پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
«دسترسی عادلانه به خدمات سلامت»؛ این عبارت، شاه‌بیت تلاش‌های دولتمردی است که برای تکیه‌بر مسند وزارت بهداشت در کابینه دولت یازدهم،

شعار سال: دو بار به حسن روحانی پاسخ منفی داد. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی که پیوندهای قرنیه او زبانزد بود، این بار تیغ جراحی را بر نظام سلامت ایران کشید، با این امید که لبخند رضایت را بر لبان ایرانیان بنشاند. طرح تحول نظام سلامت او، حالا فراتر از عملکرد یک وزارتخانه، به نقطه عطف کارنامه دولت یازدهم تبدیل شده است. 330 روز سفر استانی در کمتر از چهار سال، بدون تعارف خسته کننده است، اما هاشمی همچنان پر انرژی، برنامه‌های گذشته خود را دنبال می‌کند، اما از برخی بدقولی‌ها خسته است. خسته از اینکه سازمان‌های بیمه‌گر، همگام با او، حرکت نکرده و این ناهماهنگی، سرعت حرکت قطار تحول را کند کرده است. در دومین ماه زمستان 95 فرصتی پیش آمد تا شنوای حرف‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشیم، گفت گوی ما با وزیر بهداشت دولت یازدهم را پیرامون مهم‌ترین چالش‌هایی که در سه سال وزارتش با آنها مواجه بود در زیر می‌خوانید:

است و تنها نباید عملکرد یک‌سال را ببینیم، می‌خواهیم جمع‌بندی ای از عملکرد وزارتخانه طی چهار سال گذشته داشته باشیم و ببینیم وزیر کارنامه خودش را چگونه ارزیابی می‌کند؟

من فکر می‌کنم آقای دکتر روحانی در این حوزه به وعده‌ای که به مردم دادند عمل کردند. هم در جهت بیمه شدن همه ایرانیان، هم در جهت کاهش هزینه‌های درمان، توسعه بهداشت و مراقبت از سلامتی مردم که نمونه‌اش موضوع پالم، جمع‌آوری آب‌های معدنی و تشکیل شورای عالی سلامت در کشور و در استان‌ها توسط استانداران بود و در عین حال توجهی که به محیط زیست داشتند. در بحث دارو و درمان هم انصافاً دولت کمک‌های شایسته‌ای انجام داد که حتماً گزارش هایش پیش شما موجود است. البته در برخی بخش‌ها ناکام ماند؛ یکی موضوع تولیت است که چندپارچگی موضوع سلامت حل نشد و همچنین پایدار شدن منابع مالی که می‌توان گفت هر دو مهم‌ترین تهدیدات طرح تحول سلامت است که در دوره ایشان شروع شد اما این بخش‌ها به سامان نرسید. به نظر می‌رسد برای استمرار این طرح و دستیابی به نظام سلامت کارآمد هر دو اینها ضروری است. در کنارش باید بیمه را در این مقوله تعریف کرد که به آن بخش هم حتماً به شکل علمی باید توجه شود که هم حمایت بیشتری از مردم و هم کنترل بیشتری در مصارف و هزینه‌هایی که پیش روی ما است، خواهد شد.

شما به تولیت نظام سلامت اشاره کردید. بحث روشن شدن تولیت نظام سلامت سال هاست که مطرح است. امسال و برای نخستین بار مصوبه یکی از قوانینی که چندین سال روی زمین مانده بود، تا مرز تصویب پیش رفت اما صرفاً به دلیل یک اشکال فنی در دستگاه رأی دهی یکی از نمایندگان این قانون مهم مبنی بر انتقال شورای عالی بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت اجرایی نشد. ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

به نظر من اتفاق خوبی نبود و نیست.حالا این دوره همین‌طور که در مقدمه شما اشاره کردید رو به پایان است ولی ما خیلی اذیت شدیم آن هم بابت حاشیه‌هایی که اصلاً هم ضرورت نداشت وجود داشته باشد. برای اینکه بتوانیم آینده را درست ترسیم کنیم باید کشور را علمی اداره و از تجربه بین‌المللی استفاده کنیم، به پشت سرمان هم نیم نگاهی داشته باشیم و از ناکامی‌هایی که در گذشته داشتیم هم بهره بگیریم. همه اتفاق‌هایی که 12 -10 سال گذشته در حوزه سلامت شاهد بودیم ناشی از ناکارآمدی ساختار حوزه سلامت بود. رهبری هم در سیاست‌هایی که ابلاغ کردند به این موضوع اشاره داشتند. حتی در سیاست‌هایی که ایشان برای برنامه ششم توسعه ابلاغ کردند باز به این موضوع یعنی هم ساختار و هم تأمین منابع مالی پایدار اشاره کرده‌اند. متأسفانه این بحث‌ها در دولت جمع نشد و من فکر می‌کنم که وظیفه سازمان مدیریت قبلی و سازمان برنامه و بودجه فعلی بود که این کار را می‌کرد ولی با رودربایستی و اما و اگر مسائل به این مهمی را واگذار کردند و از این بابت به عنوان عضوی از دولت متأسفم و فکر می‌کنم آنجایی که نیاز است ما به نتیجه کارشناسی و علمی احترام بگذاریم و باید قانع باشیم ولی با روابط شخصی و تهدیدهای جانبی که از طرف کسانی که ذینفع هستند، مواجه می‌شویم اما نفع آن ها نفع ملت نیست، نفع یک گروه خاص است که خودشان را نماینده یک صنف شریف می‌دانند، آنجا نباید تسلیم می‌شدیم. من این گلایه را دارم البته معتقدم که رأی دکتر شهریاری غیر منصفانه ضایع شد چون ایشان در مجلس اعلام کرد و رئیس محترم مجلس هم پذیرفتند که اشکال وارد است ولی بالاخره باز هم رودربایستی‌ها مانع این شد آنچه که باید می‌شد اتفاق بیفتد.

تلاش‌های شما باعث شد سرانجام سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل شود، آیا این اتفاق می‌تواند تولیت وزارت بهداشت را بر نظام سلامت تثبیت کند؟

بطور نسبی مؤثر است ولی این اقدام، اقدام ناقصی است. اگر که به دنبال آن سهم درمان تأمین اجتماعی هم اضافه شود و شورای عالی بیمه هم در اختیار تولیت قرار بگیرد حتماً پاسخ مثبت خواهد بود ولی الان این کار ناقص است. بهتر از گذشته است به دلیل اینکه باعث می‌شود طرح تحول سلامت ادامه پیدا کند چرا که ما در این‌صورت هزینه‌ها را بهتر می‌توانیم کنترل کنیم. بالاخره....

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 406605، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین