پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۱۹۱۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶
کارشناس روابط خارجی ، بستر نقش آفرینی موثر ایران در جاده ابریشم را فراهم دانست و گفت: سیاست ایران باید در راستای جلب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در داخل و سرمایه گذاری های منتج به ایجاد زیرساخت ها باشد تا به ایفای نقش بپردازد.

شعار سال: بهرام امیراحمدیان روز جمعه اظهار داشت: اگر اجلاس آتی 'راه ابریشم' ادامه همان ابتکار 'یک کمربند، یک راه' باشد، در مقابل هر نوع تبلیغات، ممانعت و یا محدودیت هایی که آمریکا و متحدانش بخواهند در عرصه اقیانوس در رابطه با تجارت چین با ماورای بحار(دریاها)، واردات انرژی و مواد خام و صادرات کالاهای چینی به جهان ایجاد کنند، چین در نظر دارد که از طریق همان جاده ابریشم کهن و باستانی بتواند ارتباط خود را با آسیا و اروپا از این طریق ادامه دهد.

وی توضیح داد: در ابتکار جدید، یک شعبه از این راه در امتداد همان جاده کهن از چین وارد آسیای مرکزی و از آنجا وارد ایران شده و از ایران به سمت شمال غرب و ترکیه و اروپا خواهد رفت و ایران به عنوان نقطه اتصال اروپا، آسیا و چین می تواند به ایفای نقش بپردازد.

امیراحمدیان گفت: اگر ایران وارد بازی شده و بخشی از تجارت چین به اروپا از طریق ایران صورت گیرد موجب خواهد شد که ایران نقش ترانزیتی خود را افزایش دهد و به نوعی جایگاه جغرافیایی خود را به مرتبه و جایگاه ژئوپلتیکی تغییر دهد؛ به طوری که هم اروپا و هم چین در ارتباط با یکدیگر از راه ایران به عنوان تزانزیت استفاده کنند.

این کارشناس روابط خارجی افزود: اگر خود مساله تنها تزانزیت باشد درست است که جایگاه ایران را در منطقه و جهان ارتقا خواهد داد اما از نظر درآمدهای ناشی از ترانزیت، این درآمد آنقدری نیست که بتواند هزینه استهلاک جاده ها و مسیرهای ترانزیتی ایران را پوشش دهد و فقط از نظر سیاسی، جایگاه و منظر ژئوپلتیکی ایران ارتقا می یابد اما از نظر درآمد آنچنان درآمدی که متصور است قابل دسترس نخواهد بود.

چین با سرمایه گذاری ثابت بخشی از کالاها را در ایران بسازد

وی در این باره که ایران چه کار باید بکند؟ گفت: اگر ایران بتواند در این منطقه ایفای نقش کند به این ترتیب که مقداری از کالایی که از چین می خواهد به اروپا برود به صورت مواد نیم ساخته و کالاهای نیمه تمام وارد ایران شده و چین با استفاده از نیروی انسانی، انرژی موجود و استعدادهای نهفته در خاک ایران با سرمایه گذاری ثابت بخشی از کالاها را در ایران بسازد، این فرآیند و صادرات موجب ایجاد اشتغال در بخش صنعت، صنایع تبدیلی و در نهایت افزایش اشتغال خواهد شد.

امیراحمدیان افزود: ایران در کنفرانس جاده ابریشم باید بگوید زمانی وارد ابتکار می شویم که برای ما نقش در نظر بگیرند؛ با دادن نقش به ایران در فرآیند توسعه، زیرساخت ها، سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال، اگر بخشی از فرآیند ساخت کالاها در ایران انجام و بعد از ایران به اروپا و دیگر مناطق صادر شود، در این صورت ایران می تواند متکی به این باشد که توسعه اقتصادی پیدا کرده، صنعت و صنایع تبدیلی این کشور توسعه یافته و اشتغال ایجاد کند و در عین حال کشورهای دیگر را به خود وابسته کند.

وی ادامه داد: ترانزیت به تنهایی ایجاد وابستگی نمی کند مگر این که بدیل و جایگزینی نداشته باشد. وقتی که راه تراسیکا در شمال ایران از طریق دریای خزر و بندر ترکمن باشی در شرق و بندر باکو در غرب این راه موجود و جایگزینی برای ایران باشد و ایران مزیتی در ترانزیت نداشته باشد طبیعی است که از این سرمایه گذاری ها و ابتکارات چیزی برای ما حاصل نخواهد شد.

امیراحمدیان اضافه کرد: به همین سبب سیاست ایران باید در راستای جلب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در داخل و سرمایه گذاری هایی که به ایجاد اشتغال و ساخت زیرساخت ها منتج شود باشد تا به ایفای نقش بپردازد.

وی افزود: اگر این راه انتخاب شود و یا بخشی از تجارت چین با اروپا از این طریق صورت گیرد موجب خواهد شد ایران نقش ترانزیتی خود را افزایش دهد و جایگاه جغرافیایی خود را به یک جایگاه ژئوپلتیکی تغییر دهد و اروپا و چین بتوانند از خاک ایران استفاده کنند.

بستر در ایران فراهم است

کارشناس روابط خارجی در این باره که آیا بستر چنین نقش آفرینی برای ایران فراهم است گفت: این بستر با توجه به وجود نیروی انسانی ماهر، تحصیلکرده و متخصص در ایران فراهم است، بازار کار اشباع بوده و نمی تواند نیروی کار را صادر کند. همچنین از نظر وجود انرژی در دسترس و شبکه های حمل و نقلی ریلی جاده ای، هوایی و دریایی و بنادر، ایران بسیار مستعد بوده و اینها با ظرفیت های خالی کار می کنند.

وی گفت: در صنایع تبدیلی و بسته بندی ایران، 30 تا 40درصد ظرفیت خالی وجود دارد که می تواند در اختیار چین در مسیر راه ابریشم قرار گیرد. این استعداد در ایران به صورت بالفعل و بالقوه برای حضور در صحنه وجود دارد.

کارشناس روابط خارجی در این باره که با توجه به نقش چین و توزیع تولیدات و کالاهای چینی در اقصی نقاط جهان و نیز سیاست های منطقه ای، این فرصت به ایران داده خواهد شد که بتواند از مزیت راه ابریشم استفاده کند اظهار داشت: هر کشوری به دنبال مناقع خود بوده و چین به دنبال این است که در مسیر جاده ابریشم از نیروی انسانی و ماشین آلات خود استفاده کند. حتی در سرمایه گذاری در آسیای مرکزی به دنبال بهره وری خود و استفاده از کارگر و ماشین آلات چینی است.

وی افزود: ایران کشوری بزرگ و یک قدرت منطقه ای است و نباید اجازه دهد در حالی که تمام استعدادها در این کشور فراهم است آنها سرمایه گذاری کرده و در عین حال نیرو و ماشین آلات خود را بیاورند.

امیراحمدیان افزود: ایران در صورتی در ابتکار یک کمربند و یک راه می تواند ایفای نقش کند که ایجاد وابستگی متقابل کند. در غیر این صورت فقط یک جاده و شبکه راه ها است که در صورت استفاده از این مسیرها هر چقدر هم پول زیادی نسبت به دیگر مسیرهای جایگزین بگیریم کفاف استهلاک جاده های ما را نخواهد داد.

وی اضافه کرد: مساله تنها استهلاک نیست بلکه اشغال جاده ها و مسیرهاست و ممکن است آسیب های جاده ای داشته باشد و محیط زیست را آلوده کند که همه اینها باید در نظر گرفته شود.

چین به دنبال منافع و گسترش سیطره اش در آسیا است

امیراحمدیان، با بیان این که بدون مشارکت و وابستگی متقابل اقتصادی و صنعتی بین ایران و چین، این امر فایده ای نخواهد داشت گفت: چین به دنبال منافع خود و گسترش سیطره اش در آسیا است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم که اگر چین منافع ما را تامین کند با این کشور تعامل خواهیم داشت. اما این که ایران صرفا یک کشور برای ترانزیت شود و جایگاه ژئوپلتیک را افزایش دهد چیزی عاید ایران نخواهد شد و اشتغال هم ایجاد نمی شود.

این کارشناس روابط خارجی گفت: چین به دنبال مقابله با سیطره آمریکا در اقیانوس آرام است که برای نظامی کردن منطقه آسیای شرقی از سوی آمریکا تهدید می شود.

ایران هوشیار باشد

وی با اشاره به افزایش قیمت بیمه کشتی رانی برای مواد خام و نفت که 30درصد آن از تنگه مالاکا انجام می شود گفت: فشار دیگر آمریکا بر جزایر چین جنوبی است تا در دریای چین جنوبی و جزایر مصنوعی که چین می سازد درگیری های نظامی پیش آورد و چین به سمت نظامی گری پیش رود و این امر قیمت تمام شده کالاهای چینی را بالا برده و شناور کردن نرخ برابری یوان مقابل ارزهای بین المللی، چین را در آینده با تنگنا مواجه می کند.

امیراحمدیان تصریح کرد: چین به دنبال راه جایگزینی است و ایران باید هوشیار باشد و از این فرصت استفاده کند و به چین فشار بیاورد و بتواند ایفای نقش کند. در غیر این صورت تنها به عنوان یک کشور بزرگراهی با وابستگی به دیگر کشورها، قدرت و سیطره خود را از دست خواهد داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 10 فروردین 97، کدمطلب: 82874401 ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
ایران بهتره تمرکز خودش رو به روی سرمایه گذاری خارجی بزاره اگر میخواد صنایع خودش رو تقویت کنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین