پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷
حوزه سفر و گردشگری برای هفتمین سال متوالی عملکردی بهتر از اقتصاد جهانی به نمایش گذاشت. شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC) در گزارشی بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷ میلادی وضعیت صنعت گردشگری را در جهان بررسی کرد.

شعار سال: حوزه سفر و گردشگری برای هفتمین سال متوالی عملکردی بهتر از اقتصاد جهانی به نمایش گذاشت. شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC) در گزارشی بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷ میلادی وضعیت صنعت گردشگری را در جهان بررسی کرد. در سال ۲۰۱۷ حوزه سفر و گردشگری سریع‌ترین رشد اقتصادی را در میان تمامی بخش‌های اصلی اقتصاد ثبت کرد و از تولید، خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، کشاورزی، ماهیگیری و جنگلداری نیز سبقت گرفت. به گفته گوارا مانزو، مدیر شورای جهانی سفر و گردشگری ۲۰۱۷ بهترین سال برای حوزه سفر و گردشگری بود. شورای سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده است رشد این بخش در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد یافت؛ اما با توجه به افزایش قیمت نفت، سرعت این رشد در مقایسه با سال گذشته کمتر خواهد بود. در طول ۱۰ سال آینده مشارکت حوزه سفر و گردشگری در اشتغال‌زایی به ۲۵درصد خواهد رسید و در سال ۲۰۲۸ بیش از ۴۰۰ میلیون فرصت شغلی در جهان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با گردشگری مرتبط خواهد بود.

مشارکت در تولید ناخالص داخلی

طبق این گزارش ،سهم مستقیم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان بازهم افزایش یافت و از ۱/ ۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲/ ۳ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید که معادل ۲هزار و ۵۷۰ میلیارد دلار بود. این رقم بازتابی از کلیه فعالیت‌های اقتصادی در قالب هتلداری، آژانس‌های مسافرتی، خطوط هواپیمایی و سایر خدمات حمل‌و‌نقل مسافرین است و فعالیت‌های بخش‌هایی نظیر رستوران‌ها و مراکز تفریحی را که به‌طور عمده به گردشگری و سفر متکی هستند نیز شامل می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها، این رقم در سال‌جاری هم ۴ درصد افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۲۸ نیز با میانگین رشد سالانه ۸/ ۳ درصد به ۳هزار و ۸۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید که ۶/ ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد.

مشارکت کلی حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان نیز ۸ هزار و ۲۷۲ میلیارد دلار بوده است که ۴/ ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند این رقم با افزایش ۴ درصدی در سال ۲۰۱۸ و با میانگین رشد سالانه ۸/ ۳ درصد تا سال ۲۰۲۸ به ۱۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد دلار برسد که ۷/ ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان خواهد بود. بر اساس این پیش‌بینی آهنگ رشد مشارکت مستقیم و کلی حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در مقایسه با سال‌های گذشته سریع‌تر خواهد شد.

در خاورمیانه نیز حوزه سفر و گردشگری به‌طور مستقیم ۴/ ۳ از کل تولید ناخالص داخلی را دربر می‌گیرد که مبلغ آن ۸۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. این مشارکت مستقیم در سال‌جاری ۵/ ۴ درصد رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۸ نیز به طور متوسط سالانه ۵/ ۳ درصد افزایش خواهد یافت تا در پایان این دوره ۱۰ ساله به ۱۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برسد. بدین ترتیب سهم مشارکت مستقیم حوزه سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و سرعت رشد آن نیز اندکی بیشتر از سرعت رشد جهانی تخمین زده می‌شود.

اما مشارکت کلی حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه ۲۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار (برابر با ۹/ ۸ درصد) است که در مقایسه با مشارکت کلی این حوزه در تولید ناخالص داخلی جهان کمتر است. این مقایسه نشان می‌دهد اثرات ناشی از سرمایه‌گذاری، زنجیره‌های تامین و اثرات درآمدی القایی در خاورمیانه کمرنگ‌تر بوده‌اند. البته شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده است مشارکت کلی این حوزه در تولید ناخالص داخلی خاورمیانه با نرخ رشد ۶/ ۴ درصدی ظرف مدت ۱۰ سال به ۳۶۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار (۷/ ۹ درصد) خواهد رسید.

مشارکت در اشتغال

طبق این گزارش در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۱۸ میلیون و ۴۵۴ هزار فرصت شغلی در سراسر جهان یعنی ۸/ ۳ درصد از کل مشاغل به طور مستقیم به حوزه سفر و گردشگری مرتبط بوده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری ۴/ ۲ درصد افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۲۸ نیز سالانه به‌طور متوسط ۲/ ۲ درصد رشد خواهد کرد و به ۱۵۰ میلیون و ۱۳۹ هزار فرصت شغلی خواهد رسید که در آن زمان ۲/ ۴ درصد از کل اشتغال جهان را دربر خواهد گرفت. مشارکت کلی بخش سفر و گردشگری در بازار اشتغال جهانی به ۳۱۳ میلیون و ۲۲۱هزار فرصت شغلی یعنی ۹/ ۹ درصد از کل اشتغال در جهان می‌رسد. به این ترتیب از هر ۱۰ فرصت شغلی در جهان لااقل یکی با حوزه گردشگری در ارتباط است. در سال ۲۰۱۸ رشد ۳ درصدی این بخش تعداد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم گردشگری را به ۳۲۲ میلیون و ۶۶۶ هزار مورد افزایش خواهد داد و رشد متوسط سالانه ۵/ ۲ درصدی آن تا سال ۲۰۲۸ نیز شمار فرصت‌های شغلی مرتبط با این حوزه را به ۴۱۳ میلیون و ۵۵۶ هزار عنوان خواهد رساند که ۶/ ۱۱ درصد از کل مشاغل جهان را شامل می‌شود.

رشد حوزه سفر و گردشگری در بحث اشتغال فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است. شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارش سال قبل پیش‌بینی کرده بود تعداد مشاغل مرتبط با این حوزه در سال ۲۰۱۷ از ۲۹۸ میلیون مورد فراتر نخواهد رفت. در طول سال میلادی گذشته بیش از ۷ میلیون فرصت شغلی در بخش سفر و گردشگری ایجاد شده و یک‌پنجم از کل فرصت‌های شغلی در سراسر جهان به نوعی با گردشگری در ارتباط بوده‌اند. در خاورمیانه ۱/ ۳ درصد از کل مشاغل به‌طور مستقیم وابسته به گردشگری هستند؛ رقمی برابر با ۲ میلیون و ۳۴۴ هزار شغل. پیش‌بینی می‌شود سهم این حوزه در اشتغال ظرف مدت ۱۰ سال آینده تقریبا ثابت بماند. این در حالی است که پیش‌بینی شده است سهم حوزه سفر و گردشگری از اشتغال جهان از ۸/ ۳ درصد کنونی به ۲/ ۴ درصد برسد. مشارکت کلی حوزه گردشگری در اشتغال خاورمیانه ۴/ ۷ درصد است که در مقایسه با مشارکت کلی ۹/ ۹ درصدی این حوزه در اشتغال جهانی نشان می‌دهد در خاورمیانه فرصت‌های شغلی کمتری مبتنی بر اثرات سرمایه‌گذاری، زنجیره‌های تأمین و اثرات درآمدی القایی ایجاد شده‌اند. مشارکت کلی حوزه سفر و گردشگری در اشتغال خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ با رشد ۱/ ۳ درصدی به ۵ میلیون و ۷۰۱ هزار مورد خواهد رسید.

شمار گردشگران و صادرات گردشگری

هزینه‌کرد گردشگران خارجی که با عنوان صادرات گردشگری از آن یاد می‌شود، یکی از موثرترین مولفه‌های تاثیر اقتصادی بخش گردشگری است. طبق گزارش WTTC در سال گذشته میلادی صادرات گردشگری در سراسر دنیا بالغ برهزار و ۴۹۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود و ۵/ ۶ درصد از کل صادرات جهان را به خود اختصاص داد. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری ۵/ ۳درصد و تا سال ۲۰۲۸ نیز به‌طور متوسط سالانه ۱/ ۴ درصد افزایش یابد و به مبلغ ۲ هزار و ۳۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد که ۹/ ۶ درصد از کل صادرات جهان خواهد بود. انتظار می‌رود شمار گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۸ به یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر برسد. حوزه سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ موفق به جذب ۸۸۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه شده است.

پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۸ نیز ۸/ ۴ درصد افزایش یابد و در طول ۱۰ سال آینده با رشد متوسط سالانه ۳/ ۴ درصدی، در سال ۲۰۲۸ به هزار و ۴۰۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد. سهم بخش سفر و گردشگری از مجموع سرمایه‌گذاری ملی نیز از ۵/ ۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱/ ۵ درصد در سال ۲۰۲۸ خواهد رسید. شمار گردشگران خارجی خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ به ۷۴ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر خواهد رسید و مجموع هزینه‌کرد این گردشگران نیز از رقم ۹۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کنونی ۴/ ۴ درصد بیشتر خواهد شد. تا سال ۲۰۲۸ نیز شمار گردشگران خارجی خاورمیانه به ۱۲۲ میلیون و ۵۳۷ هزار نفر خواهد رسید و هزینه‌کرد این گردشگران نیز با رشد متوسط سالانه ۳/ ۵ درصدی، بالغ بر ۱۶۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار خواهد شد.

ترکیب سفرهای تفریحی و کاری

بر اساس این گزارش، ۵/ ۷۷ درصد از مشارکت مستقیم حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی، معادل ۴ هزار و ۲۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، از محل هزینه‌کرد سفرهای تفریحی حاصل شده و ۵/ ۲۲ درصد از این مشارکت از محل هزینه‌کرد سفرهای کاری به مبلغ یک هزار و ۲۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تأمین شده است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌کرد سفرهای تفریحی در سال ۲۰۱۸ شاهد رشد ۱/ ۴ درصدی و هزینه‌کرد سفرهای تفریحی کاری شاهد رشد ۸/ ۳ درصدی خواهد بود. در طول ۱۰ سال آینده نیز هزینه‌کرد سفرهای تفریحی به طور متوسط سالانه ۱/ ۴درصد افزایش خواهد یافت و هزینه‌کرد سفرهای کاری رشد ۲/ ۳ درصدی را تجربه خواهند کرد.

۷/ ۷۲ درصد از مشارکت کلی گردشگری در تولید ناخالص داخلی از هزینه سفرهای داخلی تامین شده و ۳/ ۲۷ درصد از آن از محل هزینه‌کرد گردشگران خارجی به دست آمده است. شورای جهانی سفر و گردشگری نیز پیش‌بینی می‌کند در سال جاری هزینه سفرهای داخلی با رشد ۱/ ۴ درصدی به رقم ۴ هزار و ۱۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد و تا سال ۲۰۲۸ نیز به طور متوسط سالانه ۹/ ۳ درصد رشد کند و در پایان این دوره ۱۰ ساله به مبلغ ۶ هزار و ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد. انتظار می‌رود هزینه سفرهای خارجی یعنی میزان صادرات گردشگری نیز با رشد ۱/ ۴ درصدی در سال ۲۰۲۸ به ۲ هزار و ۳۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

در خاورمیانه ۷/ ۷۸ درصد از مشارکت مستقیم حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی از هزینه‌کرد سفرهای تفریحی و ۳/ ۲۱ درصد از آن از هزینه‌کرد سفرهای کاری به دست آمده است. بدین ترتیب سهم هزینه‌کرد سفرهای کاری در مقایسه با سفرهای تفریحی در خاورمیانه کمتر از آمار کلی جهان است. نرخ رشد هزینه‌کرد سفرهای تفریحی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ حدود ۶/ ۴ درصد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ نیز ۳/ ۴ درصد پیش‌بینی شده است که بیش از نرخ رشد جهانی هزینه‌کرد سفرهای تفریحی است. در عوض نرخ رشد هزینه‌کرد سفرهای کاری در خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ تنها ۷/ ۲ درصد خواهد بود.

اما شورای جهانی سفر گردشگری پیش‌بینی می‌کند در طول ۱۰ سال آینده هزینه‌کرد سفرهای کاری در خاورمیانه به طور متوسط سالانه ۱/ ۵ درصد افزایش یابد و از ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۸میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۸ برسد. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری ۱/ ۳۱ درصد از مشارکت کلی حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان به طور مستقیم، ۶/ ۵۱ درصد از آن به‌طور غیرمستقیم و ۳/ ۱۷ درصد از آن به صورت القایی صورت گرفته است. در حالی که در خاورمیانه ۶/ ۳۷ درصد از آن به طور مستقیم، ۴۴ درصد از آن به‌طور غیرمستقیم و ۳/ ۱۸ درصد از آن به طور القایی بوده است. با مقایسه این اعداد روشن می‌شود که سهم مشارکت غیرمستقیم در خاورمیانه کمتر و سهم مشارکت مستقیم و القایی بیشتر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 27 فروردین 97، کدمطلب:۳۳۷۶۵۳۱، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین