پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۲۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دوره های مختلف شاهد بحران های ارزی در کشور بودیم اما مجموعه تیم اقتصادی را باید مقصر دانست که قادر به پیش بینی ها و اتخاذ تدابیر در این زمینه نیستند.

شعار سال: سید کاظم دوست حسینی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی به تاثیر تک نرخی شدن ارز بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: تاثیر این اقدام وابسته به این است که دولت تا چه میزان منابع ارزی دارد و قادر به عرضه در بازار خواهد بود.

او در ادامه گفت: در اینکه قیمت دلار طی چند روز اخیر تحت تاثیر جو روانی قرار گرفته است، شکی نیست و اینجور سیاست ها، به نوعی مقابله با آن جو روانی محسوب می شود چراکه بسیاری از مردم با امید گرانی روز به روز ارز، برای خرید دلار به سمت بازار هجوم برده بودند.

دوست حسینی با بیان اینکه اقدام شب گذشته دولت با آثار روانی در بازار همراه خواهد شد، گفت: یکی از مسائل مهم که بسیار مدنظر قرار می گیرد این است که آیا دولت با این اقدام قادر به کنترل بازار هست یا خیر؟ در حال حاضر ارز مداخله ای دولت تنها بخشی است که به سیستم پولی کشور وارد می شود.

کارشناس بانکی اظهار داشت: اگر دولت دارای ذخایر ارزی قابل ملاحظه ای باشد این طرح با موفقیت همراه می شود در غیر اینصورت در حوزه اقتصادی با شکست سنگینی مواجه خواهیم شد.

او با تاکید بر اینکه کل اقتصاد کشور، اقتصاد چندان بزرگی محسوب نمی شود، افزود: در صورتی که دولت منابعی به انداز 300 میلیارد دلار داشته باشد و بخواهد از طریق این منابع، بازار را کنترل کند به طور حتم با موفقیت همراه می شود اما این اقدام بسیار با ریسک همراه است و در کنار آن باید تلاش کرد تا جو روانی حاکم در بازار را آرام کرد.

دوست حسینی گفت: مسئولان باید به فعالان بازار القا کنند این نوع کسب و کار که دلار با قیمت پایین خریداری کنند و در انتها با قیمت آزاد بفروشند چندان مشروع و قانونی نیست.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بخشی از ضربه هایی که به اقتصاد کشور وارد می شود به دلیل نظام واسطه گری و دلالی است، اظهار داشت: دولت در کنار این طرحی که به کار گرفته برخورد با قاچاقیان را هم در نظر گرفت و در صورتی که بتوانند تمام خرید و فروش های زیرزمینی و بازار سیاه را کنترل کنند شاید طرح موفقی باشد، در غیر اینصورت شاهد اتفاقات بدی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر تداوم تک نرخی بودن ارز افزود: در صورتی که دلار با نرخ چهار و 200 تومان مورد معامله قرار نگیرد خود به خود از تک نرخی بودن خارج می شود زیرا نرخ چهار و 200 تومان به عنوان نرخ دولتی تلقی می شود اما اگر در بازار بیشتر از این قیمت معامله شد دوباره شاهد ارز دونرخی و چند نرخی در بازار خواهیم بود.

دوست حسینی درخصوص افرادی که اقدام به خرید ارز طی چند روز گذشته کرده اند و ضررهایی را متحمل می شوند، خاطرنشان کرد: قرار بر این نیست افرادی که نیاز واقعی به ارز ندارند اقدام به خرید حجم گسترده ای از ارز کنند و اگر کسی با امید کسب سود و انجام اقدامات کاذب اقتصادی، دلار خریداری کرده است به طور حتم نباید سود کسب کند و امکان ضرر در این زمینه است زیرا این اقدام با ریسک همراه خواهد بود.

کارشناس بانکی گفت: شرایط اقتصادی کشور به صورتی است که دولت باید به فکر دهک های پایین جامعه و کسانی که از افزایش نرخ ارز ضربه می خورند، باشند و بیشتر باید نگران این افراد بود نه کسانی که به دلالی و کسب سود از راه های غیرقانونی در بازار هستند.

او افزود: طی چند روزی که دلار با افزایش همراه شده بود تمام افرادی که کالاهایی را که با ارزآوری همراه بود به فروش می رساندند فروش خود را متوقف کرده بودند.

دوست حسینی به عملکرد سیف در بهبود وضعیت بازار ارز اشاره کرد و گفت: در دوره های مختلف شاهد بحران های ارزی در کشور بودیم اما مجموعه تیم اقتصادی را باید مقصر دانست که قادر به پیش بینی ها و اتخاذ تدابیر در این زمینه نیستند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تیم اقتصادی باید قادر به پیش بینی های لازم باشد، اظهار داشت: دولت باید بداند کل مصارف ارزی طی سال چقدر است و تصمیمات را جهت تهیه آن اتخاذ کنند، همچنین اقدامات لازم برای مقابله با قاچاق و دلالی انجام دهند، چراکه برخی از دلالان مقصر اصلی افزایش نرخ ارز هستند.

او در پایان گفت: اگر کار اصولی در دستور کار قرار گیرد به طور قطع شاهد این اتفاقات نخواهیم بود؛ بنابراین نمی توان تنها سیف را مقصر آشوب های موجود در بازار ارز دانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایسکانیوز، تاریخ 21 فروردین 97، کد مطلب: 920740: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
مقصر اصلی آن همان دولت است که برای جبران کسری بودجه خود مجبور به افزایش قیمت ارز میشود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
بخشی از این اتفاقات تقصیر مردم نیز هست که هجوم می اورند به بازار ارز
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین