پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: تالاب هامون تقریبا خشک شده و فقط بخش کوچکی از آن آب دارد که با توجه به کاهش بارندگی و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در تابستان نگرانی‌ها برای تشدید خشکی تالاب، افزایش یافته است.

شعار سال: تالاب خشکیده هامون سال‌هاست به دلیل گرما و خشکسالی حاکم بر منطقه سیستان در معرض تبخیر قرار گرفته و روز به روز بر شدت بی‌آبی آن افزوده می‌شود. کاهش بارندگی و نزولات جوی در سال 96 هم مزید بر علت شده و وسعت خشکی تالاب هامون را تشدید کرده است. با نزدیکی به روزهای گرم تابستان، تشدید گرما و وزش بادهای 120 بر شدت خشکی تالاب هامون افزوده و نگرانی‌ها را برای تامین آب تالاب هامون و احیای آن چند برابر کرده است.
مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران درخصوص آخرین وضعیت تالاب هامون، اظهار داشت: تالاب هامون به استثنای منطقه‌کوچکی در منطقه توریستی کوه خواجه غرق در بی آب است .ابوالفضل آبِشت با بیان اینکه اتفاقات خوبی برای تالاب هامون افتاده، گفت: با توجه به اینکه تالاب هامون فرامرزی است بخش عمده ای از حوزه آبریز آن از سمت افغانستان و از رودخانه اصلی هیرمند سرچشمه می‌گیرد و وارد ایران می‌شود .البته در سال‌های اخیر سدهایی در افغانستان نیز زده شده که این موضوع آبدهی رودخانه را کاهش داده است .
مدیرملی حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه تمامی تالاب‌های ایران به سرنوشت مشابهی دچار شده اند، گفت: برنامه مدیریت جامع برای بخش ایرانی تالاب هامون فراهم شده و نیاز است این برنامه برای کل حوزه آبریز تهیه شود اما به دلیل فرامرزی بودن تالاب هامون، پای کار آمدن افغانستان زمان بر است .
وی در ادامه‌گفت: روز یکشنبه نوزدهم فروردین ماه جاری، جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوط به‌ منظور قانع کردن کشور افغانستان توسط مجامع بین المللی مانند UNDP، برای مذاکره در خصوص تالاب هامون و تهیه برنامه مدیریت جامع برای کل حوزه آبریز هامون برگزار شد .آبشت در ادامه اذعان داشت: زمانی که برنامه مدیریت جامع تالاب هامون تهیه شود برای تمامی دست اندرکاران وظایفی در نظر گرفته خواهد شد و حقابه‌ها عملیاتی می‌شود و پس از آن نیاز آبی هامون مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه چهار چاه نیمه در حوزه آبریز تالاب هامون وجود دارد، افزود: سالانه 60 میلیون متر مکعب آب از طریق چاه نیمه‌ها توسط وزارت نیرو و در دو مرحله رهاسازی می‌شود.
وی در خصوص حقابه تالاب هامون خاطر نشان کرد: برای تامین آب باید مذاکراتی با کشور افغانستان در سطح بین المللی انجام شود که بمنظور تحقق این موضوع جلسات متعددی برگزار شده‌ و وزارت خارجه پیگیری‌های فراوانی داشته است.ابوالفضل آبشت با تاکید بر این موضوع که قرار نیست مسئله آب به مناقشه تبدیل شود، خاطر نشان کرد: برای توافقات بین‌المللی در خصوص تالاب‌ها ، طرف‌های مذاکره باید به یک اجماع مشترک برسند و طی این مذاکرات شاید داد و ستدهایی اتفاق بیافتد و منجر به همکاری‌های مفید شود . مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران ، درخصوص آخرین چانه زنی‌ها با کشور افغانستان برای حقابه هامون گفت: مذاکرات همچنان ادامه دارد و طرفین تاکنون موفق به داد و ستد نشده اند و تحقق این موضوع یک بازه زمانی بلند مدت را می‌طلبد‌.
مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته و نزدیکی به فصل تابستان، گفت: با توجه به میزان درصد خشکی بالای تالاب هامون و وزش بادهای 120 روزه در فصل تابستان امکان ایجاد مشکلات جدید برای این تالاب دور از انتظار نیست و این مسئله عزم جدی مردم و مسئولان برای صرفه جویی و جلوگیری از تشدید مشکل را می‌طلبد.وی در خصوص حفاطت از تالاب هامون گفت: خوشبختانه سازمان‌های مردم نهاد در منطقه سیستان فعالیت‌های موثری داشته و از تخریب و فرسایش بیش از حد بستر هامون جلوگیری می‌کنند .ابوالفضل آبشت در ادامه اذعان داشت:در حال حاضر مسئله احیای تالاب مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و در اولویت دستور کار شورایعالی آب ، محیط زیست و وزارت نیرو قرار دارد.وی افزود: تلاش همگان برای احیای تالاب و مطالبه حقابه آن نقطه عطفی است که می‌تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.
مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران اظهار داشت: به صدا درآمدن زنگ خطر خشکی تالاب باعث شده تا همگان برای صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت آن به یک اجماع ملی برسند.وی ضمن ابراز امیدواری برای بهبود شرایط تالاب هامون گفت: خوشبختانه بودجه تخصیص یافته برای احیای تالاب هامون نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبروان، تاریخ 22 فروردین 97، کد مطلب: 15555643: www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین