پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۵۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۷
هنوز چشم انداز کاملا روشنی از ائتلاف احزاب برای رقابت انتخاباتی عراق مشخص نشده است. نتیجه انتخابات پیش رو بر ایران در عراق تاثیر زیادی می گذارد. این که آیا انتخابات به نفع منافع ایران خواهد بود یا خیر به احتمال زیاد بستگی به شکل نهایی ائتلاف ها خواهد داشت.
شعارسال: نشریه عرب ویکلی می نویسد:هنوز چشم انداز کاملا روشنی از ائتلاف احزاب برای رقابت انتخاباتی عراق مشخص نشده است. نتیجه انتخابات پیش رو بر ایران در عراق تاثیر زیادی می گذارد. این که آیا انتخابات به نفع منافع ایران خواهد بود یا خیر به احتمال زیاد بستگی به شکل نهایی ائتلاف ها خواهد داشت.

این نشریه می نویسد:«ناظران در حال تلاش برای سنجش میزان نفوذ بالقوه ایران در انتخابات پارلمانی ماه مه عراق هستند. در انتخابات سال ۲۰۱۰ عراق، سیاستمدارانی چون حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق، مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه و عمار حکیم سیاستمدار اسلام گرا از سوی بسیاری از عراقی ها دراردوگاه ایران در نقشه سیاسی عراق قلمداد می شدند این موضوع شگفت انگیز نبود چرا که بسیاری از سیاستمداران عراقی در زمان حکومت صدام در ایران مستقر بودند یا از ایران حمایت مالی دریافت می کردند.

با این حال، امروز این سیاستمداران نه تنها می خواهند خود را افرادی ملی گرا و عراقی معرفی کنند تا به ارای بیش تر اعضای فرقه های مختلف دست یابند بلکه مایل نیستند این گونه قلمداد شود که در اردوگاه تهران قرار دارند.

البته منتقدان این سیاستمداران انان را متهم می کنند که دروغگو هستند و می گویند که در اردوگاه امریکا و عربستان سعودی قرار گرفته اند. با این حال، این طیف از سیاستمداران قصد دارند برای جذب ارای بیش تر چهره ای میهن پرستانه از خود نشان دهند. لازم به ذکر است که آنان خود را به عنوان دشمنان ایران معرفی نمی کنند بلکه می گویند که می خواهند روابطی خوب با تمام همسایگان عراق و جامعه بین المللی داشته باشند.

برای مثال، عبادی نخست وزیر عراق گفته بود که در جریان منازعه ایران و عربستان سعودی، عراق طرف هیچ یک را نخواهد گرفت. صدر نیز همین موضع را تایید کرده بود. صدر ۴۴ ساله چرخشی ۱۸۰ درجه ای انجام داده و می خواهد به کشورهای مسلمان سنی قدرتمند نزدیک شود و از ایران فاصله گرفته است.

با این حال، دیدگاه مناسبی نسبت به تهران در میان برخی از سیاستمداران و احزاب عراقی وجود دارد. ان امر به ویژه در مورد فهرست انتخاباتی عقیده صدق می کند که متشکل از سیاستمدارانی است که رهبران سابق گروه حشد الشعبی یا واحد های بسیج مردمی مورد حمیات ارا بودن حضور داند».

نشریه «عرب ویکلی» در ادامه می نویسد:«صالح المطلق» از معاونان سابق نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق معتقد است که حشد الشعبی بازیگری کلیدی در روند سیاسی عراق خواهد بود.

این امر به ایران نقش و جایگاه ویژه ای در تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر می بخشد. پشتیبانی از ایران در اردوگاه نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق به چشم می خورد. ایران هم چنین هنوز دارای روابط بسیار خوبی با بسیاری از سیاستمداران کرد در عراق است. مالکی مصمم است تا از نخست وزیری دوباره عبادی جلوگیری کند.

او برای این کار به ایران نزدیک شده و به دنبال همکاری با گروه شیعه مورد حمایت ایران است. به نظر می رسد مالکی نمی خواهد نخست وزیر شود بلکه قصد دارد نقش مهمی را در نتیجه انتخابات پیش رو ایفا کند».

این نشریه در پایان می نویسد:«میزان نفوذ ایران احتمالا به این موضوع وابسته است که چه ائتلاف های انتخاباتی ای شکل می گیرند. دولتی که شامل رهبران سابق حشد الشعبی باشد بدان معنا خواهد بود که نفوذ تهران در بغداد افزایش می یابد. در حالی که تهران احتمالا همچنان بر نفوذ سیاستمداران و شبه نظامیان در عراق تاثیر خواهد گذاشت، میزان نفوذ آن در انتخابات ماه مه مورد توجه قرار می گیرد».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی روزنو ، تاریخ انتشار: 19 فروردین 1397 ، کدخبر: 311827 ، www.roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
تو این بهبوهه ی دعوت با عربستان هرچی بیشتر بتونیم کنترل منطقه رو تو دست داشته باشیم واسمون بهتره
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
واقعا امیدوارم با این همه هزینه ای که عراق به ایران تحمیل کرد در این سال ها موقعیت ایران در منطقه رو خدشه دار نکنه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
شیعیان در هر صورت پیروز این انتخابات خواهند بود و در جای جای این کشور عدالت را برقرار خواهند کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین