پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۱۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که فاصله زیادی با حجم نرمال آب دریاچه ارومیه داریم، گفت: حجم آب موجود دریاچه در حال حاضر حدود 1.90 میلیارد متر مکعب است که در حالت عادی باید حجم آب دریاچه برابر با 16.27 میلیارد متر مکعب باشد.

شعارسال: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که فاصله زیادی با حجم نرمال آب دریاچه ارومیه داریم، گفت: حجم آب موجود دریاچه در حال حاضر حدود 1.90 میلیارد متر مکعب است که در حالت عادی باید حجم آب دریاچه برابر با 16.27 میلیارد متر مکعب باشد.

حمید قاسمی اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتهی به هشت فروردین ماه سال جاری، تراز دریاچه برابر با یک هزار و 270.70 بوده که حدود چهار متر از تراز نرمال پایین‌تر است، در مقایسه با اول سال آبی 96_97، تراز سطح آب دریاچه حدود 40 سانتی متر افزایش یافته که افزایش ۴۰ میلی متری بارندگی در این میان بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان این که از نظر حفظ وسعت در وضعیت خوبی قرار داریم، افزود: وسعت دریاچه ارومیه نیز در حال حاضر برابر با دو هزار و 230 کیلومتر مربع بوده و این در حالی است که وسعت نرمال برابر با چهار هزار و 526.7 کیلومتر مربع است.

وی در ادامه تخصیص نیافتن کامل اعتبارات وکاهش بارندگی‌ها را از دلایل عقب افتادن برنامه‌ی احیا عنوان کرد و افزود: احیای دریاچه کاملا به تخصیص اعتبارات وابسته است، از این رو کمی از برنامه‌ی احیا عقب هستیم، اما اقداماتی همچون حفاظت فیزیکی حوزه‌ی اطراف دریاچه، جلوگیری از چرای دام و برداشت علوفه از سایر اقدامات در راستای تثبیت بستر دریاچه و احیاء به شمار می‌آیند.

قاسمی با اشاره به اهم اقدامات ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه گفت: پس از تشکیل این ستاد و با لای‌روبی‌هایی که انجام شد، بارندگی‌ها به پیکره‌ی دریاچه هدایت شده و مقداری آب نیز از سدهای بوکان و مهاباد به دریاچه راه پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان این که علی‌رغم دعوت از دانشگاه‌ها برای ارایه‌ی طرح برای «جلوگیری از تبخیر آب دریاچه در تابستان»، تاکنون هیچ طرحی ارایه نشده است، عنوان کرد: دریاچه ارومیه یک پارک ملی بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است، به طوری که نمی‌توان از هر موادی برای جلوگیری از تبخیر استفاده کرد، استفاده از محلول‌های روغنی تجدیدپذیر نیز در مرحله‌ی مطالعه قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات در سال جاری گفت: طبق پیش بینی سازمان هواشناسی، بر اثر وقوع بارندگی‌ها در سال جاری و افزایش عمق دریاچه، نگه‌داری آب دریاچه نیز آسان‌تر خواهد شد، نشست ذرات معلق در آب، شوری دریاچه و انحلال نمک سبب تغییر حالت دریاچه از حالت کاسه‌ای به شکل تخت شده که با ورود آب‌های شیرین به دریاچه و انحلال نمک این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 18 فروردین 1396، کدخبر: 97011804416 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
سال ها زمان باید تا این کسری اب جبران بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
فعلا ببینیم نتیجه خرید اب از ترکیه به کجا میرسه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین