پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، توفان نمک ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه در فصل کم آب شدن این دریاچه، که در زمان اوج میزان آب آن از راه رسید و موجب وحشت همگان شد. توفانی که پیشتر سال‌ها کارشناسان درباره‌اش هشدار داده بودند، اما جدی گرفته نشده است.
شعارسال: یکشنبه بیست و هفتم اسفندماهبه دنبال وزش باد در روز‌های اخیر، توفان نمک مناطق پیرامون دریاچه ارومیه را در بر گرفت؛ توفانی هراسناک‌تر از چیزی که به نظر می‌رسید!

 برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، توفان نمک ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه در فصل کم آب شدن این دریاچه، که در زمان اوج میزان آب آن از راه رسید و موجب وحشت همگان شد. توفانی که پیشتر سال‌ها کارشناسان درباره‌اش هشدار داده بودند، اما جدی گرفته نشده است.

البته این نخستین بار نیست که توفان نمکی در این منطقه شکل می‌گیرد و موجب نگرانی ساکنان پرشمار مناطق مجاور دریاچه می‌شود، اما پیشتر سابقه نداشته که در این موقع از سال توفان نمک، پیرامون دریاچه ارومیه را در نوردد و این اتفاق در تابستان‌ها، در زمانی رخ می‌داد که سطح آب دریاچه به پایین‌ترین میزان خود در سال می‌رسید.

اتفاقی که برخی از آن با عنوان سونامی نمک یاد می‌کنند و می‌کوشند با هشدار دادن در خصوص آن، مسئولان و مردم را به واکنش وادار کرده و از وقوع فاجعه پیشگیری به عمل آورند، اما کمتر توفیقی حاصل آورده اند. این را اوضاع وخیم دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که به رغم وعده‌های فراوان دولت مردان، هنوز حال و روز خوشایندی ندارد.

دریاچه‌ای که اگرچه از چند سال پیش احیای آن در دستور کار قرار گرفته و با تشکیل ستادی ویژه، به ظاهر عزم جزم دولت مردان برای نجات دریاچه متجلی شده، اما توفان‌های گاه و بی گاه نمک نشان می‌دهد که فاصله چندانی تا مرگ و رقم خوردن فاجعه زیست محیطی ندارد. فاجعه‌ای که از جمله دلایل آن، کندی بیش از اندازه فرایند احیای دریاچه و برنامه‌ریزی مسئولان برای این مهم است.

امثال مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه که از اختصاص نیافتن بودجه مصوب این ستاد در یکی دو سال اخیر گلایه دارند، گو اینکه رئیس ستاد به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان رسیده و انتظار می‌رفت این ارتقا جایگاه وی نقش به سزایی در سرعت گرفتن عملیات احیای دریاچه ارومیه ایفا کند.

امید‌هایی که با گذشت یکسال و اندی از حضور رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در راس سازمان حفاظت محیط زیست کمرنگ‌تر از قبل شده و این باور را به وجود آورده که خشک شدن دریاچه ارومیه و نابودی کشاورزی و زندگی ساکنان پیرامونش با توفان‌های گاه و بی گاه نمک، فرجام محتوم نگین آبی آذربایجان است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی تابناک   ، تاریخ انتشار: 7فروردین 1397، کدخبر:  785434 ،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
خشک شدن این دریاچه میتونه خیلی وحشتناک باشه ؛ میتونه تاثیر منفی روی اقلیم منطقه ارومیه بذاره
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین