پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴
با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار آمریکا بیش از پیش روابط واشنگتن و تهران به تیرگی گراییده به طوری که دشمنان منطقه ای جمهوری اسلامی در سال گذشته از این فرصت برای پیشبرد سیاست های ضدایرانی بهره گرفته تا کشورمان را به عنوان تهدیدی علیه منطقه و جهان معرفی کنند.
شعارسال: پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا، اقتصاد به یکی از محورهای اصلی رایزنی های رییس جمهوری آمریکا تبدیل شد.

در این راستا، کاخ سفید به منظور افزایش درآمد و ایجاد اشتغال، فروش سلاح را در اولویت روابط تجاری خود قرار داد تا منافع مادی خود را با وجود عمیق تر شدن بحران ها و جنگ ها تحقق بخشد.

هدف عربستان سعودی نیز از توسعه مناسبات با آمریکای ترامپ، افزایش قدرت منطقه ای و جهانی است. مقامات ریاض برای نشان دادن رابطه نزدیک رییس جمهوری جدید آمریکا به عربستان و همچنین القای این موضوع که این کشور از نقش و جایگاه ویژه ای نزد مقامات کاخ سفید برخوردار است، از ترامپ برای حضور در ریاض به عنوان نخستین کشور در سفر خود دعوت به عمل آوردند.

** ریاض، مقصد نخستین سفر خارجی ترامپ

رییس جمهوری آمریکا سال گذشته در نخستین سفر خاورمیانه ای خود عربستان سعودی را به عنوان نخستین کشور در فهرست سفرهای خود قرار داد. وی پس از دیدار با مقامات این کشور راهی فلسطین اشغالی شد و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرد.

برگزاری جلسه دیدار سران آمریکا و اسرائیل زیر دیوار ندبه در قدس اشغالی با واکنش مقامات فلسطین و بسیاری از کشورهای دیگر جهان مواجه شد به گونه ای که سخنگوی حماس در سخنانی برگزاری جلسه رژیم صهیونیستی در این مکان را از نتایج سفر دونالد ترامپ به سرزمین های اشغالی دانست.

مقامات آمریکایی، سعودی و صهیونیستی در این دیدارها با اتخاذ مواضع ضد ایرانی و سخنان ایران هراسانه، تهران را به برهم زدن نظم منطقه و حمایت از تروریسم متهم کردند؛ جهت گیری های غیر منصفانه که بیشتر به دلیل ایجاد جو ناامن و به دنبال آن فروش سلاح های آمریکایی صورت گرفت.

اعطای گردن آویز ملک عبدالعزیز به عنوان بالاترین نشان سعودی به ترامپ، توافق تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار بین واشنگتن و ریاض، برگزاری نشستی با حضور نمایندگان شماری از کشورهای عربی و اسلامی و تکرار مواضع ضدایرانی را می توان از جمله حاشیه های این سفر دانست.

** تصمیم جنجالی انتقال پایتخت به قدس

پس از روی کار آمدن ترامپ ارتباط این کشور با رژیم اشغالگر قدس بیش از پیش تقویت شده؛ موضوعی که در سخنان حمایتگرانه ترامپ از این رژیم در سال گذشته مشهود بود. اعلام این موضوع که ایالات متحده آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد، شاهدی بر این مدعا است.

وی برای اثبات گفته های خود دستور انتقال سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت المقدس صادر کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز این رویداد را تاریخی خواند و اعلام کرد که پس از این هرگونه توافق صلحی با فلسطینی‌ها باید مشروط به پذیرش قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باشد.

این اقدام آمریکا اما با مخالفت شدید مقامات فسطین روبه رو شد به گونه ای که جنبش حماس و سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان نخستین گروه‌های فلسطینی مخالف، با محکوم کردن تصمیم ترامپ تاکید کردند که این اقدام راهکار دو دولت در فلسطین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ابراز نارضایتی به تصمیم آمریکا تنها به گروه های فلسطینی محدود نشد بلکه کشورهای دیگر نیز اقدام مذکور را محکوم کردند. مصر، ترکیه و اردن از جمله کشورهایی بودند که این تصمیم رییس جمهوری آمریکا را مردود و محکوم کردند.

وزارت امور خارجه ایران نیز با انتشار بیانیه ای به اقدام آمریکا واکنش نشان داد. مجمع عمومی سازمان ملل نیز به عنوان نهادی که نقش پررنگی در جامعه جهانی ایفا می کند، در واکنش به این تصمیم، با آرای نمایندگان 128 کشور قطعنامه ای را علیه ترامپ مبنی برتغییر پایتخت از تل آویو به بیت المقدس تصویب کرد.

** اهداف سفر خاورمیانه ای تیلرسون

پس از دونالد ترامپ، سفر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا به عربستان را می توان یکی دیگر از سیاست های مقامات این کشور برای حضور پررنگ در خاورمیانه دانست. تیلرسون با هدف شرکت در نشست میان مقامات عربستان سعودی و عراق، تلاش برای بهبود روابط میان دو کشور و مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده شد در سال گذشته به ریاض سفر کرد.

وی افزون بر عربستان دیدار با مقامات کشورهایی چون قطر، پاکستان و هند را نیز در دستور کار قرار داد. سفری که محور اصلی آن در دیدار با سران عربستان و قطر، نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه بود.

** حمله موشکی یمن به ریاض، دستاویز آمریکا و عربستان

مقامات آمریکایی از هر فرصتی برای محکوم کردن ایران به اتهام بر هم زدن نظم منطقه، استفاده می کنند. به گونه ای که ترامپ با مطرح کردن حملات موشکی انصارالله یمن به عربستان سعودی، ایران را حامی انصارالله و موشک پرتاب شده را ساخت ایران دانست.

«نیکی هیلی» نماینده ترامپ در سازمان ملل که در کنار وزارت امور خارجه آمریکا وظیفه پیشبرد سیاست های ضد ایرانی را بر عهده دارد، نقش پررنگی در اجرای این بازی دارد.

در ماه های گذشته، هیلی از هیچ تلاشی برای مرتبط جلوه دادن موشک ها انصارالله به جمهوری اسلامی ایران و در نهایت اعلام نقض قطعنامه 2231 از سوی تهران فروگذار نکرد. به گونه ای که وی طی کنفرانسی بین المللی ، ایران را حامی تروریسم و موشک پرتاب شده از یمن به ریاض را ساخت ایران اعلام کرد.

این ادعاها در حالی توسط نماینده آمریکا در سازمان ملل مطرح شد که «فرحان حق» جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی خبری تاکید کرد هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد.

این سخنان در ایران نیز با واکنش شدید مقامات روبه رو شد و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ضمن مقایسه گفته های هیلی با سخنرانی «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پیش از حمله به عراق، نوشت که «این نمایش و نتایج آن را قبلا در سازمان ملل دیده بودم.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 4 فروردین 1397 ، کدخبر: 82870128 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین