پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۰۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
زیارتگاه سید حمزه فرزند حضرت موسی ابن جعفر (ع) یکی از مکان های معروف کاشمر است که روزانه پذیرایی ده ها زائر می باشد.

شعار سال: کاشمر از جمله شهرهای خراسان رضوی است که به دلیل وجود زیارتگاه های معروفمورد توجه زائران قرار دارد.در قسمت شمال این شهر در باغی به نام «باغمزار» زیارتگاه سید حمزه فرزند حضرت موسی ابن جعفر (ع) قرار دارد.

هر چند نقل قول های متعددی مبنی بر دفن ایشان در اماکن دیگری وجود دارد و حتی مقابر و آرامگاه هایی هم با همین نام در سیرجان، قم، شیراز، مدینه منوره و چهار فرسنگی کربلای معلا وجود دارد اما برخی از مورخین قبر کاشمر را واقعی تر می‌ دانند چنان که در کتب عالم آرای عباسی آمده‌ است: به اتفاق جمهور عالمان انساب، از اولاد نامدار حضرت موسی کاظم، امامزاده عالی مقام ابوالقاسم حمزه به قول اصح، در سوفید ترشیز (کاشمر) مدفون و مرقد شریفش، مطاف مردم آن ولایت است.





ساختمان این مرقد مطهر دارای گنبدی مرتفع با کاشی کاری سبز رنگ و ایوان آیینه کاری شده و دو گلدسته بلند است که نمای درون گنبد و اطراف رواق نیز آیینه کاری شده است.

سلاطین صفویه که خود را از اعقاب حمزه ابن موسی می دانستند، در آبادانی این مزار اهتمام خاصی داشتند و لذا سند اصلی موقوفات امامزاده دارای تاریخ ۹۳۰ هجری قمری، سال درگذشت شاه اسماعیل صفوی است.

در مرکز کاشمر وحدفاصل خیابان خرمشهر و فاطمیه در باغی مشهور به باغ مزار بقعه متبرکه ایشان در مجاور فضای صحن مملو از درختان سرو کهن سالی بنا شده است که قدمت برخی از آنان بیش از ۸۰۰ سال حکایت دارد و درمدخل صحن نیز قبور شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی قرار دارد که شکوه خاصی به بقعه متبرکه بخشیده است .


مساحت تقریبی کل باغ و بقعه متبرکه حدود پنج هکتار است و حرم اصلی با مساحت تقریبی ۱۵۰۰ متر مربع در قسمت شرق باغ قرار گرفته است.ا ین مکان درطول هفته به ویژه اواخر هر هفته پذیرای زائران است.علاوه براین وجود آرامگاه بزرگان شهر نیز در افزایش تعداد زائرین تاثیرگذار بوده است.

امکانات رفاهی این بقعه متبرکه شامل شبستان جهت برگزاری مراسم و نمازجماعت بوده که شلوغ ترین مکان برگزاری نماز جماعت درشهر محسوب می شود و صحنی با مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع که اطراف آن را آرامگاه خانوادگی و ایوان جنوبی بقعه در برگرفته است محلی برای برگزاری مراسم های مذهبی تشکیل می دهد.

حضور امام جمعه کاشمر در بقعه در طول روز به منظور پاسخگوئی به سئوالات شرعی و اعتقادی زائرین وبرپائی ادعیه توسل، کمیل، ندبه، به این شکل منظم و مستمر از جمله برنامه های فرهنگی بقعه است.

برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان و محافل انس،ترتیل و قرآئت قرآن از جمله برنامه های فرهنگی این مکان مقدس بوده ودر تابستان نیز طرح اوقات فراغت با برگزاری کلاس هایآموزش قرآن، نقاشی، طراحی و خط برگزار می شود.

مجموعه دارای یک کتابخانه و موزه است که آثاری از سنگ های قدیمی بقعه، شمع دانی های قدیمی خدام و سایر اشیاء در آن نگهداری می شود و همه روزه مورد بازدید زائران و مجاوران قرار می گیرد .

فضاهای بسیار وسیع سبز و درختکاری زیاد و چهار آب نمای خطی و دو حوض کوچک و یک حوض بزرگ در وسط باغ، صفای روحی و زیباییخاصی را در این بقعه به وجود آورده است .

این امامزاده در کاشمر، خیابان فاطمیه، خیابان خرمشهر واقع شده است و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۷۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خراسان ما، تاریخ 4 فروردین 97، کد مطلب: 7900: www.khorasanema.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
این مکان زیبا ظریفت بسیار بیشتری از زئارت ده ها نفر داره و با تبلیغات و ایجاد رفاه میتونید بسیاری از مردم رو به این مکان جذب کنید
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین