پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۷۸۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۸
امامزاده یحیی(ع )یکی از طالبیانی است که به ورامین وارد شدند.وی فرزند علی ابن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن (ع) و مادرش دختر عبدالله بن ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن محمد بن علی بن عبدالله بن جعفر بن ابیطالب است.

شعار سال: امامزاده یحیی(ع) را یاران عبدالله بن عزیز حاکم شهر ری در یکی از قراء ری به شهادت رساندند.

یکی از آثار معماری که ترکیبی از هنرهای مختلف را می توان یکجا در آن مشاهده کرد بنای امامزاده یحیی(ع) است.

این بنا در فاصله 500 متری مسجد جامع ورامین و در روستای کهنه گل که امروزه در داخل محدوده شهر ورامین قرار دارد،واقع شده است.

بنای ساختمان امامزاده یحیی(ع) که به دست هنرمندان قرن هشتم ساخته شده ، چند ضلعی و با گوشه های فرو رفته محراب مانند است.در فاصله یک متری از کف بنا گچبری جالبی است که با آیات قرآن تزئین شده است.

این بنای تاریخی که در سال 707 هجری قمری ساخته شده است از لحاظ تزئینات داخلی، حتی نوع پوشش سقف اصلی و گچبری ها به ویژه گچبری های ریز با گل و بوته به رنگهای طلایی و لاجوردی که کهنگی بر آن اثر کرده است، شباهت و قرابت غیر قابل انکاری با گچبری های مسجد جامع دارد.

بر روی مزار امامزاده یحیی (ع) سنگ قبر محراب مانندی وجود داشته که متاسفانه به سرقت رفته است و اکنون در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می شود.

همچنین قسمتی از محراب بنای امامزاده به یغما رفته است که در حال حاضر در موزه متروپولیتن آمریکا نگهداری می شود.

هر قسمت از این بنا گوهر نابی است که گذشت زمان و بی توجهی مسئولان نتوانسته است آن را از شکل بیاندازد به نحوی که گردشگران بازدید کننده از امامزاده یحیی (ع) هرکدام به نوعی در سفرنامه های خود از زیبایی این بنا یاد کرده اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تهران رویداد ، تاریخ انتشار 4 فروردین 97، کدمطلب: 4386، www.tehranruydad.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
این مکان هم باید به تور تهران گردی خودم اضافه کنم کاش زود تر و بهتر با این اثار باستانی و زیبای شهر تهران اشنا میشدم
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
این امام زادخ ها باعث ارامش مردم و تقویت معنویت در انها میشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین