پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۰۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
رضا برجی عکاس و مستندساز جنگ در بیست وپنجمین مراسم گرامیداشت شهادت مرتضی آوینی گفت: ۳۰ سال پیش یکی از مشکلات مرتضی آوینی، پخش فیلم‌هایش بود، هنوز هم ما بعد از این همه مدت این مشکل را داریم.
شعارسال:رضا برجی عکاس و مستندساز جنگ در بیست وپنجمین مراسم گرامیداشت شهادت مرتضی آوینی گفت: ۳۰ سال پیش یکی از مشکلات مرتضی آوینی، پخش فیلم‌هایش بود، هنوز هم ما بعد از این همه مدت این مشکل را داریم.

مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی با عنوان "داغ شقایق" عصر دوشنبه ۲۰ فروردین ماه در بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور سردار علی فضلی - جانشین سازمان بسیج مستضعفان -، نصرالله پژمانفر - نماینده مجلس شورای اسلامی -، مرتضی رزاق کریمی - قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی -، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد - مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی - و همچنین تعدادی از همرزمان و همکاران آوینی در روایت فتح مانند مرتضی شعبانی، اصغر بختیاری، رضا سلطان‌نژاد و... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را حسین محمودیان، راوی مستندهای روایت فتح و از اعضای واحد تبلیغات لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بر عهده داشت، رضا برجی مستندساز و عکاس جنگ با حضور در جایگاه بیان کرد: خوشحالم که بعد از چندین سال دوباره در جایی گردهم آمدیم که خود آقامرتضی حضور داشت. اینجا شاید اگر دلی بشکند، صدای مرتضی را هم بشنود.

او ادامه داد: یکی از مواردی که خیلی‌ها از من می‌پرسند، این است که اگر الان آقا مرتضی بود چه کار می‌کرد؟ در پاسخ می‌توان گفت، البته اگر تا الان او بود و می‌گذاشتند تا الان برسد. در ماه‌های آخر قبل از شهادتش من از چیزی عصبی بودم و به او گفتم. او جواب داد که من وقتی از خیابان سمیه می‌آیم و می‌خواهم وارد حوزه هنری شوم، تعدادی برای اینکه با من روبه‌رو نشوند، از در دیگر خارج‌ می‌شوند و الان فقط پنج رفیق برای من باقی گذاشته‌اند.

برجی افزود: در ماه‌های آخر و قبل از شهادتش، حملات به مرتضی خیلی شدید بود. بعدها یکی از آنها که مخالف او بود، گفت که من اشتباه فکر می‌کردم. نمی‌دانستم او ۳۰، ۴۰ سال جلوتر از الان را می‌دید. اگر الان او بود اولین کاری که می‌کرد، می‌گفت که همه زیر یک سقف جمع شوند. الان هجوم دشمن وحشتناک است اما ما دستی به خاکستر نداریم، چه رسد به آتش. مساله مالی هم نیست که اگر به تلویزیون تا سقف هم پول بدهند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

این‌ مستندساز با اشاره به اینکه شهید آوینی می‌گفت که ما از حریم دین دفاع می‌کنیم و وسیله‌مان هم دوربین است، اضافه کرد: بعد از شهادتش فهمیدند که مرتضی آوینی چندین ماه پول بچه‌های مجله سوره را از جیبش داد و در پایان هم خدا اجرش را داد و کربلایش را پیدا کرد.

او در ادامه قسمتی از صحبت‌های مرتضی آوینی را خواند و گفت: مشکل اکنون ما پخش فیلم‌هایمان است، ۳۰ سال پیش هم آقامرتضی همین مشکلش بوده است. من در جنگ ۳۳ روزه دوربینم بهتر از دوربین شبکه خبری CNN بود، بنابر این ما مشکل ابزار نداریم.

رضا برجی که باوجود کسالت در این برنامه حضور پیدا کرده بود، بعد از اتمام صحبت‌هایش و پیش از پایین رفتن از جایگاه، دچار ضعف شد و بر زمین افتاد.

به گفته روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، این‌مستندساز که از جانبازان شیمیایی جنگ نیز است، بعد از مقداری استراحت حالش بهتر شد و مشکل جدی اتفاق نیفتاده بود.

سپس کلیپی از صحبت‌های شهید حججی و همچین لحظات مستندسازی شهید آوینی پخش شد و در ادامه نمایشی با مضمون بخش‌هایی از زندگی شهید آوینی اجرا شد. اصغر نقی‌زاده، ابوالفضل همراه از بازیگران این‌ نمایش بودند.

در ادامه شهریار زرشناس - پژوهشگر و منتقد - با حضور در جایگاه بیان کرد: شهید آوینی متفکر انقلابیِ متعهدِ دوران گذار است. او به عنوان یک متفکر ظهور کرد و بالید و اگر این وجه از او را درک نکنیم او را به درستی نفهمیدیم و فیلم‌ها و نوشته‌هایش را درک نمی‌کنیم. او نظر و عمل را با هم جمع کرده بود. او در نوشته‌هایش معضلاتی را آورده است که دقیقا مشکلات الان ما است. از نمونه‌های آن می‌توان به جهت داری در علوم به خصوص علوم انسانی و اقتصاد سرمایه داری شبه مدرن اشاره کرد.

او اضافه کرد: مرتضی آوینی، مدیری بود که هر کس می‌توانست به راحتی به او رجوع کند. او مدیر انقلابی‌ای بود که حقوق معمولی داشت. او در هر جایی که بود، چه در فیلمسازی و چه در ژورنالیستی، ژست روشنفکرانه نگرفت. او در آن فضا، مانند این بود که در غربت است.

زرشناس با اشاره به صحبت‌هایی که امروزه درباره شهید آوینی می‌شود، گفت: این شبهه وجود دارد که آیا مرتضی روشنفکر شده بود؟ در پاسخ باید گفت از او یک سطر، فریم عکس یا فیلم پیدا نمی‌کنید که بوی عبور از انقلاب بدهد. روشنفکران به دنیا وابسته‌اند و به فرشتگان و خدا معتقد نیستند بنابر این او از این دسته نبود. او می‌گفت که من از انتهای یک راه طی شده با شما صحبت می‌کنم. او از شهرداری و وزارت ارشاد آن زمان هم انتقاد داشت و بیان‌شان می‌کرد. او تفکرش را تحت تاثیر امام و قرآن می‌دانست.





شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 21 فروردین 97، کدخبر: 97012006317، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
خیلی خیلی در حوزه فرهنگی جلوتر بودیم! الان حتی راه ایشون هم ادامه داده نمیشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
ایشان از شخصصیت های تاثیر گذار در انقلاب اسلامی ایران است ؛ یاد ایشان برای همیشه برای ما زنده خواهد بود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
خداوند همه شهیدان انقلاب اسلامی ایران را بیامرزد و قریب رحمت خود کند ؛ شهید آورینی برای انقلاب شخصیتی بسیار بزرگ بودند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
فکر کنم اگه امروز زنده بودن به مستند سازی درباره مشکلات جامعه بپردازن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین