پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۵۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
هر جا می‌رویم صحبت از کوچ اجباری است آن هم از تلگرامی که در آستانه فیلتر شدن است به پیام رسان هایی بومی. در این میان سوال این است که نمایندگان مجلس خودشان از چه پیام رسانی استفاده می‌کنند؟ تلگرام، سروش یا آی گپ؟
شعارسال: حرف و حدیث بر سر ماندن یا نماندنش آنقدر داغ شده که هر سوژه ای را از شدت حرارت خود می سوزاند و تنها افزایش قیمت دلار بود که توانست چند ساعتی موضوع فیلتر تلگرام را به حاشیه ببرد.

آغاز یک فیلترینگ پرحاشیه

ماجرا از اعتراضات دی ماه 96 شروع شد؛ وقتی بلوای مشهد به همه جای ایران سرایت کرد، کم کم زمزمه ‌های فیلتر تلگرام هم به گوش رسید حتی چند روزی هم برای آرام شدن اوضاع دست ها روی دکمه فیلترینگ رفت اما چند روز بعد برداشته شد و تلگرام باز هم برگشت. هرچند جسته و گریخته از گوشه کنارها فریاد وا تلگراما بلند می شد اما چندان مسئله فیلترینگ پررنگ نبود تا اینکه تعطیلات نوروز تمام شد و صحبت از عزم جدی برای فیلتر شدن این پیام رسان روسی به میان آمد.

البته بحث فیلترینگ تلگرام تنها یک طرف بحث است و بخش مهمتر ان است که جایگزین تلگرام کدام نرم افزار خواهد بود.

سروش، آی گپ یا بله؟

چند روزی هست که رسانه ملی بر طبل تبلیغ پیام رسان های داخلی می کوبد اما سوال اینجاست که وقتی اولین دلیل برای مطرود بودن تلگرام بحث امنیت اطلاعات افراد مطرح می شود چقدر این نرم افزارها می تواند از اطلاعات مردم محافطت کند آن هم در شرایطی که برخی شایعات از رصد شدن این نرم افزار توسط نهادهای امنیتی خبر می دهند. از آنجایی که بیشترین مباحث درباره تلگرام و فیلتر شدنش از دل خانه ملت بیرون می آید پاسخ  بهارستان نشینان را در این رابطه پرسیدیم و البته پاسخ های جالبی هم شنیدیم. مثلا محمد علی پورمختار گفت: بر فرض اینکه اطلاعات یا اطلاعات سپاه این پیام رسان را رصد کند بهتر است یا موساد و سیا و ... ؟ من نمی گویم این اتفاق درمورد نرم افزار های داخلی وجود دارد اما معتقدم این یک فضا سازی است که از سوی افراد مغرض صورت می گیرد. مگر اطلاعات و سپاه دشمن این کشور هستند؟

کریمی قدوسی نیز از نمایندگان موافق فیلتر شدن است اما او هم به ضعف پیام رسان های داخلی اعتراف می‌کند؛ نکته جالب اینجاست که حتی این نماینده موافق هنوز کانال تلگرامش فعال است.

احمد سالک نماینده مردم اصفهان که عضو جامعه روحانیت مبارز هم هست از زمره نمایندگانی است که از فیلتر شدن تلگرام تمام قد دفاع می کند اما از سوی دیگر خواستار تقویت پیام رسان های داخل می شود. البته جالبی ماجرا اینجاست که حتی سالک هم در میدان عمل قانون فیلترینگ را دور می زند و یکی از فعالان توئیتر است.

انتخاب بین بد و بدتر یا اراده و اجبار؟

هر چه هیاهو کوچ اجباری از تلگرام به پیام رسان های داخلی شدت می گیرد بحث امن یا ناامن بودن آن هم بیشتر و بیشتر می شود؛ هرچند مسئولان و مقامات چه از بلندگوی رسانه های ملی و چه درقالب مصاحبه و گفت و گو از امنیت این پیام رسان ها صحبت به میان می آورند اما هنوز برخی از آنها از همان پیام رسان های خارجی استفاده می کنند.

یکی از این افراد علیرضا رحیمی است که اتفاقا از نمایندگان فعال در حوزه فضای مجازی است او درباره این پیام رسان ها به خبرآنلاین گفت: آنچه برای مردم اهمیت دارد یکی امنیت اطلاعات است و دیگری سرعت انتقال داده ها؛ لذا اگر می بینیم در کشور ما تلگرام با چنین حجمی از محبوبیت رو به رو می شود ارجحیت او در این موارد است. بنابراین اگر قرار باشد ما مردم را به سمت پیام رسان های داخلی سوق دهیم این پیام رسان ها باید در یک فضای رقابتی برتری خود را نسبت به دیگر پیام رسان ها نشان دهد.

او گفت: در این چند روز سروش مدام فعالیت داشته و علاوه بر آن صدا و سیما و ... هم تبلیغ آن را کرده اند اما تمام ظرفیت مخاطب این پیام رسان همین بوده است و یادمان باشد این با اخراج یک بازیکن نمی توان اقبال به سروش را افزایش داد.

رحیمی درباره تاثیر فیلترینگ تلگرام در میزان اقبال به پیام رسان های داخلی گفت: فیلترینگ در فضای مجازی هیچ تاثیری نخواهد داشت چراکه انتخاب بین بد و بدتر نیست بلکه بین اراده و تحمیل است و قاعدتا وقتی بحث اراده باشد به اراده خود عمل می کنند و از سوی دیگر واضح است اگر فضای انتخاب آنقدر محدود باشد ترجیح می دهند که هیچ حرکتی انجام ندهند و یا با توسل به فیلتر شکن اراده خود را حاکم کنند.

وقتی از علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران پرسیدیم که آیا از پیام رسان های داخلی استفاده می کنید گفت هنوز هیچ کدام از پیام رسان ها را نصب نکرده ام به هر حال تلگرام نیاز من را جواب داده است و نه الزام قانون و نه اجباری داشتیم.

رسول خضری از دیگر نمایندگان است که وقتی درباره فیلتر شدن تلگرام گفت: دنیا به سمت آزادی اطلاعات می رود و ما نمی توانیم مانع آن بشویم و تنها کاری که می توان کرد این است که آن را ایمن کرد. به هر حال در آینده ما شاهد ظهور نرم افزارهایی خواهیم بود که قابل فیلتر نیستند و این غیر قابل پیش بینی نیست. او گفت تا حالا از سروش و آی گپ استفاده نکرده ام چون آنها را ضعیف می دانم.

 بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز است که پیام رسان های داخلی را به خودرو ملی تشبیه می کند و می گوید این پیام رسان ها  پیام رسان های قوی نیستند و ما نباید استفاده از آن را مانند خودرو بی کیفیت به مردم تحمیل کنیم.

انحصار ممنوع

احسان قاضی زاده که به دلیل حضورش در هیات نظارت بر صدا و سیما نامش با ساختمان جام جم گره خورده است و مردم فریمان را در بهارستان نمایندگی می کند درباره بحث فیلترینگ تلگرام به خبرآنلاین گفت: آنچه ممنوعیت دارد بحث انحصار است؛ من ابتدا انتقادم به تلگرام این بود که چرا ما باید تا این حد پهنای باند در اختیار تلگرام بگذاریم از سوی دیگر بحث پیام رسان های داخلی هم باید در یک فضای رقابتی قرار بگیرد تا بتواند خود را تقویت کند.

نماینده ها چه پیام رسانی دارند؟ 

حالا که بحث داغ فضای مجازی مطرح است و هر کسی برای خودش یک متخصص در این حوزه هست این سوال مطرح می شود که نمایندگان مجلس خودشان در این جولانگاه فضای مجازی از چه پیام رسانی استفاده می کنند؟ تلگرام، سروش، اینستاگرام یا توئیتر؟

در جدول زیر می توانید ببینید که کدام نماینده از چه پیام‌رسان هایی استفاده می کنند

نام نمایندگان

پیام رسان

بهرام پارسایی

تلگرام/واتس‌آپ/اینستاگرام/ توئیتر

الیاس حضرتی

تلگرام/اینستاگرام/توئیتر

غلامرضا حیدری

تلگرام/ توئیتر

رسول خضری

تلگرام / اینستاگرام

علیرضا رحیمی

تلگرام/اینستاگرام/توئیتر

*مهدی زاهدی

سروش/آی گپ/ کانال تلگرام/ توئیتر

حمیده زرآبادی

تلگرام/واتس‌آپ/

*احمد سالک

توئیتر

فاطمه سعیدی

تلگرام/ توئیتر/اینستاگرام

طیبه سیاوشی

تلگرام/اینستاگرام/توئیتر

احسان قاضی زاده هاشمی

بله/سروش/آی گپ/تلگرام/ واتس‌آپ/ایمو/ اینستاگرام

*جواد کریمی قدوسی

سروش/کانال تلگرام


توضیحات جدول:

این جدول بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است

* مهدی زاهدی گفت: خودش تلگرام ندارد اما فرزندانش دارند و گاهی از آن استفاده می کند و کانال تلگرامش هم دست دفترش است تا خبرهای مرتبط به او را در کانال تلگرام قرار دهند.

*احمد سالک درباره پیام رسانی که استفاده می کند گفت می خواهد سروش و آی گپ را نصب کند اما هنوز نصب نکرده است.

* کریمی قدوسی گفت بعد از فیلتر شدن تلگرام آن را پاک کرده و تنها کانال تلگرامش در دست روابط عمومی قرار دارد که به آنها تا اخر فروردین ماه مهلت داده تغیرش دهند و به سمت پیام رسان های داخلی بروند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 21فروردین 1397، کدخبر:  768471،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
همیشه چیزهایی رو مسئولین داشتن که برای مردم جیز بوذه! این طوری که نمیشه فرهنگ سازی کرد
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
تلگرام در ایران کم کم دارد جایش را به برنامه های داخلی چت میدهد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
با توجه به امنیت بسیار بالایی که این برنامه ها دارند احتمالا از فیس بوک و واتس اپ هم جلو خواهند زد
ا.ح75
ناشناس
United States
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
در کدام قسمت تاریخ ایران تحریم و محدودیت جواب داده که این بار دوم باشه بد نیست یکم از تاریخ درس بگیریم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین