پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
فراهم شدن فرصت های بسیار برای اعلام حضور و فعالیت در مجامع و سازمان های بین المللی یکی از اتفاقات خوب حوزه سیاست ایران در سال 96 بود به گونه ای که مسئولان از این موقعیت ها برای رایزنی جهت توسعه مناسبات و گفت وگو درباره مسایل گوناگون منطقه ای و بین المللی بهره جستند.
شعارسال: در متن و حاشیه هر نشست بین المللی فرصت هایی برای توسعه همکاری ها و همچنین رفع اختلاف ها فراهم می شود که جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم و دوازدهم به با تکیه بر رویکرد تعامل سازنده از آن به نحو احسن بهره گرفته است.

سال گذشته حضور پویای دولتی ها از رئیس جمهوری تا وزیر امور خارجه و سطوح پایین تر در نشست هایی مانند نشست رم، کنفرانس مونیخ، اجلاس آستانه، بریکس، اسلو و شانگهای قابل توجه بود.

** افزایش امیدواری به عضویت ایران در اجلاس شانگهای

هفدهمین دور از نشست های سران سازمان همکاری شانگهای یکی از موقعیت های قابل توجه ایران در سال 96 بود که در آن مقامات کشورهای مختلف از جمله نمایندگان روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مغولستان، ترکمنستان، هند و پاکستان حضور داشتند و از ایران نیز وزیر امور خارجه کشورمان شرکت کرد .

«محمد جواد ظریف » در این نشست که در شهر «آستانه» پایتخت قراقستان برگزار شد، با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و همچنین «نور سلطان نظربایف» و «اشرف غنی» روسای جمهوری قزاقستان و افغانستان، «غیرت عبدالرحمانف» و «وانگ یی» وزیران امور خارجه قزاقستان و چین، «سرگئی لاوروف»، «عبدالعزیز کامیلوف» و «ارلان عبدالدایف» وزیران امور خارجه روسیه، ازبکستان و قرقیزستان دیدار کرد و در زمینه موضوع هایی همچون همکاری های دوجانبه و چندجانبه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

با وجود اینکه حضور ایران در این نشست امید برای پیوستن رسمی کشورمان را به سازمان همکاری های شانگهای افزایش داد اما نتیجه این گمانه زنی ها در نشست های آتی مشخص خواهد شد.

از این رو با وجود اینکه در این نشست پاکستان و هند به اعضای اصلی این سازمان پیوستند ، اینک امید عضویت رسمی ایران و سه کشور ناظر دیگر در سال های پیش رو دو چندان شده است.

** توانمندی دیپلماتیک ایران در اجلاس اسلو

اجلاس «مجمع اسلو» یا همان «اسلو فروم» (Oslo Forum) موقعیت مناسبی را برای ایران فراهم آورد تا مسئولان جمهوری اسلامی در دیدارهای فشرده با سران و رهبران جهان توانمندی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را برای رفع دوستانه اختلاف ها و بحران های منطقه ای و بین المللی آشکار کنند.

در این اجلاس که با حضور مسوولان و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در نروژ برگزار شد، محمد جواد ظریف با همتایان و مقامات حاضر در نشست دیدار و درباره مسائل منطقه ای و بین المللی به گفت وگو پرداخت.

طرح موضوع نزاع و ناآرامی های منطقه ای در این نشست از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که یکی از مهمترین دلایل برگزاری اجلاس تحقق صلح بین المللی و رفع منازعات و رویارویی های جهانی اعلام شد.

رایزن هسته ای ایران در دیدارهای حاشیه ای که در این مجمع بین المللی داشت، درباره راهکارهای موجود برای رفع مشکلات منطقه ای همچون بحران سوریه، تحولات بحرین و یمن و تنش های مربوط به ایجاد دوقطبی سعودی- قطری با مقامات کشورهای مختلف به بحث و تبادل نظر پرداخت.

طرح موضوع توافق هسته ای و ضرورت اجرای کامل و پایبندی کشورهای 1+5 به این توافق نیز یکی از مهمترین موضوع های بین المللی بود که محمدجواد ظریف در این نشست دو روزه در دستور کار خود قرار داد و در دیدارهای فشرده ای که با مقامات کشورهای مختلف داشت به آن تاکید کرد.

با وجود اینکه تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع الزام آور نیست اما می تواند نقش شایان توجهی در حل وفصل دعواهای منطقه ای و بین المللی داشته باشد. این امر موجب شد تا در سال های گذشته مسئولان ایرانی توجه خود را به حضور فعال در این اجلاس معطوف کنند.

** حضور پررنگ رئیس جمهوری در اجلاس آستانه

حجت الاسلام «حسن روحانی با شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تعدادی از رهبران کشورهای اسلامی از جمله قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و ونزوئلا دیدار کرد و درباره موضوع های دوجانبه و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

برآیند این دیدارهای دوجانبه ایجاد اجماع برای پایان دادن به نسل کشی در میانمار بود. این نشست در حالی با صدور بیانیه ای 19 بخشی به کار خود پایان داد که فرصت های بسیاری را برای دیدار و گفت و گوهای دکتر روحانی با همتایان خود فراهم ساخت.

رییس جمهوری افزون بر سخنرانی در اجلاس با تعدادی از رهبران کشورهای اسلامی از جمله قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و ونزوئلا دیدار کرد.

روحانی در گفت وگوها با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود درباره محور همکاری های اقتصادی، مبارزه با تروریسم و خشونت های اخیر در میانمار به تبادل نظر پرداخت.

توسعه روابط دوجانبه پس از اجرای برجام و عبور از تحریم ها و حل مشکلات و تسهیل همکاری های بانکی برای گسترش همکاری های تهران- آنکارا از جمله محورهای اصلی گفت وگوهای دوجانبه رجب طیب اردوغان و حجت الاسلام حسن روحانی بود.

رییس جمهوری همچنین در دیدار با نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان درباره اهمیت گسترش روابط اقتصادی، ترانزیت و انرژی و ضرورت همکاری مشترک به منظور بهبود وضعیت بازار نفت به تبادل نظر پرداخت.

محور اصلی گفت وگوهای روحانی و «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان را نیز می توان رایزنی درباره ظرفیت های سرمایه گذاری دو کشور، اهمیت تکمیل پروژه ریلی مشترک بین دو کشور و ضرورت همکاری در خصوص بهبود پایدار وضعیت بازار نفت دانست.

روحانی همچنین درباره گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی، اهمیت افزایش همکاری ‌ها در حوزه‌ های دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی و موضوعاتی همچون انرژی، ضرورت تسریع در تقویت ارتباطات بانکی و مبارزه با تروریسم در دیداری که با «شوکت میرضیایف» رییس جمهور ازبکستان داشت، به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در دیدار روحانی و «نیکلاس مادورو» همتای ونزوئلایی نیز موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم جهانی، مقابله با زیاده خواهی آمریکا، توجه بیشتر به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و همچنین مساله بهای نفت مطرح شد.

** تاکید بر تقابل با تروریسم در سازمان ملل

شرکت درهفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز فرصتی بود تا رییس جمهوری بتواند مواضع ایران را درباره موضوع های مختلف به گوش جهانیان برساند.

روحانی در سخنرانی خود دراین نشست مبارزه با تروریسم برای ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط، گفتمان تحمیل، یکجانبه گرایی، ارعاب و جنگ را یکی از مهمترین اقداماتی برشمرد که باید کشورها به آن عمل کنند.

وی همچنین موضوع توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 را مطرح کرد و با اشاره بر پایبندی ایران به برجام همچون گذشته بر لزوم همکاری های مشترک برای اجرای آن تاکید کرد.

** مناسبات تهران و پروتوریا در سایه «بریکس»

مواضع حمایت گرانه با هدف حفظ برجام همواره یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که مسئولان ایران در هر فرصتی آن را مطرح و بر لزوم وجود آن تاکید می کنند. در این باره وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جریان سفری برای شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در دیدارهایی جداگانه با مقامات آفریقای جنوبی افزون بر گفت وگو در زمینه برجام موضوعاتی چون توسعه روابط دوجانبه، همکاری های منطقه ای و پاره ای از مسائل جهانی را نیز مورد بررسی قرار داد.

** نقش آفرینی ایران در نشست رم

وزیر امورخارجه ایران سال گذشته همچنین ضمن شرکت و سخنرانی در سومین کنفرانس بین المللی «گفت و گوهای مدیترانه ای» با «آنجلینو آلفانو» وزیر امورخارجه ایتالیا دیدار و در خصوص مسایل مهمی چون توافق هسته ای گفت و گو کرد.

ظریف در این گفت وگوها با اعلام اینکه برنامه اقدام مشترک بهترین توافقی است که می شد به آن دست یافت، برجام را بهترین توافقی برشمرد که طرف ها توانستند به آن دست پیدا کنند.

آلفانو نیز در حمایت از برنامه اقدام مشترک با تصریح بر اجرای کامل برجام گفت : اتحادیه اروپا با نگاه کاملا مثبت به برجام بر لزوم‌ پایبندی همه طرف‌ها به آن تاکید دارد.

** کنفرانس مونیخ

اواخر بهمن ماه پارسال کنفرانس امنیتی مونیخ - با شرکت بیش از 20 کشور در سطح سران،40 کشور در سطوح وزیران (دفاع و خارجه) و همچنین 52 نفر از مدیران - برای وزیر امور خارجه کشورمان فرصتی مناسب را به وجود آورد تا ضمن پاسخگویی به ادعا و اتهامات مطرح شده مقامات آمریکایی درباره برجام رفع ابهام کند.

ظریف در این گردهمایی سالانه بین‌ المللی در صحن اجلاس سخنرانی و مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره مسائل منطقه ای و جهانی انعکاس داد.

وی همچنین با برخی مقامات حاضر در ارتباط با موضوعات مختلف گفت وگو کرد که دیدار با «کاترین اشتون» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه و همتایان ارمنستانی و گرجستانی از آن جمله بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 3 فروردین 1397 ، کدخبر: 82869442 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین