پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
مسئول اجرایی طرح ملی نوروزگاه در استان کردستان با اشاره به اینکه در راستای اجرای برنامه های متنوع و جذاب به منظور جذب گردشگران بیشتر به استان کردستان «طرح ملی نوروزگاه» در استان برگزار می شود، اعلام کرد: برای پاسداشت نوروز طرح «نوروزگاه‌ها» در کردستان همزمان با 11 استان کشور برپا می‌شود و با اجرای برنامه‌های متنوع به پیشواز این عید باستانی می‌رویم.

شعار سال: امیر صادقی طرح ملی نوروزگاه استان کردستان را تشریح و اظهار کرد: نخستین نوروزگاه در عمارت آصف دیوان واقع در مرکز شهر سنندج برپا شده است.

وی با بیان اینکه 26 غرفه صنایع دستی در این عمارت دایر شده و از یک‌شنبه 28 اسفند در دو نوبت صبح و عصر برنامه های خود را شروع کرده اند، افزود: اهم برنامه های اجرایی در این نوروزگاه شامل اجرای گروهی هلپرکی کُردی (ثبت ملی) با ساز و دهل، مراسم کوسه‌گردی نوروزی، اجرای رسم شال انداختن، برپایی سفره هفت‌سین و آتش نوروزی است.

مسئول اجرایی طرح ملی نوروزگاه استان کردستان با بیان اینکه تمامی برنامه های پیش رو همراه با هلپرکی و موسیقی اصیل کُردی است، تصریح کرد: در ادامه برنامه‌های این نوروزگاه در صبح ها موسیقی کلاسیک مقامی کُردی توسط یکی از بهترین گروه های کنسرتی سنندج انجام خواهد شد که در آن موسیقی شاد و نوروزی کردستان به گردشگران معرفی می شود و در نوبت عصر نیز با توجه به بکر و غنی بودن فرهنگ کُرد سعی داشته‌ایم تمرکز بر گردشگری فرهنگی باشد و آداب و رسوم کردستان به حضار ارائه شود.

وی با ذکر اینکه برای اجرای هرچه غنی‌ترین این مراسم از گروه تئاتر شهر استفاده خواهد شد، گفت: این برنامه شامل تولد نمادین و زایش بوده که در آن لالایی های کُردی اجرا خواهد شد و سپس معیشت سنتی از جمله مشک‌زنی و خواندن ترانه‌های مشک زنی، اجرای نمادین سنت «تَشی رستن» (دوک ریسی) و نیز قالی بافی همراه با ترانه های فولکلوریک، اجرای تئاتر دانشجویی در خصوص مراحل بذرافشانی و داشت و برداشت محصول، پخت نان‌های سنتی به صورت نمادین و نمایشی و در آخر سرود «ای ایران» توسط گروه اجرا می شود.

صادقی با اشاره به اینکه در بخش نگارخانه عمارت آصف (خانه کُرد و موزه مردم شناسی) چهل عکس در اندازه 70 در 50 از 28 عکاس کردستانی با محوریت نوروز از روز 28 اسفندماه جاری دایر شده است، اظهار کرد: بازدید از این عکس ها یکی از جذابترین خاطره‌های سفر برای گردشگران خواهد بود، زیرا با دقت بسیار زیاد سعی در انتخاب عکس هایی شده است تا بتوان نوروز مخصوص کُرد به عنوان اصیلترین قوم ایرانی به گردشگران معرفی شود.

وی دیگر بخش پرمخاطب این نوروزگاه را برگزاری مسابقه بزرگ عکس موبایلی دانست و خاطرنشان کرد: این مسابقه در پنج محور است که یکی از محورهای آن که امسال اضافه گردیده «کودک و نوروز» می باشد.

دومین نوروزگاه در گردشگر پذیرترین عمارت شهر سنندج برپا شده است

مسئول اجرایی طرح ملی نوروزگاه کردستان در ادامه با اشاره به اینکه دومین نوروزگاه در عمارت خسروآباد سنندج برپا می‌شود، گفت: این عمارت گردشگر پذیرترین عمارت در شهر سنندج است که هزاران نفر در روز در ایام عید از آن بازدید می کنند.

وی افزود: تمامی برنامه هایی که در عمارت آصف برگزار می شود به صورت ضربدری (صبح- عصر) در این عمارت نیز اجرا می شود، با این تفاوت که با توجه به برنامه های ارسالی سازمان اجرای «عروسی کُردی» نیز به صورت نمادین در این نوروزگاه نیز اجرا می شود.

صادقی با ذکر این نکته که در این نوروزگاه نیز 13 غرفه متعدد صنایع دستی ایجاد شده است، گفت: با توجه به استقبال مردم از غذاهای محلی و شیرینی های کردستان، چندین غرفه نیز به آن اختصاص داده شده است و در کنار آن سفره هفت‌سین نیز تهیه و برپا شده است.

وی سومین نوروزگاه مستقر در سنندج را در محل پارک کودک سنندج اعلام و اظهار کرد: در این نوروزگاه 80 غرفه صنایع دستی دایر است که از جمله دیگر برنامه های این نوروزگاه می‌توان به هلپرکی و پخت غذاهای محلی اشاره کرد.

استقرار نوروزگاه در شهرستان‌های مریوان و بیجار

مسئول اجرایی طرح ملی نوروزگاه استان کردستان با اشاره به اینکه دو نوروزگاه نیز در سطح شهرستان های بیجار و مریوان برپا شده است، گفت: نوروزگاه دریاچه زریوار مریوان شامل نمایشگاه صنایع دستی و غرفه‌های غذای محلی و سوغات کردستان است که در تمامی ایام عید دایر است.

وی از جمله ویژگی های نوروزگاه مریوان را برپایی نوروزانه کودک در این نوروزگاه دانست و ادامه داد: از جمله آیتم های این جشن که برپایی ایستگاه نقاشی کودک با موضوع نوروز در دو رده سنی نونهال و کودک است که اولی با تهیه 50 میز بزرگ که کاغذهای نقاشی به اندازه میز روی آن چسبانده شده و ماژیک و مداد شمعی و مداد رنگی برای هر میز تهیه شده و برای رده سنی بالاتر پارچه نویسی به صورت ایستاده است.

صادقی گفت: سرودخوانی نوروزی نیز توسط کودکان و هم چنین اجرای تئاتر با محوریت نوروز توسط خود کودکان مریوانی از جمله دیگر برنامه هایی است که در نوروزگاه مریوان اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آخرین نوروزگاه استان کردستان در شهرستان بیجار برپا شده است، خاطرنشان کرد: نوروزگاه تیمچه حاج شهباز واقع در بازار بیجار در تیمچه بسیار زیبا در دل بازار سنتی شهر بیجار با برپایی نمایشگاه صنایع دستی به صورت ورک‌شاپ فعالیت خود را آغاز کرده است.

مسئول اجرایی طرح ملی نوروزگاه استان کردستان در پایان با اشاره به اینکه غذاهای محلی در محل پخت و ارائه می شود، یادآور شد: با توجه به دستور سازمان مبنی بر اضافه نمودن آیتم «سمنوپزان»، از روز شنبه 27 اسفندماه جاری این برنامه آغاز شده و تا پنجم فروردین ادامه خواهد داشت.

گفتنی است بازدید برای عموم آزاد و رایگان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 29 اسفند 96، کد مطلب: 96122915696: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
ای کاش که کردستان با این همه ظرفیت های گردشگری توجهات مسئولین رو بیشتر سمت خودش جلب میکرد تا این صنعت در این استان رونق بگیره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین