پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۱۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
انباشت زباله به معضلی جدی برای استان‌های شمالی کشور تبدیل شده است.

شعار سال: مشکل پسماند در استان‌های شمالی و ورود شیرابه‌های فاضلاب به رودخانه‌ها و جنگل‌ها صدمات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری به طبیعت زیبای منطقه شمال واردکرده است؛ اما متأسفانه به گفته نماینده مردم استان مازندران در مجلس نه از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت دقیقی صورت می‌گیرد و نه دیگر دستگاه‌ها به وظایف خود در زمینه مدیریت پسماند عمل می‌کنند. متأسفانه مسأله انباشت زباله امروز به معضلی جدی برای استان‌های شمالی کشور تبدیل شده است و در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست از حل مشکل زباله در این استان‌ها ظرف مدت سه سال خبر داده بود، رفع این مسأله در استان‌های شمالی بسیار کند پیش می‌رود.

شیرابه پسماندها از جنس فاضلاب‌های بسیار خطرناک است

علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، درباره انباشت زباله در جنگل‌های استان‌های مازندران و گیلان گفت: متأسفانه سهم شیرابه‌های ناشی از مواد آلی پسماند‌ها و زباله‌ها به ۲۰ تا ۳۰ برابر فاضلاب شهری می‌رسد. شیرابه این پسماندها از جنس فاضلاب‌های بسیار خطرناک است که باید حتماً تصفیه شود؛ اما این اتفاق نه در شمال، بلکه در هیچ نقطه‌ای از کشور صورت نمی‌گیرد. وی با بیان این‌که سایت مناسبی برای دفع پسماند در این مناطق وجود ندارد؛ ادامه داد: متأسفانه به‌دلیل محدودیت زمین و میزان بارش بالا در استان‌های شمالی رودخانه‌ها مانند رگه‌هایی در همه سطح این استان‌ها وجود دارد و وجود زباله‌ها و شیرابه‌های آن‌ها خود را به‌شدت نشان می‌دهد. متأسفانه وجود زباله‌ها در استان‌های شمالی نه تنها آلودگی خاک و آب ایجاد کرده، بلکه از نظر بصری و بهداشتی نیز مشکلاتی را ایجادکرده است و باید راه‌حل اصولی برای آن پیدا کرد. مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که برای دفن زباله در این مناطق راه‌حل مناسبی نیست و باید به‌دنبال راهکارهای جایگزین بود، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار جایگزین بازیافت است که می‌توان از آن کود به‌دست آورد و قبل از امحای زباله باید سعی کنیم به‌سمت احیای این سرمایه برویم و آن را بازیافت کنیم. مریدی با اشاره به اقدامات محیط زیست در این زمینه گفت: یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه تشکیل و فعالیت کارگروه مدیریت پسماند در استان‌هاست؛ اما متأسفانه مازندران یکی از استان‌هایی است که این کارگروه یا در آن استان تشکیل نمی‌شود یا دیر تشکیل می‌شود. وی ادامه داد: ما در سازمان حفاظت محیط‌ زیست همیشه از وزارت کشور پیگیر این موضوع بوده‌ایم؛ اما بودجه مهم‌ترین مشکل در زمینه مدیریت پسماند است. در کشور ما رویه این است که اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم می‌توانیم از طرق مختلف بودجه آن را نیز تأمین کنیم، اما قصدی برای انجام کار وجود ندارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در زمینه پسماند هم می‌توان با استفاده از وام‌های بین‌المللی، وام از صندوق توسعه ملی یا استفاده از بخش‌خصوصی این بودجه را تأمین کرد. ما قوانین خوبی در حوزه پسماند داریم که اگر به خوبی اجرا شود بی‌شک می‌توانیم از بخش خصوصی در این حوزه استفاده کنیم و مدام کمبود یا نبود بودجه را بهانه نکنیم. مریدی با بیان این‌که تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه نشده است، گفت: اگر اقدام موثری شده بود شاهد این وضعیت نبودیم. یکی از مزیت‌های محیط‌زیست این است که بعد از مدتی نتیجه اقدامات ما را مشخص می‌کند و پیامش را به ما می‌دهد. اگر موضوع زباله در این استان‌ها مدیریت می‌شد، قطعاً نتیجه مثبت آن را می‌دیدیم.

سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه خود به‌خوبی عمل نمی‌کند

همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم استان مازندران در مجلس شورای اسلامی، درباره عدم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط درباره مدیریت پسماند در این استان گفت: یکی از سه مسأله اصلی زباله‌، شیرابه‌های آن و مشکلات زیست‌محیطی است که این دغدغه‌ همه مردم در این استان است. وی ادامه داد: متأسفانه اغلب مسئولان تلاشی در این زمینه ندارند، البته مجمع نمایندگان استان نیز تا جایی که امکان داشته باشد کمک می‌کند؛ اما این موضوع وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که به آن رسیدگی نمی‌کنند. نماینده مردم استان مازندران با بیان این‌که آثار سوء انباشت این زباله‌ها در سلامتی مردم به‌شدت تأثیرگذار است، تصریح کرد: از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که اقدامات مناسب انجام دهند؛ اما متأسفانه کم‌لطفی و گاهی بی‌توجهی زیادی در این زمینه از سوی مسئولان دیده می‌شود. یوسف‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل بودجه در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: مسائل مدیریتی و اقدامات کارشناسی در این زمینه بسیار مهم و بودجه جزیی از فرعیات است. البته نمی‌گویم بودجه بی‌اثر است، اما اثر موثر ندارد برخی از روش‌ها، روش‌های مدیریتی و اجرایی است و بعد از آن بودجه اهمیت پیدا می‌کند. او ادامه داد: بودجه‌های بسیاری در استان هزینه می‌شود؛ اما برای مدیریت پسماند متأسفانه این کار صورت نمی‌گیرد از سوی دیگر جلوگیری از دفع زباله در طبیعت و دفن آن نیاز به بودجه ندارد این اقدامات نیاز به انجام تکلیف دارد. متأسفانه سازمان محیط‌ زیست هم اگرچه وظیفه نظارتی دارد و باید جلوی تخلفات را بگیرد، اما به وظیفه خود عمل نمی‌کند و ما تاکنون چیزی ندیدیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 40890، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
خدا خود به خیر کند ، معلوم نیست چه بلایی دارد سر این جنگل ها که ریه های تنفسی ایران هستند میاید
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
اگه مراقبت نکنیم ازشون شش های ایران بیمار میشه و الودگی خیلی از شهرامونو بر میداره
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین