پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
عدم ورود ایران به حوزه تولید عینک،فضای مساعدی را برای سودجویی فزاینده خارجی ها در این بخش فراهم ساخته است.

شعار سال: یکی از موارد بسیار حائز اهمیتی که باید در دستورکار دستگاه های ذی ربط و بخش خصوصی به عنوان فعالان مردمی در عرصه تولیدی و اقتصادی قرار گیرد به این امر معطوف می شود که می باید در خصوص تولید و ساخت برخی اقلام و کالاهای خاص،نقش آفرینی فزاینده و سازنده تری در دستور کار قرارگیرد،عرصه ای که به دلیل برخی کم توجهی ها به جولانگاهی برای سودجویی خارجی ها و دلال ها مُبَدَل شده است.

عینک را می توان از نمونه های بارز این ضعف و غفلت عنوان کرد،حوزه ای که با وجود بازار نسبتا مطلوب و نیاز اجتناب ناپذیر بخش قابل توجهی از جامعه،متاسفانه تولید داخلی در این عرصه ضعیف عمل کرده است.

به واقع می توان گفت بازار عینک در کشور ایران توسط خارجی ها و تولیدکنندگان فریم قبضه شده و کم نیستند عینک هایی که با عناوین جعلی تحت عنوان بِرندهای معروف جهانی با قیمت هایی کلانی به فروش می رسند.

مصطفی رضایی ، یکی از توزیع کنندگان عینک طبی و آفتابی در غرب استان تهران با اشاره به حجم انبوه واردات عینک به کشور اظهار کرد:متاسفانه در این بخش نیز،همچون بسیاری از حوزه های دیگر،با پدیده ای تحت عنوان قاچاق و واردات بی رویه مواجه هستیم با این تفاوت که در بخش حمایت داخلی،شاهد غفلت های بسیاری در این خصوص هستیم و اساسا شاهد تولید مشابه داخلی خاصی در این عرصه نیستیم.

وی افزود:صنعت عینک سازی در زمره فعالیت هایِ تولیدیِ ظریف محسوب می شود که دو عنصر کمیت و کیفیت نقش بسزایی در بقاء و ادامه حیات واحدهای تولید کننده ایفاء می کند.

این توزیع کننده عمده عینک در غرب استان تهران گفت:سودآوری تولید عینک مستلزم دو مولفه کیفیت مطلوب و تیراژِ تولیدی بالاست و در صورت خلاء هر یک از موارد فوق،بدون تردید،تولید کننده با شکست اقتصادی و خسارت مواجه خواهد شد.

وی افزود:با چنین اوصافی و با توجه به اینکه تولید عینک در قالب صنایع سنتی قابل تعریف نیست ، تجهیزات و دستگاه های تولید فریم از الزامات حصول موفقیت در این عرصه به شمار می رود.

رضایی گفت:متاسفانه در ارتباط با واردات دستگاه های مربوط با مشکلاتی مواجه هستیم و عمده این اشکال به تعرفه ای باز می گردد که به منظور ورود تجهیزات این چنینی به کشور، اخذ می شود.

این توزیع کننده عمده عینک در غرب استان تهران بیان کرد:متاسفانه برخی بی توجهی ها باعث فرصت سوزی هایی می شود که جبران آن در مواقعی بسیار سخت و حتی غیر ممکن است که حوزه عینک سازی نیز از نمونه های آن به شمار می رود و این در شرایطی است که با یک برنامه ریزی نه چندان پیچیده و سخت،امکان حفظ منافع این بازار به سود تولید کنندگان و حتی مصرف کنندگان فراهم می شد و به موازات آن،صرفه جویی ارزی قابل توجهی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی افزود:در شرایطی که بخش عمده جمعیت کشور مصرف کننده عینک ( بصورت طبی و آفتابی ) هستند ، بازار این محصول از چنان جذابیتی برخوردار است که با حمایت دستگاه های ذی ربط و کاهش تعرفه برای واردات دستگاه های تولیدی،وابستگی ما به تولیدات آن سوی مرزها از کشورهایی همچون آلمان ، ایتالیا و بخصوص چین به حداقل ممکن کاهش پیدا می کند.

رضایی بیان کرد:با توجه به این واقعیت تلخ که معضل بیکاری به یک نارسایی جدی اقتصادی و اجتماعی مبدل شده،حمایت از تولید عینک در داخل کشور،دستاوردهای ارزنده بسیاری را در بخش اشتغالزایی به همراه خواهد داشت و یقینا جوانان جویای کار بسیاری با فعالیت در چنین مراکزی ( در صورت راه اندازی و لحاظ کردن حمایت حداکثری ) از این معضل چالش برانگیز ( بیکاری ) عبور خواهند کرد.

وی افزود:امید آن می رود در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است ،تدابیر لازم در راستای تشویق،ترغیب و حمایت از افراد و گروه هایی که به فعالیت در این عرصه علاقه مند هستند لحاظ شود.

رضایی گفت:هم اکنون،شاهد سودجویی های بسیاری در بازار عینک بواسطه دلال ها ، واسطه ها و برخی از توزیع کنندگان می باشیم که با برنامه ریزی صحیح ، این تهدید ها به فرصتی سازنده در راستای کاهش مشکلات اقتصادی کشور مبدل خواهد شد.

امید است در خصوص عدم ورود ایران به تولید برخی اقلام خاص همچون عینک،ساعت و...توجه جدی و عمیق تری مبذول شود زیرا استمرار این وضعیت و قرار گرفتن در جایگاه یک وارد کننده صِرف در ارتباط با چنین کالاها و محصولاتی،برازنده کشوری همچون ایران با توانایی ها و استعدادهای بالقوه موجود نیست و با ارائه تسهیلات ویژه و مدنظر قرار دادن طراحی هایی متناسب با نیاز روز و ذائقه بازار می توان از گردش مالی این حوزه در صحنه اقتصادی کشور بهره مند شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 19 فروردین 97، کد مطلب: 6492613: www.yjc.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین