پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۰۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲
پروژه اینترنت بدون سانسور و رایگان آمریکا که مدت‌هاست زمزمه اجرا شدن آن در ایران شنیده می شد ساعاتی قبل دستور عملیاتی شدنش در کشورمان توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا (اوفک) صادر شد این موضوع در حالی است که مسئولین کشورمان در گذشته این پروژه را تنها ادعایی واهی می دانستند و طبق شواهد موجود هیچ برنامه‌ای برای کنترل این پدیده ندارند.

شعارسال: پروژه اینترنت بدون سانسور و رایگان آمریکا که مدت‌هاست زمزمه اجرا شدن آن در ایران شنیده می شد ساعاتی قبل دستور عملیاتی شدنش در کشورمان توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا (اوفک) صادر شد این موضوع در حالی است که مسئولین کشورمان در گذشته این پروژه را تنها ادعایی واهی می دانستند و طبق شواهد موجود هیچ برنامه‌ای برای کنترل این پدیده ندارند.

نحوه ی سرویس دهی اینترنت رایگان آمریکا به مشترکین ایرانی

کاربران اينترنت در کشورمان، با استفاده از روش هایی همچون: استفاده از خطوط تلفن معمولی ، مودم کابلی ، خطوط DSL ، اينترنت بدون کابل قادر به اتصال به اينترنت و استفاده از منابع موجود در آن می باشند. تمام موارد ذکر شده توسط ارائه دهندگان سرویس های اینترنت در داخل کشورمان صورت می گیرد. آمریکا قصد دارد اینترنت رایگان خود را توسط روشی که به اینترنت ماهواره ای معروف است به کاربران داخل کشورمان ارائه دهد . اينترنت ماهواره ای از خطوط تلفن و يا سيستم های مبتنی بر کابل برای برقراری ارتباط استفاده نمی نمايد. در اين نوع سيستم ها از يک "بشقاب ماهواره ای " برای ارسال و دريافت اطلاعات ( دو طرفه ) استفاده می گردد. معمولا" در اين نوع سيستم ها سرعت ارسال اطلاعات معادل يک دهم سرعت دريافت اطلاعات است . مودم های کابلی و خطوط DSL نسبت به اينترنت ماهواره ای دارای سرعت به مراتب بيشتری در رابطه با دريافت اطلاعات می باشند. سرعت اينترنت ماهواره ای ده برابر سرعت يک مودم معمولی است . برای دریافت این اینترنت به دیشی چند اینچی نیاز است که به آن " وی ست" می گویند. با نصب دیش در پشت بام به صورت دید مستقیم، این دیش مستقیم ماهواره را دیده و اطلاعات را دریافت می کند. در این روش دولت ها دیگر هیچ تسلطی بر ارتباط اینترنتی مردمش ندارند.

قسم حضرت عباستان را باور کنیم یا دم خروس را

اقدام اخیر آمریکا برای ارائه سرویس اینترنت رایگان به ایران که بنابر اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا، برای برخورداری مردم کشورمان به آزادی و پیشرفت است کمی جای سئوال و تأمل دارد. آمریکا از گذشته تا به امروز با روش های متنوع به دنبال سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است که در زیر به تعداد انگشت شماری از از این اقدامات اشاره میکنیم:

1-راه اندازی جنگ تحمیلی

آمریکا که می‌دید بعد از سرنگونی رژیم پهلوی یا همان ژاندارم ساختگی منطقه، بسیاری از تجهیزات و سلاح نظامی به دست نظام تازه متولد شده مبنی بر اسلام و آمریکاستیزی قرارگرفته است، نگران این بود ایران بتواند در آینده نزدیک به یک قدرت منطقه‌ای و فرا منطقه تبدیل شود بنابراین به فکر تضعیف قدرت نظامی، اقتصادی و سرمایه انسانی افتاد که این موضوع تنها با جنگ مقدور است. به همین دلیل با همکاری روسیه، مقدمات جنگ ایران با عراق را چید و ایران به‌طور رسمی در تاریخ 31 شهریور 59 با تجاوزگری عراق وارد جنگ شد و این جنگ 8 سال تا سال 68 طول کشید. جنگ میان ایران و عراق یکی از فاجعه‌های جنگی تاریخ بشری در قرن بیستم شناخته شد؛ زیرا صدام حسین در این جنگ سلاح‌های شیمیایی علیه کردهای عراق و مردم و نظامیان کشورمان به کار برد. خسارت‌های انسانی ایران در این جنگ شهادت ۲۲۱ هزار و ۶۸۲ نفر از جوانان و فرماندهان و جانبازی ۵۵۴ هزار و ۸۵۸ رزمنده را بر جا گذاشت. به‌طوری‌که از این تعداد ۶۰ درصد جانباز زیر ۲۵ درصد و ۴۰ درصد باقی‌مانده جانباز ۲۵ درصد و بالاتر هستند.

2- تحریم های اقتصادی و IT ایران

وضع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی در برابرِ ایران از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و به سال ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد. تحریم‌های عمده بعد از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ شمسی و قطع رابطه‌ی دیپلماتیک ایران و ایالات متحده برای اولین بار توسط جیمی کارتر، رئیس جمهور وقتِ آمریکا، تصویب و اعلام شد. تحریم‌ها در سال‌های بعد هم به‌تدریج از طرف دولت و کنگره‌ی این کشور در مقاطع متعددی تصویب شد. اما تحریم‌های اساسی پس از پایان جنگ تحمیلی و در سال‌های دهه‌ی ۷۰ شمسی آغاز شد. برخی از مشهورترینِ این قوانین ابتدا در سال ۱۹۹۲ (توسط بیل کلینتون) و سپس در آگوست سال ۱۹۹۵ میلادی (قانون داماتو در کنگره) بر ضدِ ایران وضع شد.

موج بعدی تحریم‌ها پس از واقعه‌ی سپتامبر ۲۰۰۱ پایه‌گذاری شد و سپس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تسری پیدا کرد و به قطعنامه‌های متعددی در شورای امنیتِ سازمان ملل در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ( ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ شمسی) منجر شد و به مرور کشورهای اروپایی هم به جمع تحریم‌کنندگان پیوستند. در همین سال‌ها بود که تحریم‌های مرتبط با کالاها و خدماتِ علمی و فناوری نمودِ جدیدی پیدا کرد و برخی شرکت‌های بزرگ فناوری مثل یاهو و مایکروسافت حتی از ارائه‌ی برخی خدمات عمومی و رایگان به کاربران ایرانی امتناع ورزیدند و موجی از مسدودسازیِ آدرس اینترنتی یا IP کاربران ایرانی در سایت‌ها و سامانه‌ی شرکت‌های بزرگِ نرم‌افزاری و اینترنتی شکل گرفت. استنادِ این محدودسازی‌ها هم قانون ممنوعیت صدور هر گونه خدمات و تجهیزات از جانب اشخاص یا شرکت‌های آمریکایی به ایران یا حکومت ایران بود که تقریبا به تمام زمینه‌ها گسترش یافته بود.

در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹، وزارت خارجه‌ی آمریکا صدورِ به اصطلاح برخی خدمات و نرم‌افزارهای ضروری برای ارتباطات یا اشتراک‌گذاری اطلاعات در اینترنت را که عمومی و غیر پولی باشند، برای شهروندان ایرانی مجاز کرد.

در تاریخِ ۱۰ مارس ۲۰۱۰، دفتر کنترلِ دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) فهرستی از تحریم‌های وضع‌شده در مورد ایران را منتشر کرد که در بخشی از آن یادآوری شده بود:

Section 560.204 of the the Iranian Transactions Regulations, ITR provides that the exportation, reexportation, sale, or supply, directly or indirectly, from the United States or by a U.S. person, wherever located, of any goods, technology, or services to Iran or the Government of Iran is prohibited.

با ترجمه‌ی: « قسمت ۵۶۰.۲۰۴ از مقرراتِ معاملات ایران (ITR) تصریح می‌کند که صدور، بازصدور، فروش یا عرضه، به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم، از ایالات متحده یا شهروند آمریکایی در هر کجا که باشد، از هر کالا، فناوری یا خدماتی که باشد به ایران یا دولتِ ایران ممنوع است

او مسئول این تصمیم را دولت آمریکا دانست و گفت گوگل قادر نیست به نحو دیگری عمل کند و از این بابت عذرخواهی کرد. مدتی بعد گوگل با انتشار مطلبی در وبلاگ فارسیِ خود اعلام کرد که محدودیت‌های این شرکت جهت دانلود برنامه‌های افزودنی مرورگر کروم را برای ایران آزاد کرده است.

به هر حال در طی همین سال‌ها بود که تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دیگر هم به جمع تحریم‌کنندگان کاربران ایرانی پیوستند و شرکت‌های فناوری معروف مثل Oracle ، Adobe، Cisco ،Cpanel ،Nvidia، Intel، AMD، Dell ،HP و ناشران بزرگِ بازی‌ مثل شرکت EA و Epic Games، شرکت‌های امنیتی مثل Symantec و McAfee، فروشگاه‌های اینترنتی مثل Ebay و Amazon هم در این فهرست قرار گرفتند. برخی فروشندگانِ بزرگِ خدماتِ میزبانی و دامنه‌های اینترنتی هم ایران را تحریم کرده‌اند. فروشگاه سامسونگ نیز در بهار سال ۱۳۹۲ تحت فشارهای بین‌المللی برای مدتی در ایران مسدود شده بود. حتی در همین اواخر شرکت TeamViewer اجازه‌ی دانلود و استفاده از نرم‌افزار بسیار کارآمد مدیریت از راه دورِ خود را به روی کاربران ایرانی بست و ما را به اجبار با تعدادی از گزینه‌های جایگزین و شاید ضعیف‌تر از نرم‌افزارهای مشابه مواجه ساخت.

3- جلوگیری از دست یابی به دانش هسته ای و ترور دانشمندان

مسئله‌ی هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر نیز از جمله مسائل چالش برانگیزی بوده است که میان آمریکا و ایران وجود داشته و دارد. نگاهی تاریخی به مسئله‌ی هسته‌ای ایران حاکی از آن است که غرب به راحتی همکاری با حکومت پهلوی برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را آغاز کرد اما با وقوع انقلاب اسلامی تغییر رویه داده و موضع مخالف با آن را در پیش گرفت. و در سال های اخیر با انواع دسیسه ها از جمله تحریم، ترور و .... تمام تلاش خود را انجام داد که ایران به دانش صلح آمیز هسته ای دست نیابد.

پشت پرده ارائه اینترنت رایگان آمریکا به ایران

دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا(اوفک) در حالی که تحریم های گسترده ای علیه مردم ایران وضع کرده است، در اقدامی مداخله جویانه به شرکت ها مجوز داد تا در ایران اینترنت رایگان دایر کنند. در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است این اقدام در جهت تعهد دولت امریکا برای پشتیبانی از حق آزادی بیان مردم ایران انجام می شود. این اطلاعیه علاوه بر ارائه راهنمایی ها و مجوزهای این شرکت ها آورده است: دولت آمریکا متعهد به برقراری جریان آزاد اطلاعات است که دولت ایران آن را از مردم خود سلب کرده است. اما پشت پرده ارائه این سرویس رایگان به مردم کشورمان چیست؟ در ادامه به اهداف ارائه این سرویس در کشورمان می پردازیم:

1- در شرایط خاص و بحرانی که دولت اقدام به قطع یا فیلتر اینترنت می‌کند، ارتباط اینترنتی که این شرکت تامین می کنند نقش فیلتر شکن را داشته و اینترنت بدون محدودیت قابل بهره برداری خواهد بود.

2- مهم ترین تهدید این شبکه، پدیده « گریز از درگاه‌های رسمی اینترنت » است. این پدیده وقتی به وجود می‌آید که ارتباطات در یک کشور با استفاده از ابزاری ارتباطی که در کنترل نیست، به برقراری ارتباط با خارج مرزهای داخلی بپردازند. با استفاده از شبکه لون، این امکان به وجود می آید که تمام ارتباطات تلفنی و اینترنتی از طریق این شبکه و بدون نظارت و کنترل انجام شود. این امر علاوه بر مشکلات اقتصادی که برای اپراتورهای مخابراتی و تامین کنندگان اینترنت بوجود می‌آورد، ممکن است برای امنیت هر کشوری تبعاتی را به دنبال داشته باشد.

3- امکان دسترسی و شنود و ذخیره سازی اطلاعات حریم خصوصی مردم، حریم سازمانی و حاکمیتی کشور توسط آمریکا

4- امکان شنود و کنترل اطلاعات و ارتباطات اینترنتی توسط تمامی کشورهای که در مسیر این ماهواره قرار دارند.

5- امکان ضبط و بهره برداری غیر مجاز از مکالمات و عکس برداری از فواصل نزدیکتر از ماهواره ها

6- با ایجاد امکان مکالمه رایگان موجب ضرر و زیان های اقتصادی به اپراتورهای تلفن همراه و ثابت می شود.

در پایان...

متأسفانه در کشورمان مسئولین به جای آموزش مردم برای استفاده نکردن از فناوری ها مضر، دست به اقدامات منسوخ شده می زنند از جمله این اقدامات در گذشته به عدم دسترسی به ویدئو و ماهواره تا فیلتر کردن شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، توییتر، وایبر و امروزه هم تلگرام نام برد. پس بهتر است تا قبل از اینکه آمریکا فعالیت های عملی خود را در این زمینه انجام دهد مسئولین مربوطه آموزش ها و آگاهی های لازم در مورد خطرات استفاده از این تکنولوژی را به مردم بدهند تا مردم کشور بدانند در صورت ارائه این سرویس و استفاده احتمالی چه خطراتی آن ها را تهدید می کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 5فروردین1397 ، کدخبر: 59387: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
3
0
اگرم چنین پروژه ای ایجاد بشه صرفا برای دزدی اطلاعات از مردم کشورمونه
س.د76
غریبه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
سلام
اخه دولتت امریکا چه اطلاعاتی از مردم ایران بدزده ؟
مگه مردم عادی ایران عملیاتای تروریستی رو رهبری میکنن که ترس داشته باشن ؟
دولت همه چیز رو در انحصار خودش در اورده و با تعین قیسمتهای کمرشکن و نا عادلانه مردم و به خاک سیاه کشونده
لاقل این اینترنت باعث میشه دولت نتونه هذر وقت یبار حجم نت و کم کنه و قیمت پول خون مردم و بچاپه از ملت بد بخت ایران
نگران جاسوسی هم نباشید شما تو جایی از دنیا بمب گذاری نکنیید کسی نیازی به دونستن اینکه شام چی خوردید و با دوستتون چی چت کردید نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین