پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
سود ۱۵۰ میلیارد تومانی قاچاق میوه باعث شده است که هیچ مسئولی توانایی مقابله با آن را نداشته باشد، و جلوگیری از ورود آن را به گردن دیگری اندازند.

شعار سال: گلستانی زاده معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشتر اظهار کرده بود، در 9 ماهه نخست امسال 15 هزار تن میوه قاچاق کشف شده است.

با توجه به سه برابر بودن قیمت میوه های وارداتی از مرزها تا میوه فروشی های داخل ایران، و مقدار زیاد قاچاق، می توان به سودهای هنگفتی که در این بخش وجود دارد پی برد. به طور میانگین اگر قیمت هر کیلو میوه خارجی در بازار 15 هزار تومان باشد، در این میان هر کیلو 10 هزار تومان نصیب قاچاقچیان شده که در مجموع 15000 تن میوه مبلغ 150 میلیارد تومان نصیب این باندها می شود.

از سوی دیگر، حجم واردات این میوه ها آنقدر زیاد است که نمی توان به راحتی نام قاچاق روی آنها گذاشت. وقتی هم در مورد نظارت بر میوه های وارداتی سراغ نهاد و ارگانی می روید، مسئولیت جلوگیری از ورود میوه های قاچاق را به یکدیگر پاس می دهند. سوال مهم اینجاست که چگونه انواع میوه با این حجم بالا وارد کشور می شوند در حالی که مجوز قانونی ندارند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، در خصوص قاچاق میوه به کشور گفت: از دست بنده چه کاری ساخته است من ماموری ندارم که با آنها مقابله کند دستگاه های مربوطه باید این موضوع را پیگیری کنند.

در حالی که وی ادامه داد، با توجه به تراز غذایی منفی در تلاشیم که در چارچوب اقتصاد مقاومتی با پشتیبانی و حمایت دولت این تراز را به صفر برسانیم، تناقضی آشکار به چشم می خورد که اگرمبارزه با قاچاق میوه در دست او نیست چگونه می تواند اقتصاد مقاومتی را اجرا و تراز غذایی را مثبت کند. مگر این کار را با واردات انجام دهد که مخالف اقتصاد مقاومتی است، اگر هم منظورش با حمایت از تولید داخلی باشد باز با عدم توانایی او در مبارزه با قاچاق کالا و ورشکستگی کشاورزان داخلی با ورود قاچاق فراوان میوه این کار شدنی نیست.

حجتی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا متولی این امر است گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا اظهاراتی مبنی بر این داشت که این میوه ها از آسمان می‌آید و یا از مرزها که اگر از مرزها وارد شود چه کسی این امر را انجام میدهد.

گویی هر مشکلی که در کشور رسانه ای شود و حساسیت مردم را برانگیزد، حالا بگذریم که خیلی از مشکلات سرپوش گذاشته می شود، مسئولان با پاس کاری و انداختن توپ به زمین یکدیگر، از خود سلب مسئولیت کنند، به یک عادت تبدیل شده است.

در این میان سودهای کلانی که به جیب عده ای معدود از قاچاقچیان می شود و انحصاری شدن واردات باعث شده آنها هر موقع دلشان خواست وارد کنند و هر زمانی هم خواستند به بازار عرضه کنند و نه تنها قیمت تعدیل نمی‌شود بلکه سود کلان هم به جیب می‌زنند.

نکته قابل توجه و تاسف انگیز این که پول های حاصل از گردش مالی میوه، عمدتاً به جای آن که متوجه تولیدکنندگان شود، به جیب دلال ها سرازیر می شود. در واقع ، در چرخه بازار میوه ، دو سر طیف، یعنی کشاورزان و مصرف کنندگان، بیشترین فشار را متحمل می شوند و واسطه ها، برندگان نهایی این بازار هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 15 اسفند 1394، کد مطلب: 1019016 : www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
افروز
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
قاچاق در ميوه !!!! آدم سرش سوت ميكشه ، همه دنبال پر كردن جيباشون از هر راهي هستن ، چرا ماها به خودمون رحم نميكنيم ؟؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین