پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۶
آیا ماندن روی کاغذ سرنوشت اخر پروژه سد سازی چناره در شهرستان چرداول است؟ بررسی پیشینه و ادبیات موضوع موید جواب نادلخواه مثبت برابر این پرسش است مگر آنکه همت و تدبیر کارساز شوند و آب بر آتش زمین خشک و زندگی محقر بهره برداران زراعی منطقه ریزد.

شعار سال: ساخت سد چناره به عنوان یک پروژه ملی و تاثیرگذار در تامین آب شرب و همچنین آبیاری کردن اراضی دیم کشاورزی شهرستان چرداول در 30 کیلومتری شمال ایلام سال 1378 در دولت هشتم مطرح شد که با پیگیری نمایندگان و مسئولان وقت کار مطالعه آن آغاز و در سال 1383مطالعه ساخت این سد به اتمام رسید.

بر اساس طرح مطالعاتی، سد چناره روی رودخانه ای به همین نام در حد فاصل استان های ایلام و کرمانشاه، در 24 کیلومتری اسلام آباد و 25 کیلومتری سرابله باید تاکنون احداث می شد.

به عنوان هدف از ساخت این سد ،پیش بینی شده است که با بهره برداری از ان 10 تا 12 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان چرداول تحت کشت آبی قرار گیرد.

هدفگذاری که در صورت تحقق، تحولی بزرگ در توسعه کشاورزی، رونق تولید ، افزایش درامد و اشتغال جوانان شهرستان چرداول در 30 کیلومتری شمال ایلام به وجود خواهد آورد.

طرح این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی به طول تاج 604 متر، ارتفاع از پی 118 متر، ارتفاع از کف بستر 104 متر، حجم بدنه سد 6 میلیون متر مکعب آب و حجم مفید 20/87 میلیون مترمکعب و در راستای تامین آب شرب و کشاورزی به میزان سالیانه نزدیک به 112 میلیون مترمکعب آب قابل تنظیم و ظرفیت نیروگاهی 60/6مگاوات مصوب است.

شهرستان چرداول با 52 هزار هکتار زمین عمدتا دیم از قطب های مهم کشاورزی و دامداری استان ایلام است که در سال های گذشته متاثر از کم شدن بارندگی و افزایش مصرف آب با مشکل تبدیل اراضی آبی به دیمزارهای فقرزا روبرو شده است.

به عنوان موضوع بدیهی خیل خانوارهای این شهرستان و به خصوص جوانان چرداول که از جمله دانش آموختگان دانشگاهی استان ایلام هستند در شرایط فقدان صنعت و خدمات، امید و دل به آبی شدن اراضی، که اجرای سد چناره نام دیگر آن است، بسته اند.

دلبستگی که در سال های گذشته در میان وعده های بی انتها و شعارهای انواع نامزدهای انتخاباتی به تدریج در حال رنگ و رو باختن است که از سال78که نام و نوید آن داده شد تاکنون کم روز و ماه و سال بی نتیجه سپری نشده است.

طرح، تصویب و مطالعه مرحله اول سد چناره در دولت هشتم تمام شد و اجرای آن به پولدارترین دولت بعد از کشف نفت ایران رسید که قرار بود با شعار محوری فقرزدایی و عدالت بیشترین درآمد نفتی دولتی را به سود فقرا باز توزیع کند که البته سهم سد چناره و اهالی چرداول از آن آغاز مرحله دوم مطالعات بی انتهای این پروژه بود.

دولت یازدهم برای آغاز عملیات اجرایی این طرح مهم اقتصادی 30 میلیارد ریال اعتبار اولیه تعریف کرد و مسئولان و نمایندگان استان نیز تلاش زیادی برای یافتن و متقاعد کردن شرکت های خارجی از جمله فرانسوی ها برای سرمایه گذاری کردند که حاصلی نداشت و پیگیری ها به علت فقدان انگیزه از سوی سرمایه گذار بی نتیجه ماند.

بعد از ماه ها و سال های متوالی مسکوت بودن، دوباره موضوع اجرا شدن سد چناره در ادبیات مدیریت اجرایی استان ظاهر شده است با این تفاوت که این بار بحث و خبر بی هیچ اما و اگری با تعیین شدن و معرفی منبع تامین کننده اعتبار پروژه مهار اب چناره آغاز شده که با این تفاوت دیرباورترین افراد نیز در چرداول و ایلام امید یافته اند که نوبت اجرای چناره رسیده است .

به خصوص اینکه بزرگترین مانع تحقق و اجرای این طرح در همه این سال ها مشکل آشنا و مکرر بی پولی و فقدان منبع تامین مالی هزینه اجرای سد بود، که بر اساس طرح اولیه،قرار بود از محل فاینانس و با حضور سرمایه گذار خارجی اجرا شود.

جلال میرزایی نماینده حوزه انتخاییه ایلام در خصوص فاینانس به عنوان تامین کننده هزینه ساخت سد معتقد است: بروژه های سد سازی برای سرمایه گذاران خارجی به علت نداشتن حاشیه سود مناسب و مطمئن جذابیت ندارند براین اساس تعریف ساخت سد چناره از محل فاینانس فاقد منظر یا چشم انداز اجرایی بوده است.

میرزایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با توضیح رایزنی مستمر و مکرر برای یافتن منبع مالی جدید و رفع موانع قانونی حضور دیگر سرمایه گذاران گفت: بانک توسعه اسلامی تامین مالی هزینه اجرای سد چناره را پذیرفته است و امسال به یقین زمین خوردن کلنگ نمادین اغاز عملیات اجرایی این سد مردم وناظران را خوشدل می کند.

قاسیم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز به تازگی در سفر شهرستانی به چرداول در جمع شماری از اقشار مختلف این شهرستان بر پیگیری ساخت سد چناره تاکید کرد و نوید داد که شرایط اجرا شدن سد چناره مهیا است.

گذر کم حاصل سیمره و چناره از کنار و میان چرداول ساده ترین ذهن ها را برای ایجاد شغل و افزایش درامد به سمت آبی کردن کشتزارهای این شهرستان 60 هزار نفری معطوف می کند .

امید مردم به رودخانه و سد چناره بی مبنا نیست که اهالی شهرستان فاقد سد استان ایلام می دانند اشتغال عرضی مرحله اجرا و درآمد و تولید بعد از بهره برداری سد چناره می تواند چرخ معیشت کم رمق آنان را رونق دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 23 فروردین 97، کدمطلب: 82884462 ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
0
0
معضل اب با راهکار های کوتاه مدت حل نمی شود
عملکرد طولانی مدت،جهادی و انقلاب یمیخواهد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین