پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۹۲۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد سامانه جامع گمرکی با هدف مبارزه فراگیر و پایدار با پدیده قاچاق کالا به یک پروژه ملی تبدیل می شود تا منویات رهبر معظم انقلاب در مبارزه جدی و اصولی با قاچاق عملیاتی شود.
شعارسال: وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد سامانه جامع گمرکی با هدف مبارزه فراگیر و پایدار با پدیده قاچاق کالا به یک پروژه ملی تبدیل می شود تا منویات رهبر معظم انقلاب در مبارزه جدی و اصولی با قاچاق عملیاتی شود.

«مسعود کرباسیان» با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «حمایت از کالای ایرانی» و تمجید ایشان از عملکرد سامانه جامع گمرکی در کاهش قاچاق به کشور اظهار داشت: این نامگذاری، همانند نامگذاری سال های اخیر که همواره «اقتصاد» محور بوده، نشان دهنده این واقعیت است که همچنان رفع مشکلات اقتصادی کشور در چهارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید اولویت اصلی دستگاه اجرایی باشد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیرامور اقتصادی و دارایی افزود: باتوجه به نیازهای کشور و خواست جامعه که بهبود وضعیت معیشتی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان است، نامگذاری اقتصادی و تولیدمحور سال جدید اقدامی اصولی، منطقی و برآمده از مطالبه عمومی در راستای اجماع برای حمایت از اقتصاد ملی است.

وی تاکید کرد: همه فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و مدیران کشور طی یکسال گذشته خواهان وحدت عمومی برای کمک به رونق کارآفرینی در کشور بوده‌اند؛ از این منظر حمایت از کالای ایرانی به معنای همین ترجمان وحدت در خدمت آبادانی کشور است.

کرباسیان اظهار داشت: حال که سال جدید با رویکرد رونق کارآفرینی نامگذاری شده، تمام ارکان حاکمیتی و دولتی مسیر را دریافته اند که باید رفتارها را براین اساس تنظیم کرد تا اقتصاد داخلی رنگ توسعه کامل به خود ببیند.

وی افزود: خوشبختانه بینش کارآفرینی در کشور جا افتاده است و نسل جوان بیش از آنکه عطش استخدام در ارگان‌های دولتی را داشته ‌باشند به کارآفرینی متمایل شده‌اند. در صورتی که حمایت از کالای ایرانی هم صورت گیرد، رونق بازار به کار و تلاش بیشتر به آنها یاری می‌رساند.

وزیر اقتصاد بیان داشت: طی چند سال گذشته با توسعه حضور مجموعه‌های دانش بنیان در کشور و بخصوص استارتاپ‌ها، مسیر کارآفرینی و تولید تغییر کرده‌است. همین امروز مجموعه‌هایی در کشور وجود دارند که کالایی در کلاس بین‌المللی و با مولفه‌های بومی تولید می‌کنند. همه اینها محصول تلاش جوانان است و نباید از بیان این واقعیت پرهیز کنیم که جوان ایرانی در صورتی که امکان بروز داشته ‌باشد، استعداد و خلاقیت برای تولید با کیفیت و هوشمند را دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: حالا که قرار است از کالای ایرانی حمایت شود، باید دقت کنیم که از کارآفرین ایرانی نیز به اندازه کافی حمایت صورت گیرد.

*رویکرد دولت دوازدهم تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی است

کرباسیان گفت: رویکرد دولت دوازدهم این بوده که فرآیند توسعه اقتصادی را تسهیل کند و کارنامه امروز دولت هم آن را تایید می کند که این مسیر با دقت طی شده است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: تداوم رشد تولید ناخالص داخلی، یک‌رقمی‌ ماندن نرخ تورم، استمرار روند کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، بهره‌برداری از سامانه جامع گمرکی، تکمیل طرح جامع مالیاتی، توسعه و ارتقا ضریب نفوذ بازار سرمایه در اقتصاد کشور و افزایش اتکای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به این بازار، استمرار روند مثبت اشتغالزایی و تثبیت وضعیت شاغلین موجود، را می توان به عنوان بخشی از دست آوردهای دولت های یازدهم و دوازدهم طی سالی هایی که گذشت برشمرد.

کرباسیان بیان داشت: با وجود این اقتصاد ایران به اصلاحات ساختاری نیازمند است. خوشبختانه برنامه ششم توسعه و همچنین برنامه اقتصاد مقاومتی به عنوان اسناد بالادستی و به معنایی نقشه راه روشنگر و کارشناسی در اختیار دستگاه اجرایی کشور است و با توجه به این موضوع می توان سرعت تحقق خواسته ها و مطالبات عمومی جامعه را افزایش داد.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب با موضوع حمایت از کالای ایرانی، هدف گذاری اولیه روشن شده است و اصلاحات و بازنگری ساختارهای اقتصادی هم براین محور پیش خواهد رفت که صنایع تقویت شوند، فرآیند اشتغال سرعت گیرد و روند مصرف مردم هم اصلاح شود.

*برنامه وزارت اقتصاد برای مبارزه با قاچاق

وزیرامور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اولویت های اصلی بیان داشت: خوشبختانه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود به درستی از مبارزه جدی با قاچاق صحبت کردند؛ اشاره ایشان به موضوع سامانه جامع هوشمند گمرکی برای مجموعه وزارت اقتصاد روحیه بخش بود. حدود 200 هزار نفر در مجموعه وزارت اقتصاد حضور دارند و این خانواده ها تلاش می‌کنند حرکت در مسیر بهبود روندها را ادامه دهند.

کرباسیان گفت: این سامانه در راستای مبارزه با قاچاق، فسادزدایی از ساختار گمرک، بهبود فضای کسب و کار از طریق کاهش فرآیندهای بروکراتیک، تسهیل امکان تجارت از طریق افزایش سرعت انجام امور تجاری و بهبود استانداردهای داخلی از طریق همسان سازی قواعد گمرکی با دیگر کشورهای جهان راه اندازی شده است و کارنامه آن طی مدت سپری شده نشان می‌دهد که بخش مهمی از اهداف محقق شده‌ است و البته مسیر توسعه این سامانه همچنان باید ادامه یابد.

کرباسیان که در دوره ریاستش بر گمرک، سامانه جامع گمرک را اجرایی کرد، اظهار داشت: در زمان اجرای طرح سامانه جامع با توجه به آشنایی کمتر جامعه اقتصادی کشور با این ساختار برخی مقاومت ها صورت می گرفت ولی رویکرد ما در گمرک این بود که با در نظر داشتن مصالح کلان اقتصاد کشور به سمت اجرای این ایده حرکت کنیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه این سامانه توسط نیروهای جوان، کاردان، متخصص و با دانش داخلی طراحی شد و این گروه جوان که همگی دانش آموخته دانشگاه تهران بودند، با رقمی کمتر از 10 درصد قیمت برآورد شده توسط متخصصان خارجی، سامانه را طراحی و اجرایی کردند. ذات اعتماد به جوانان ارزشمند است و مقاومت ما این بود که همین گروه بومی و جوان سامانه را به مرحله اجرایی برسانند چراکه اعتقاد داریم توان و دانش جوانان کشور در صورتی که به آنها اعتماد شود، با تراز جهانی برابری می کند و جوانان کشور فرصت بروز استعدادهایشان را می‌خواهند.

کرباسیان اظهار داشت: سامانه جامع گمرکی یک نمونه است که توانسته ضمن مبارزه با قاچاق، فضای تجارت را تسهیل کند.

وزیر اقتصاد بیان داشت: در مسیر حمایت از کالای ایرانی نخستین و شاید مهمترین اقدام برخورد جدی با پدیده قاچاق است؛ در این راستا رویکرد اصلی وزارت اقتصاد و گمرک براین اصل استوار است که در جهت حمایت از تولید داخلی و حتی حمایت از تجارت رسمی و قانونی به صورت منطقی، ساختاری و پایدار با قاچاق برخورد کند.

وی بیان داشت: موضوع حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، چند بُعدی است. بنابراین همه ارکان دولت و حاکمیت با وحدت رویه و رفتار باید به سمت تحقق شعار حمایت از صنایع داخلی بروند. در این مسیر بخصوص مصرف کنندگان هم باید دقت داشته باشند که با مصرف کالای قاچاق ضمن اینکه به تولید داخل صدمه می‌زنند، عملا سلامت خانواده خود را هم به خطر می اندازند چراکه عموم کالاهای قاچاق از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

کرباسیان گفت: باید توجه داشته باشیم که مصرف یک کالای قاچاق به معنای گرفتن یک شغل از یک جوان ایرانی بوده و از این رو امتناع از مصرف کالای قاچاق در واقع یک حرکت ملی است.

*33 اَبَر پروژه در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد

کرباسیان با اشاره به برنامه های آتی وزارت اقتصاد بیان داشت: وزارت اقتصاد 33 ابرپروژه را در جهت توسعه اقتصاد کشور و تسهیل فضای کسب و کار تدوین کرده و در دستور کار قرار داده است. خروجی اجرای این پروژه‌ها حمایت از تولید داخلی است و امروز خوشبختانه با نامگذاری سال در جهت حمایت از کالای ایرانی، ضمن در دستور کار قرار گرفتن برنامه های جدید، اجرای این پروژه‌ها نیز سرعت خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی، به سرعت به یکی از دغدغه های مجموعه اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد چراکه پیشرفت کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق اقتصادی همگی در گرو حمایت از کالا و تولیدات داخلی است.

وزیرامور اقتصادی و دارایی بیان داشت: به جهت تاکیدی که از سوی رهبری در مورد مبارزه جدی و اصولی با قاچاق صورت گرفت، در سال جدید شخصا بخشی از مدیریت اجرا و توسعه طرح سامانه جامع هوشمند گمرکی را بر عهده خواهم گرفت. هدف از این کار آن است که موضوع مبارزه با قاچاق به اقدامی ملی، فراگیر و پایدار تبدیل شود.

کرباسیان افزود: وزارت اقتصاد از نظر ساختاری و فنی سعی در تجهیز بیشتر سامانه جامع گمرکی در جهت افزایش رضایتمندی عمومی خواهد کرد. همچنین با توسعه این سامانه، بهبود کیفیت خدمت رسانی و بروزرسانی فنی سعی در ارتقا خدمات خواهد داشت.

وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق یک اقدام ملی است. به همین جهت تمام ارکان نظام باید دقت داشته باشند که ایجاد اشتغال برای جوانان و توسعه صنایع داخلی دو فرآیندی است که باید همزمان با هم در دستور کار قرار گیرند.

وی گفت: توسعه صنایع با وجود کالای قاچاق ممکن نیست. تولیدکننده داخلی نیازمند حضور در فضای رقابتی است ولی وقتی کالای قاچاق با قیمت کمتر در بازار توزیع می شود، عملا این فضای رقابتی از میان می رود.

وزیر اقتصاد افزود: از طرف دیگر همین تولیدکننده باید کالای ایرانی را به بازارهای جهانی صادر و از این طریق ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند. برای تحقق این اهداف تمام فرآیندهای اداری باید با سرعت، دقت و البته هزینه کمتر به انجام برسد که کالای ایرانی هم از نظر قیمتی قدرت رقابت در بازارهای جهانی را پیدا کند. با این نگاه هم سامانه جامع هوشمند گمرکی در خدمت تحقق این اهداف قرار خواهد گرفت.

*برنامه های مالیاتی در سال 97

وزیرامور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: این وزارتخانه تلاش می‌کند طی سال جاری الگوی سامانه جامع هوشمند گمرکی را به بخش‌های دیگر مانند مالیات نیز تعمیم دهد.

کرباسیان با یادآوری این نکته که به طور یقین حمایت از کالای ایرانی از سوی مردم باید با حمایت از سوی دولت همزمان باشد، گفت: نظام مالیاتی هوشمند و دقیق ضمن مبارزه با فساد، کاهش فرآیندهای بروکراتیک اداری و سرعت بخشی به امور می‌تواند مشوق تولیدکننده داخلی برای کار بیشتر و تولید مقرون به صرفه‌تر باشد.

وی افزود: مصرف کننده ایرانی شان بالایی دارد و بنابراین کالایی که در اختیار او قرار می‌گیرد باید با قیمت مناسب و کیفیت بالا باشد. همه اینها در اقتصادی رقابتی، شفاف و بدون رانت صورت می‌گیرد.

کرباسیان بیان داشت: امیدواریم که طی سال جاری ضمن ثبات بخشی به روندها و فرآیندهای اقتصادی، جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی در خدمت کمک به توسعه و تولید و همچنین حمایت جدی از بخش‌خصوصی کشور مسیر اشتغال‌زایی اصلاح شود و مردم عزیز کشور هم با نگاهی مهربان و ملی به کالای ایرانی توجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته نباید از یاد برد که تولیدکننده هم نیازمند تسهیل فضای کسب‌ و کار است. اگر فضا متناسب با نیازهای کارآفرینان تسهیل شود، آنان امکان تولید کالای مقرون به صرفه را پیدا می‌کنند. امیدوارم در این سال هر دو اهداف محقق شود.

کرباسیان تصریح کرد: امسال تلاش می‌کنیم از طریق فعال کردن بازار سرمایه، تامین مالی را از طریق بورس برای صنایع داخلی پیش ببریم. اکنون عمده تامین مالی برعهده بانک‌هاست ولی بانک‌ها هم باید با تغییر برخی رویه‌ها به موضوع ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی بپردازند. همچنین در سطح استان‌ها هم باید فرآیندها برای راه اندازی بنگاه‌های تولیدی و توسعه بنگاه‌های موجود شتاب گیرد.

به عقیده وزیر اقتصاد، در واقع اجماع برای حمایت از تولید باید فراتر از یک وزارتخانه باشد و نیازمند حضور و همکاری جمعی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار: 12فروردین 1397، کدخبر:  261132 ،www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
با این نحوه عملکرد دولت من که چشمم اب نمیخوره
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
0
0
این ابر پروژه هایی که به آن اشاره شده چی هستند دقیق؟ آیا همون نیروگاه هان؟
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین