پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۸۹۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
معاون آموزشی دانشگاه تهران معتقد است که بازنگری در دروس علوم انسانی سخت تر از علوم تجربی است.

شعار سال: دکتر حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران، درباره اولویت‌های سال ۹۷ دانشگاه تهران به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: چند اولویت برای سال ۹۷ در نظر گرفته‌ایم، آمایش رشته ها یکی از اولویت‌های مهم است که در دانشگاه تهران به دنبال آن هستیم. برخی از رشته‌ها منسوخ شده‌اند در کنار این رشته های منسوخ شده باید رشته های جدید ایجاد شود اقداماتی برای حذف برخی از رشته‌ها و ایجاد رشته های جدید انجام داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: به‌روز رسانی رشته ها به خصوص در مورد رشته‌های علوم تجربی که بیشتر و راحت‌تر انجام می‌شود، اما کار در مورد حوزه علوم انسانی سخت‌تر است یعنی روزامد کردن و تغییر دادن مبانی مشکل‌تر است.

حسینی ادامه داد: در مورد علوم انسانی،اگر روانشناسی و جامعه شناسی را در حوزه علوم تجربی بدانیم، و بیشتر وارد رشته‌هایی شویم که با مسائل خاص خاص جامعه ما درگیر است، می‌بینیم که در مورد آن‌ها تغییرات بسیار سخت‌تر و با مسائل حاشیه‌ای بیشتری همراه است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: فرایند به روزرسانی و بازنگری محتوای رشته‌های دانشگاهی فرایندی است که در رشته‌های مختلف شدت و ضعف دارد و این طور نیست که همه گروه‌ها در یک سطح باشند.

معاون آموزش دانشگاه تهران ضمن بیان اقبال داوطلبان به بعضی از رشته‌ها در دانشگاه تهران گفت: این بر اساس چیزی است که در جامعه منعکس می‌شود که البته ممکن است بخشی از آن غیر واقع باشد.

وی خاطر نشان کرد: در دانشگاه تهران بیش از 120 گروه آموزشی وجود دارد بنابراین، فرایند بازنگری و روزامد کردن در همه رشته‌ها یکسان نیست، و به عوامل مختلفی از جمله اعضا و مدیران گروه بستگی دارد.

حسینی در خصوص چگونگی فرایند بازنگری در سطح دانشگاه اظهار کرد: در دانشگاه تهران یک شورای نظارت برنامه‌ریزی آموزشی وجود دارد که از جمله وظایف آن بررسی و تصویب رشته‌های جدید مورد پیشنهاد گروه‌های آموزشی و ارسال آن برای وزارت علوم، تغییر واحدهای درسی در حد حوزه اختیارات دانشگاه و همچنین بازنگری‌ رشته‌های دانشگاهی است که از طریق این شورا به وزارت‌ علوم اطلاع داده می‌شود وسپس از طریق وزارت علوم منعکس می‌شود و به طور کلی بحث درس‌ها و رشته‌های جدید در این شورا مطرح می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در مورد چگونگی فرایند روزآمد کردن محتوای رشته‌های دانشگاهی ادامه داد: فرایند جذب هیئت علمی یک فرایند تدریجی است و در هر گروهی ممکن است افرادی برای مثال با 25، 30 و یا 40 سال سابقه تدریس وجود داشته باشند، از این رو معمولا جذب نیروهای جدید، به ویژه آن‌هایی که فارغ‌التحصیلان به روز هستند ایده‌های جدید را به همراه می‌آورد، بنا بر این بهروز رسانی محتوا به شکل طبیعی به انجام می‌شود؛ با توجه به این مسائل دغدغه به روز نبودن محتوای رشته‌های درسی خیلی عمومیت ندارد.

حسینی همچنین درباره آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران جزو دانشگاه‌هایی بود که از گذشته‌های دور به آموزش‌های الکترونیکی ورود پیدا کرد و مرکز آموزش الکترونیکی از سال ۸۳ در دانشگاه تهران تاسیس شد، در آن زمان مجوز این آموزش‌ها به این صورت بود دانشگاه تهران میتواند در تمام رشته‌های دایر خود آموزش الکترونیکی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون این دانشگاه در ۷۰ رشته آموزش الکترونیکی دارد و ۱۲۰۰۰ دانش آموخته و دو هزار دانشجوی مشغول به تحصیل دارد.

حسینی تاکید کرد: متاسفانه در آموزش الکترونیک الکترونیکی زیرساخت های لازم فراهم نشده است چرا که اگر این اتفاق بیفتد میتوان جایگزین مناسب آموزش روتین باشد.

وی گفت: اکنون آموزش‌های مجازی فقط در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران در جریان است. آموزش های مجازی برای جذب دانشجویان بین المللی بسیار اهمیت دارد چرا که برای آنها مدرک تفاوتی ندارد. در مدرک آموزش های مجازی عنوان مجازی در میشود در حال رایزنی برای از بین بردن این اصطلاح هستیم.

وی درباره پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی آموزش مجازی گفت پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی در دوره مجازی منحصر به دانشجویان خارج از کشور است چرا که اکنون به اندازه کافی ظرفیت پذیرش حضوری در دانشگاه های مختلف وجود دارد برخی هم برخی از دانشگاهها هم در این زمینه ماموریت خاص دارند به همین دلیل و پذیرش دانشجویی دوره کارشناسی در آموزش مجازی را مختص دانشجویان خارجی کرده ایم در برخی از رشته‌های خاص مانند ایران شناسی، فقه، حقوق و الهیات که مخاطبان خاص دارد و دانشجویان خارجی به آن گرایش دارند ایجاد کرده ایم، البته باید زیرساخت ها و شبکه ها و همچنین زیرساخت‌های فرهنگی ایجاد شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار فروردین 97، کدمطلب: 366535 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
امیدواریم این امایش رشته ها در علوم انسانی منجر به غربی کردن این علوم نشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین