شود.

درمان خانگي عفونت چشم

-استفاده از چاي تازه دم و بدون عطر و سرد، درمان بسيار خوبي براي رفع عفونت چشمي است. چاي يک ضدعفوني کننده بسيار خوب است که افراد در موارد معمولي هم مي توانند از آن براي شستشوي چشم خود استفاده کنند.چاي کيسه اي آويشن وحشي کمپرس موثري براي درمان عفونت چشم است

افراد مي توانند از شامپوي بچه نيز براي شستشوي مژه هاي خود استفاده کنند که درمان بسيار موثري است، چرا که بسياري از عفونت هاي چشمي از زير مژه ها شروع مي شود.

نکته: در انتها، با توجه به شروع فصل گرما و افزايش تمايل افراد به شنا کردن در اين فصل، مطلبي را جهت يادآوري و تذکر براي شما بيان مي کنيم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرخوان قطره، تاریخ انتشار 17 آبان 96، کد مطلب: -، www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین