پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۶۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
یک گروه (هلدینگ) دانش بنیان با جذب و استفاده از توان نخبگان دانشگاهی که سودای مهاجرت از کشور را در سر می پروراندند، ضمن بومی سازی برخی از تجهیزات حوزه فناوری های اطلاعات، به مرحله ای رسیده است که فروش بیش از هزار برابری را تجربه می کند.

شعار سال: پدیده شوم مهاجرت نخبگان از کشور یکی از مسائل مهم است که با وجود اقدامات بسیار مناسب حمایتی دولت در حوزه علمی و فناوری به خصوص در طول یک دهه اخیر، هنوز ریشه کن نشده است.

هرچند اطلاعات دقیقی در خصوص فرار مغزها به تمامی کشورهای توسعه یافته وجود ندارد اما هرساله درصدی از جوانان نخبه کشور با انگیزه های مختلف از جمله یافتن شغل مناسب در شرکت های مطرح دنیا و یا رویای ساختن زندگی بهتر جذب کشورهای پیشرفته می شوند.

سرمایه های جوان ارزشمندی که به دلیل برخی کاستی ها، هنگام باردهی برای کشور راه مهاجرت را پیش می گیرند و چه بسا بسیاری از آنان دیگر باز نمی گردند.

در این میان، یک هلدینگ‌ مطرح دانش بنیان و فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اخیرا میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بود، شرکتی که سال 1383 به همت سه دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف عضو باشگاه دانش‌پژوهان جوان که دارای دغدغه کارآفرینی و کارگروهی بودند، راه اندازی شد.

این جوانان نخبه که نه تنها مشکلات را تحمل کرده اند، بلکه با راه اندازی کسب و کارهای نوین و دانش پایه ضمن جلوگیری از خروج همتایان خود، توانسته اند با حرکت در خلاف مسیر مهاجرت، برای 400 فارغ التحصیل برتر دانشگاه های مختلف از جمله حدود 250 نخبه کارآفرینی کنند و حتی تعدادی از آنان را ترغیب به بازگشت و ماندن در کشور کنند.

این شرکت دانش بنیان حاصل زحمت و شوق کاری کسانی است که گرچه فرصت مهاجرت به بهترین کشورهای دنیا را داشتند، مردانه در مقابل مشکلات و مسائل ایستادند تا برای خود و مردم زندگی خوب فراهم کنند.

جوانان این گروه هلدینگ با تلاش و کوشش در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات توانستند درآمد 100 میلیون تومانی در نخستین سال تاسیس خود را در سال1383 به 110 میلیارد تومان در سال 1396 افزایش دهند.

میثم رجبی مدیر توسعه کسب‌ و کار شرکت دانش بنیان حصین قشم که سال 1390 همکاری خود را با گروه حصین آغاز کرد، در این خصوص می گوید: این گروه در ابتدا یک شرکت بود که سال 1383 از سوی یک تیم سه نفره فارغ التحصیل نخبه دانشگاه صنعتی شریف پایه گذاری شد و حوزه تمرکز آنها به صورت اصلی حوزه نرم افزارهای اپراتورها و بانک ها بود.

وی با بیان اینکه، شرکت یاد شده سال 1390 به شکل هلدینگ (گروه) درآمد و دارای 10 زیرمجموعه است که از این تعداد پنج شرکت آن دانش بنیان می باشد، افزود: بزرگترین شرکت این گروه، تنها تولید کننده دستگاه HSM در کشور است که شاید با پنج سال تحقیق و توسعه موفق به بومی سازی دستگاه شده است.

رجبی ادامه داد: HSM دستگاهی است که اطلاعات کاربران را برای اینکه دزدیده نشوند، رمزگذاری می کند که البته تا پیش از این دستگاه های مورد استفاده در کشور آمریکایی بود که به لحاظ امنیت اطلاعات مناسب نبود.

وی با اشاره به بومی سازی برخی از تولیدات این گروه از جمله تولید نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده بانک ها و شرکت های پرداختی و همچنین اپراتورها که پیش از این شامل تحریم ها بوده است، گفت: تولید سیم کارت که در داخل کشور انجام می شود، سوئیچ های بانکی و پلتفرمی که خدمات USSd از سوی اپراتورها ارائه می شود از جمله این خدمات است.

مدیر توسعه کسب و کار این شرکت دانش بنیان با اشاره به این که یکی دیگر از محصولات مهم زیرمجموعه های گروه همچون برخی از کسب و کارهای نوین، حمل بار بین شهری را انجام می دهد، گفت: با استفاده از این نوآوری در بستر آی تی، هزینه متقاضیان به شدت کاهش یافته و صرفه جویی اقتصادی را به دنبال داشته است.

وی افزود: به واقع تعداد بسیاری از کامیون ها که در حال حاضر به کار حمل و نقل بار مشغولند، خالی از ماموریت برمی گردند که این خود هدر رفت سوخت و سایر مشکلات ترافیکی را به دنبال دارد، اما با کسب و کار نوین این شرکت دیگر این اتفاق نمی افتد که رخداد بزرگی در کشور است.

رجبی همچنین با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر قصد توسعه دولت الکترونیک در کشور را دارد و این امر به طور حتم نیازمند یک سری پلتفرم های پایه ای است، گفت: بسیاری از سازمان ها و وزارتخانه ها می توانند از پلتفرم شرکت ما استفاده کنند.

وی افزود: ضمن اینکه در حوزه بحث امنیت فناوری اطلاعات نیز تمام سازمان ها و نهادها که موظف به حفظ اطلاعات خود می باشند می توانند مشتری دستگاه تولیدی این شرکت که البته با پیشرفته ترین محصول نوع خارجی آن قابل رقابت است، باشند.

مدیر توسعه کسب و کار این شرکت دانش بنیان همچنین راه اندازی یک پلتفرم کتابخوان الکترونیک را از دیگر اقدامات شرکت نام برد و گفت: این پلتفرم بسیار در کاهش اتلاف کاغذ به کشور کمک می کند ضمن اینکه نرم افزاری برای بازار گوشی های اندروید تولید کرده ایم و تمامی فعالان در تولید نرم افزارداخلی به راحتی می توانند به این اپلکیشن و بستر فروش متصل شوند و محصول خود را عرضه کنند و از آن منتفع شوند.

وی ادامه داد: تولید این محصولات در جلوگیری از اتلاف سوخت، کاغذ و همچنین وقت مردم بسیار تاثیر گذار خواهد بود این در حالی است که ما در شرایط سخت رقابت با شرکت های خارجی قرار داریم.

رجبی در ادامه اظهار کرد: تنها خواسته ما ایجاد شرایط سالم رقابتی است، باید رقابت به گونه ای باشد که تولید و توان ایرانی افزایش یابد.

وی به منابع مالی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بانک ها باید به حوزه دانش بنیان توجه بیشتری داشته باشند و با توجه به حجم درخواست ها، بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با رشد مواجه شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 23 فروردین 97، کد مطلب: 82884322، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
امیدواریم که چهار سال دیگه کاری نکنیم که از این تصمیمشان پشیمان بشوند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین