پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۴۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
اوایل اسفندماه تا اواخر فروردین‌ماه جای اینکه فرصت به جای اینکه فرصت تخم ریزی و تجدید جمعیت ماهی سفید در شمال کشور باشد، تبدیل به فرصت کسب سود کلان و تهدید جمعیت این گونه شده است.

شعار سال: زمین و آسمان مازندران تحت تسلط شکارچیان و صیادان غیرمجاز است، اوائل پاییز خبرهای شکار پرندگان تمام رسانه‌ها را پر می‌کند و با آغاز فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها جان ماهی سفیدها به خطر می‌افتد.

همه‌ساله از اوایل اسفندماه تا اواخر فروردین‌ماه که فرصت تخم‌ریزی ماهیان سفید ماده فراهم می‌شود و ماهی‌ها از دریا خارج‌شده و وارد رودخانه‌ها می‌شوند به دلیل نبود نظارت صحیح با هجوم صیادانی مواجه می‌شوند که از این فرصت برای سود بیشتر استفاده می‌کنند.

گروهی از صیادان غیرمجاز با نصب تور در دهانه رودخانه‌ها ماهیان سفید ماده را که قصد وارد شدن به رودخانه را دارند صید می‌کنند، ابراهیم کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران هم این مسئله را تائید می‌کند.

تورهایی در ردیف‌های متعدد و با ابعاد مختلف تعبیه می‌شوند که امکان فرار کردن هیچ ماهی سفیدی از آن‌ها وجود ندارد، آن‌قدر تورها گسترده است که می‌توان آن را نسل‌کشی ماهی سفید دانست.

سال‌هاست که کارشناسان می‌گویند: تولیدمثل طبیعی ماهی سفید در دریای خزر به دلیل صید بی‌رویه دچار اختلال شده و به همین دلیل تعداد ماهی سفید طی سال‌های اخیر در این دریا به‌شدت کاهش‌یافته است.

این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی سود سرشاری برای صیادان متخلف به همراه داشته و بر اساس اطلاعات دریافتی سود حاصل تا حدود روزی سه الی چهار میلیون تومان در این بازه زمانی برای هر صیاد متغیر است.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران برخورد با صیادان را یک کار فرابخشی دانست و گفت: سازمان شیلات، ناجا و سازمان محیط زیست در جلسات مشترکی که در سال 96 داشته‌اند، در تلاش هستند تا از صید غیرمجاز ماهی سفیدها جلوگیری کنند.

وی با اذعان بر اینکه صید غیرمجاز ماهی سفید در حوزه نکاءرود نسل این ماهی را تهدید می‌کند، ابراز داشت: با دستگاه قضایی هماهنگ شده که امسال با این متخلفین برخورد شود.

کارنامی صید مجاز را هم در شرایط موجود آبی کشور منطقی ندانست و گفت: از سازمان شیلات خواسته‌ایم که به برآورد جمعیت تعداد قابل‌برداشت ماهی سفید اقدام کند، چراکه رودخانه‌ها دیگر کیفیت 20 سال گذشته را ندارد، اما صید در مقیاس این کاهش حجم آب و کیفیت آن، بی‌رویه انجام می شود.

وی گفت: کاهش میزان بارش‌ها را موجب کاهش کیفیت آب‌شده که بر غلظت آلایندگی و کیفیت زیستگاه‌ها تأثیر داشته است.

به نظر می‌رسد به دلیل اینکه سازمان محیط زیست در برخورد با تخلفات در حوزه دریایی قدرت ندارد و سازمان شیلات درواقع دستگاه منتفع از حوزه شیلات است، با این تخلفات که ابعاد زیست‌محیطی گسترده‌ای دارد، برخورد مؤثری نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 23 فروردین 97، کد مطلب: 13970121000572: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
این افراد سودجو در همه بخش هاس کشور وجود دارند ؛ محیط زیست باید با این ها برخوردی قاطع بکند تا دیگر این کار آن ها تکرار نشود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین