پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
سراسیمگی بسیاری از شرکت‌ها برای واکنش در برابر سرعت و پیچیدگی تغییرات محیطی، در حوزه‌های گوناگون کسب‌وکار سبب توجه بسیار به موضوع چابکی سازمانی شده است. یافته‌های نخستین پژوهش جهانی شرکت مشاوره مدیریت مکینزی درباره سازمان‌های چابک، بر دشواری‌های مربوط به دستیابی به چالاکی مطلوب آنها تاکید دارد ولی این یافته‌ها، دستاوردهای مثبت چابک‌سازی را نیز نشان می‌دهند.

شعار سال: دستاوردهای مثبت مواردی همانند بهبود کارآیی و افزایش رضایت مشتریان تا بالارفتن سرعت ورود به بازار را شامل می‌شود. در مطالعات انجام شده، ۱۸ حوزه مرتبط با چابک‌سازی به شرح زیر مشخص شده‌اند:

لازم به توجه است که پیش از شروع به افزایش چابکی در تمامی سطوح سازمان، لازم است که سازمان کاملا در مسیر چابک‌سازی پیشرفت کرده باشد یعنی برای کمک به اندازه‌گیری میزان ارزشی که می‌توان با افزایش چابکی سازمان به‌دست آورد، باید چند طرح آزمایشی موفقیت‌آمیز اجرا شود.

همچنین پس از اجرای طرح‌های آزمایشی و ایجاد زیربنایی محکم برای این منظور، زمان افزایش سطح چابکی سازمان فرا می‌رسد و سازمان با تکیه بر بخشی از ارزش به‌دست آمده از اجرای موفق‌ترین طرح‌های آزمایشی، برای آغاز حرکت‌های بعدی بسیار شیفته خواهد بود.

در مسیر چابک‌سازی سازمانی، درک سه نکته زیر نیز برای سازمان‌هایی که چابک‌سازی را آغاز کرده‌اند یا در گام‌های نخستین آن قرار دارند، سودمند خواهد بود:

۱- در راستای چابک‌سازی باید تمامی حوزه‌ها به‌طور جامع مورد توجه قرار گیرند و تنها انجام بخشی از این اقدامات برای چابک‌سازی کافی نخواهد بود.

۲- اگرچه سرعت به‌عنوان قلب اقدامات چابک‌سازی در نظر گرفته می‌شود، ولی ثبات نیز اهمیت دارد و حتی با وجود ثبات و پایداری در سازمان، چگونگی آن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

بسیاری از بنگاه‌های بزرگ جهانی، از رویکرد‌های نادرست ثبات برخوردارند و به‌جای ایجاد زمینه‌های پویایی، عناصری از ثبات سازمانی مانند ساختارهای سازمانی غیرمنعطف متمرکز بر سلسله مراتب و کنترل را بنیان نهاده‌اند که با ویژگی‌های بوروکراتیک خود سبب از بین رفتن سرعت می‌شوند.

۳- فرهنگ و اندیشه مدیریت نخستین چالش سازمان در مسیر چابک‌سازی به‌شمار می‌رود. سازمان‌ها باید این رویکرد را در تمام بستر‌های سازمانی نهادینه کنند. به این ترتیب اقدامات انجام شده در راستای چابک‌سازی سازمان که بیشتر آنها در چارچوب پایه‌گذاری و تجربه چابک‌سازی هستند مزایای بزرگی برای سازمان به همراه خواهند داشت.

مدیران

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 19 فروردین 97، کد مطلب: 3373038، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین