پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۱۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
تنوع و رنگ به رنگ شدن فصل ها به ما می گوید که بهار با ذهنیت نوزایی می آید تا ما هم در خانه تکانی اندیشه و دل قدمی برداریم.

شعار سال: آنچه در نوروز زیباتر از همه به چشم می آید، شور و شوق کودکان و دید و بازدید و پوشیدن لباس نو است.

کودکان با دریچه زیباتری به نوروز می نگرند

گویا در روزهای کودکی، همه چیز رنگ و بوی خاص تری به خود می گیرد. عید نوروز هم برای آن ها مفهوم دیگری دارد و با دریچه زیباتری آن را می نگرند، برای خرید لباس نو، چنان ذوق زده می شوند که از خوشحالی در پوست خود نمی گنجند، هر روز لباس ها را ورانداز می کنند تا سال جدید فرا رسد، برای خرید ماهی شب عید، سر از پا نمی شناسند و برای گرفتن عیدی، تک تک روزها را در ذهن علامت می گذارند و مدام از اطرافیان خود می پرسند چند شب دیگر تا عید باقی مانده است؟

چرا شور و شوق نو شدن فصل در بزرگسالان کمتر است؟

این سؤال برای بزرگترها هم ایجاد می شود اما با اضطراب با نگرانی، و براستی چرا این شور و شوق فصل نو شدن و زیبایی را در بزرگسالان کمتر می بینیم؟ برخی از ما برای شادی به دنبال بهانه های بسیار بزرگ هستیم و مانند کودکان با کوچکترین بهانه ها شاد نمی شویم. شاید بهتر است برای آنکه حال و هوای خود را خوب تر کنیم به حال و هوای کودکان در این روزها نگاهی بیاندازیم، از عشق آن ها به وجد آییم و کمی از نشاط از دست رفته خود را به دست آوریم.

احمد پدرام، روانشناس اصفهانی معتقد است برای آنکه در بهار، در نوزایی طبیعت شاد باشیم، تفکر ما نقش اساسی دارد. این تفکر ماست که به ما اجازه می دهد از این روزها لذت ببریم یا نبریم« گرفتاری هایی که ما برای خودمان درست می کنیم یا گرفتاری های اجتماعی، اقتصادی و یا کم توجهی به خود باعث می شود که برخی از زیبایی های زندگی را نبینیم.»

در لحظه زندگی کردن، شادی می آورد

وی در حال زندگی کردن را مهم ترین عامل شادی و لذت بردن از زندگی می داند« کودکان براساس طبیعت پاک و معصوم خود، شاد هستند و به دنبال شادی می گردند، گذر زمان برای آن ها مفهوم دیگری دارد و تغییرات فصل ها را به خوبی حس می کنند. بیاییم در این سال جدید، از منظر بچه ها به دنیا نگاه کنیم، آن ها چون در حال زندگی می کنند از تک تک لحظات لذت می برند، در لحظه زندگی کردن، شادی می آورد و چقدر شاعر زیبا اشاره کرده «فکرت از ماضی و مستقبل بود، چون از این دو رَست مشکل حل شود».

نوزایی بهار به ما می گوید در خانه تکانی اندیشه و دل قدمی برداریم

او به طور قطع تغییر فصل ها را به معنای هشدار و آگاهی دادن به انسان ها تعبیر می کند و می گوید با نگاه به فصل های سال می توان سبک درست زندگی را آموخت« تغییر زمان و فصل ها، به ما هشدار می دهد که باید از این روزهای گذر عمر بهره ببریم. تنوع و رنگ به رنگ شدن فصل ها به ما می گوید که بهار با ذهنیت نوزایی آمده تا ما هم در خانه تکانی اندیشه و دل قدمی برداریم، از قدیم، بهار فصل زایش و رویش سبزی و طراوت بوده است در نتیجه به ذهن انسان پیغام می دهد که هوشیار و بیدار باشد. نه تنها بهار بلکه تمام فصل ها برای ما انسان ها درسی بزرگ است. توجه به سایه و آفتاب تابستان در کنار هم ، توجه به خزان و برگ ریزی پاییز و خواب زمستانی هرکدام زیبایی ها و درس های خاص خود را دارد، کافی است کمی با عمق بیشتری به آن ها توجه کنیم.»

در روزهای نوروز از باهم بودن و تعامل با یکدیگر لذت ببریم

و او به عنوان یک روانشناس به این اندیشه معتقد است که می توان در روزهای نوروز هم چون کودکان ازکنار هم بودن لذت برد و شادی کرد« باید بیش از آنکه به لباس های نو و وسایل جدید فکر کنیم، به اندیشه نو بیاندیشیم. سبک نو زندگی، سبکی است که به جای مصرف زدگی بر کاهش مصرف استوار باشد و از باهم بودن و تعامل با یکدیگر لذت ببریم. اگر در سبک و سیاق زندگی خود قدری بازنگری کنیم می بینیم که در بسیاری از مواقع فرصتی که برای به دست آوردن چیزهای زندگی صرف می کنیم، باعث مصرف شدن عمرمان به بهای گرانی می شود . کاش بچه های خود و شادی آن ها را قربانی این چرخه معیوب نمی کردیم.»

احساسات منفی را در خود نهادینه نکنیم

پدرام اهمیت به حفظ روابط سالم بین خانواده را از عوامل مهم شادی می داند که در این فصل نو می توان به بازبینی آن پرداخت« در این روزها روابط خوب، گفت و شنود و توجه به احساسات خود و بچه ها را بازبینی کنیم که این عمل به طور قطع باعث رشد هیجانی، عاطفی و رشد معنوی کودکان می شود و برای شادی الزامی است.»

وی تذکر جدی به خانواده ها می دهد که اگر به جای شادی احساسات منفی را در خود نهادینه کنند این حس افسردگی و لذت نبردن از چیزهای کوچک به فرزندان آنها هم منتقل می شود.

« در محفل خود راه مده همچو منی را افسرده دل افسرده کند انجمنی را»

این شعر را ملکه ذهن خود کنید و بدانید که اضطراب، استرس و افسردگی مسری است برخی اوقات چون خودمان مضطرب هستیم، با ترساندن کودکان از آینده، ندیدن نکات مثبت آنها و بزرگ کردن نکات منفی، این اضطراب را به آن ها هم انتقال می دهیم و درست در نقطه مقابل، در بعد مثبت، شادی و آرامش هم مسری است، وقتی خودمان آرام و امیدوار باشیم قطعا در گفت و شنودی که با همسر و بچه ها داریم می توانیم آن شادی را به آنها هم القا کنیم. در فصل نو، شاد زندگی کردن را یاد بگیریم و به کودکان خود هم یاد دهیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 11 فروردین 97، کد مطلب: 6474297، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
الان انقدر کودک سالاری شده که اصلا پدر مادر نقششون فقط مراقبت از کودک شده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین