پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۲۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
از ساده و روان بودن ثبت اختراع در کشور تا عدم وقت گذاری برای بررسی طرح ها در مراجع علمی و عدم حمایت مالی و معنوی از مالیکت اختراعات وکپی برداری از طرح ها دغدغه هایی است که مخترعین دارند .

شعار سال: واژه "اختراع" در فضای نخبگانی ، دانشگاهی و علمی کشور زیاد به چشم می خورد و علاوه بر معنای لغوی می تواند حاوی مفاهیمی چون استقلال ، شکوفایی ، عدم وابستگی و رسیدن به یک قله باشد .

اما اختراع چیست و چگونه به سرانجام می رسد ؟

برخی از مخترعین داخلی ثبت اختراع را به مثابه ضرب المثل "تا گوساله گاو شود دل صاحبش کباب شود" می دانند چرا که از ابتدای شروع فرآیند ثبت اختراع تا مرحله نهایی و اخذ گواهینامه مشکلات عدیده ای وجود دارد و برخی البته این فرآیند را با توجه به الکترونیکی شدن راحت می بینند .

نقشه جامع علمي كشور که در سال 89 رونمایی شد صراحتا به این موضوع اشاره دارد که پديده اختراعات و اكتشافات يكي از اسناد مهم در توسعه علم و فناوري كشور بوده و ذیل آن نظام مالكيت فكري اختراعات بوجود آمده که تعداد اختراعات ثبت شده به تفكيك ملي و بين المللي از مهمترين شاخص هاي ارزيابي نظام نوآوري و فناوري در نظر گرفته شده است.

امروزه بحث اختراع اگر چه امری است که منفعت عمومی را در بر دارد ولی به لحاظ زحمت و تلاشی که در حوزه فردی صورت گرفته ، لزوم مالکیت فکری و وجود یک بستر قانونی قوی و سالم برای تجاری سازی محصولات بیش از پیش احساس می شود ، خوشبختانه طی شش سال گذشته ایران توانسته با حضور در عرصه بین المللی ثبت اختراعات شتاب بیشتری به روند رشد علمی کشور دهد .


روند ثبت اختراع در ایران و دنیا

روال معمول ثبت اختراع در جهان به دو روش اظهاری و اثباتی است ، در روش اظهاری فردی که اختراعی انجام داده به شرط اینکه این اختراع قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد ، به اداره ثبت مالکیت مراجعه کرده و آن اداره نیز بدون بررسی های لازم علمی و تخصصی و به شرطی که در همین پاراگراف گفته شد کار ثبت را انجام می دهد .

در روش اثباتی اما اینگونه نیست و افراد صاحب نظر علمی باید روی فرایند اختراع بررسی کنند و در این زمینه از متخصصین استعلام شود، در ایران نیز باید از طرف وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری یا مراکز علمی صاحب نظر استعلام یا تاییدیه علمی گرفته شود .

در کشور ما فرایند ثبت اختراع با تکمیل اظهارنامه توسط متقاضی از طریق سامانه الکترونیکی اداره مالکیت صنعتی آغاز و در صورت نقص مدارک، اخطاریه رفع نقص صادر و پس از اصلاح یا تکمیل مدارک و ضمائم توسط متقاضی در یک ماه از تاریخ ارسال اخطارمجددا روند ادامه می یابد و در صورتی که اختراع مشابهی وجود نداشته باشد با تاییدیه علمی مراجع مربوطه گواهینامه اختراع داده می شود .

در کشورهای غربی ثبت اختراع شامل مراحل آماده سازی، تشکیل و پیگیری پرونده، اعطای گواهی ثبت اختراع، تمدید سالیانه و اعمال حق پتنت می باشد که انعقاد معاهده همکاری ثبت اختراع، این فرآیند را در چند کشور ساده ، موثر و به صرفه ساخته است.

فرآیند ثبت اختراع با چه مشکلاتی مواجه است

دکتر معظمه کردجزی استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و پژوهشگر نمونه و مخترع پماد بهبود زخم از جلبک در خصوص ثبت یک اختراع گفت : کلا اختراع را باید در مرحله اجرا و ثبت ببینیم ، آنچه که باعث طولانی شدن روند ثبت یک اختراع می شود کمبود بودجه و هزینه های اجرای طرح است .

دکتر کردجزی افزود : بعد از اینکه با هماهنگی ادارات و دستگاه ها امکانات و هزینه اجرای طرح آماده شد ، اصل ثبت اختراع با الکترونیکی شدن فرآیند خیلی زود و راحت تمام شد و من برای امضاء یکی دوبار به تهران رفتم و برای خودم فرآیند ثبت اختراع خیلی زود تمام شد .

مهندس جواد نجاتی کارشناس ارشد برق و قدرت دارای 18 اختراع ثبت شده در کشور است ، این مخترع روند ثبت اختراع در ایران از 12 سال پیش را قابل قبول ، روان و مثبت دانست و گفت : با الکترونیکی شدن این روند طی فرایندی چهار ماهه می توان به ثبت اختراع دست زد .

مهندس نجاتی مهمترین مشکل را امنیت اختراع و کپی برداری دانست و گفت : خیلی وقت ها برخی ها با عوض کردن رنگ و ایجاد کوچکترین تغییرات ، مدعی اختراعی جدید است .

وی همچنین افزود : روند ثبت اختراع در کشور قاعدتا با تاییدیه علمی است یعنی بعد از اینکه فرم های ثبت نام و مراحل اولیه تکمیل و ارسال شد ، سازمان ثبت مالکیت فکری با توجه به موضوع اختراع آن را به دانشگاه مربوطه یا پارک علم و فناوری و ... جهت تاییدیه علمی و بررسی بیشتر ارجاع می دهد .


برخی مراجع علمی اختراعات را خوب بررسی نمی کنند

سید محمد حسینی دبیر ستاد نانو استان های مازندران و گلستان که تاکنون بیش از پنج اختراع در زمینه نانو داشته به مشکلاتی اشاره کرده که حائز اهمیت است و اعلام کرده که در زمینه ثبت اختراع و اینکه از یک اختراع استفاده مطلوب بشود ، مشکلات زیادی وجود دارد .

حسینی ظهار کرد : دسترسی به مراجع علمی که باید تاییدیه علمی اختراع را بدهند سخت است و از طرفی سازمان ثبت اختراعات تا زمانی که تاییدیه نداشته باشید گواهی نمی دهد ، از طرفی پیش آمده که برخی از این مراجع علمی اختراع را خوب بررسی نمی کنند و یا اینکه آنقدر نگه می دارند که از ارزش طرح کاسته شود .

وی اضافه کرد : یک مشکلی هم در سازمان ثبت اختراعات وجود دارد و آن اینست که برای ثبت اختراع نوبت می دهند که طولانی است و خود این سامانه ثبت اختراع نیز زیرساخت های ناقصی داشته و نیازمند بروز رسانی است .

حسینی به مشکلات مخترعین اشاره کرد و گفت : در برخی استان ها نظیر گلستان مراکز علمی و دانشگاهی به اندازه کافی در همه زمینه های علمی نداریم که نمونه اولیه ساخته شده توسط یک مخترع را کامل کنند و مخترع مجبور است با زحمت فراوان به استان یا دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی دیگری برود .

وی بیان داشت : برخی اختراعات آنقدر پرهزینه هستند که تجاری سازی و تولید انبوه محصول هم نمی تواند توسط خود مخترع صورت بگیرد لذا بعضا با کمبود سرمایه گذار یا حامی مالی مواجه هستیم و ضعف فن بازار هم از جمله مشکلاتی است که یک مخترع بعد از اتمام همه مراحل اختراع ، قدرت معرفی محصول و استفاده از آن را ندارد و لذا باید در این زمینه هم کمک شود .

با بررسی نظرات نخبگان و مخترعین به نظر می رسد برای تحول در بخش ثبت اختراعات می توان به فعالیت های چون امکان ثبت اختراعات در عرصه بین المللی ، اضافه کردن اعتبار به بخش تحقیق و پژوهش و حمایت های مالی و معنوی از اختراعات و فناوری های جدید ، بالا بردن ضریب امنیتی حفظ اختراعات مخترین و اعتماد آنها و مبارزه قاطع با کپی کاران این عرصه دست زد.

همچنین به دلیل اینکه ممکن است مسافت تهران برای برخی مراکز استان ها و یا شهرستان ها جهت ثبت اختراع دور باشد و برخی حوادث طبیعی و غیر طبیعی نظیر تصادفات جاده ای نیز ممکن است کشور را از وجود نخبگان و مخترعین که جزو سرمایه های کشورند، محروم سازد ، بهتر است دفتر ثبت اختراع در هر استانی ایجاد شود .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ 22 فروردین 97، کد مطلب: 61417: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
ثبت اختراع واقعا توی ایران فایده نداره چون قانون کپی رایت اصلا نداریم توی کشور
س.د۷۶
مخترع
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
سلام دوستان لطفا اختراعات خودتون رو به مرجع استعلام پارک علم و فناوری استان سمنان به آدرس
http://sstp.ir
ارجاع ندید . ظاهرا در ارزیابی اختراع مشکل دارن . تجربه خودمو می نویسم اختراعی را در سال 96 به این مرجع ارسال کردم بعد از 6 ماه دو پاسخ نوشتن که مجموع این دو پاسخ با ایین نامه اجرایی ثبت اختراعات در تضاد بود
مخترعین مراقب باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین