پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۳۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶
مردم شهرها وروستاهای هرمزگان به رسم دیرینه سیزدهمین روز از سال نو به اتفاق خانواده واقوام وخویشان اوقات خود را در کنارطبیعت گذراندند.

شعار سال: مردم شهرها وروستاهای هرمزگان به رسم دیرینه سیزدهمین روز از سال نو به اتفاق خانواده واقوام وخویشان اوقات خود را در کنارطبیعت گذراندند.

 سیزده فروردین یا سیزده بدر نیز آخرین روز عید به شمار می رود و از مهمترین وجه اشتراک فرهنگی سراسر ایران زمین است اما با تفاوتی اندک در هر شهر و روستا برگزار می شود.

هرمزگانی ها مانند مردم دیگر نقاط برای از بین بردن نحسی سیزده به خارج از شهر می روند و البته عده ای از مردم یک روز قبل خانه های خود را ترک کرده و به باغ ها، روستاها، قدمگاه ها و زیارت گاه های اطراف شهر می روند و بعد از خوردن ناهار به کنار ساحل، چشمه وقنات رفته و به آب تنی و بازی وتفریح می پردازند و سبزه ای که با خود بردند را گره می زنند تا گره از کارشان باز شود.

مردم ازهمان ابتدای روز برای انس گرفتن با طبیعت راهی مراکز تفریحی، بوستان ها و جاهای سرسبز و دیدنی استان شدند.

خانواده های هرمزگانی بصورت آرام و بدور از هرگونه تشریفات زائد با خودروهای شخصی و جمعی از خانه و کاشانه خود خارج شده تا در کنار سبزه ها و مناطق روستایی و کشاورزی بسر برند.

خروجی شهرهای هرمزگان بویژه خروجی های بندرعباس به سمت حاجی آباد، بندرلنگه، میناب و رودان مملو از خودروهایی است که ازصبح امروز تاکنون مردم راهی گذران روز سیزده فروردین در دامن طبیعت بودند.

پیشینیان سیزده بدر را روزی برای ستایش، دعا و طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن می دانستند.

برخی پیشینه جشن سیزده بدر را زمان جمشید قلمداد می کنند. هنگامی که جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بار عام می دهد و چندین سال پیاپی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند.

امروز طبیعت میزبان مردمی می شود که به پایان تعطیلات نوروزی رسیده اند و برای گذران روز پایانی به دامان سبز طبیعت آمده اند تا در روزی که به نام طبیعت است خاطره ای نیک و ماندگار حک کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 13 فروردین 97، کدمطلب:97011302586، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
امیدوارم که روزی نرسه تا این اداب و رسومات باستانی ما فراموش نشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین