پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۸۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
روزنامه خبر جنوب در سرمقاله شماره 10758 خود شعار سال 97 یعنی حمایت از کالای ایرانی را دستمایه یادداشت قرارداده و این شعار را موجب تقویت اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی دانسته است.

شعار سال: در این مطلب به قلم محمد قمی آمده است: رهبر انقلاب سال گذشته را اقتصاد مقاوتی اشتغال و تولید نام نهادند و امسال بر حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند. یکی از مشکلات عمده امروز کشور اشتغال و رکود است، یکی از راه حل هایی که می تواند اقتصاد را رونق بخشد و اشتغالزایی و خروج از رکود را محقق سازد، تقویت بنیه تولید داخلی است.
هرچقدر واردات کنیم در واقع برای بیگانگان کار، اشتغال و رونق ایجاد کرده ایم حال آنکه باید برای خودمان فکر و تدبیری داشته باشیم. برخی می گویند کیفیت کالای ایرانی کم است در حالی که در تمامی کالاها این طور نیست.
اگر در چند دوره هم چنین ضعفی در کیفیت کالاها وجود دارد باید توجه و نظارت کرد تا مشکل برطرف شود اما در مجموع خیلی از کالاهای تولید داخل امروزه کیفیت دارند.
دولت باید برنامه ریزی کند تا واردات از کانال های غیرمجاز و غیر قانونی انجام نشود، ضمن آنکه از مبادی قانونی نیز فقط مواد اولیه و کالاهایی باید حق ورود به کشور داشته باشند که تولید داخلی در آن حوزه ها انجام نمی شود.
اگر خانواده ها از بیکاری جوان هایشان گله دارند و ناراحت هستند باید به این حقیقت بیاندیشند که تنها راه حل مشکل اشتغال فرزندانشان تقویت تولید داخلی است چون در این صورت چرخ کارخانه ها گردش می کند و برای آنکه ظرفیت تولید را به حداکثر برسانند کارگر، کارمند و متخصص استخدام می کنند.
شهید مدرس هم همان موقع به این مساله توجه می کرد که از اجناس داخلی استفاده کند و خیلی به رعایت این اصل تاکید داشت او واقعا مجتهد عالیقدر و رجل سیاسی بود.
برای مصرف کالای داخلی باید فرهنگ سازی کرد رادیو، تلویزیون، رسانه ها و مسئولان وظیفه دارند تلاش بیشتری کنند باید به مردم یاد دهیم که می توانند از کالای داخلی استفاده کنند. سعی کنیم فرهنگ استفاده از کالای داخلی را به عنوان یک مساله محبوب در جامعه ترویج کنیم تا فواید استفاده از کالای داخلی به اطلاع مردم برسد.
نکته دیگر آنکه دولت باید از تولید داخل حمایت کند اما نه به صورت بی قید و بدون نظارت.حمایت دولت از کالای ایرانی باید واقعی باشد. یعنی اگر کسی کارگاه و تولیدی دارد و می خواهد آن را راه بیاندازد به صورت مرحله ای به او وام دهند و تضمین لازم را بگیرند تا او این تسهیلات را در جهت تولید مصرف کند یعنی این طور نباشد که وام بدهند اما صرف تقویت تولید نشود.
مبادی ورودی کالاهای قاچاق حتما باید بسته شود، عده ای رانت خوار و سودجو به لطایف الحیلی می کوشند کالای خارجی وارد کشور کنند باید با آنها هر کسی که می خواهند باشند برخورد شود، رودربایستی نکنیم اگر من و فرزندم این کار را می کنیم، با من و فرزندم هم برخورد شود در کنار مبارزه با قاچاق، واردات هم باید سامان پیدا کند تا به اقتصاد کشور لطمه نزند.
از دیگر اقداماتی که به رونق تولید کمک می کند بازنگری در مقررات مربوط به مالیات و بیمه است اول بگذاریم کارگاه تولیدی راه بیفتد بعد از آن مالیات ارزش افزوده بگیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 7 فروردین 97، کد مطلب: 82872447: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین