پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۲۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
نبود شرایط لازم برای ازدواج در کنار بیکاری از مهمترین مشکلات جوانان است حال اگر وضعیت نه چندان مناسب بیشتر خانواده ها برای حمایت های مالی از فرزندان را به آن اضافه کنیم می بینیم که سن ازدواج سیر صعودی طی می کند و در مقابل آن ازدواج جوانان کاهش میابد. در این میان ازدواج دانشجویی می تواند راهکاری هر چند کوچک برای ازدواج جوانان باشد.

شعارسال:نبود شرایط لازم برای ازدواج در کنار بیکاری از مهمترین مشکلات جوانان است حال اگر وضعیت نه چندان مناسب بیشتر خانواده ها برای حمایت های مالی از فرزندان را به آن اضافه کنیم می بینیم که سن ازدواج سیر صعودی طی می کند و در مقابل آن ازدواج جوانان کاهش میابد. در این میان ازدواج دانشجویی می تواند راهکاری هر چند کوچک برای ازدواج جوانان باشد.

چندسالی است که ازدواج آن هم از نوع دانشجویی میان دانشجویان و خانواده تبدیل به رسمی زیبا شده و یکی از راه های ازدواج آسان برای شروع زندگی است. اما به نظر شما چند درصد از دانشجویان این نوع ازدواج را می پسندند و به این روش سر خانه و کاشانه خود می روند ؟

گزارش زیر بر اساس نظر سنجی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه های دولتی، غیر انتفاعی، علمی و کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده که مشروح آن به شرح زیر است:

تو این دوره و زمونه شوهر خوب کجا پیدا می شه خانم!

ساعت حوالی 12 ظهر است، مقابل درب ورودی دانشگاه تهران می ایستم. برخی از دانشجویان کلاس هایشان تمام شده و برخی دیگر برای صرف ناهار از دانشگاه خارج شده اند. از یک دانشجوی خانم مقطع تحصیلی اش را می پرسم.حدودا 28-29 ساله به نظر می رسد. می گوید دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر ار دانشکده هنرهای زیبا است و می خواهد بداند چرا این سوال را پرسیده ام، زمانی که می شنود خبرنگارم و می خواهم به چند سوال پاسخ دهد می گوید که عجله دارد و باید برای ناهار به دوستش بپیوندد. این داستان شامل حال 5 دانشجوی دیگر نیز می شود تا می شنوند خبرنگارم و می خواهم در زمینه ازدواج دانشجویی با آن ها مصاحبه کنم ، هر کدام بهانه ای می آورند: « باید برم سرکار با یک نفر دیگه مصاحبه کن!»، «ببخشید کلاسم دیر شده است!»، «خانم با این گرونی نمی شه زن گرفت و دختر مردم را بدبخت کرد که!»، «تو این دوره و زمونه شوهر خوب کجا پیدا می شه خانم» و....

انگار که فراموش کرده بودم در گزارش های میدانی اگر بگویی خبرنگاری کلاهت پس معرکه است و هیچ اطلاعاتی عایدت نمی شود. انگار دانشجویان به یک دانشجوی دیگر که در حال انجام پروژه تحقیقاتی است بهتر کمک می کنند!

ماجرای دانشجویی که یک دختر کوچک دارد/از ازدواج در دوران دانشجویی بسیار راضی هستم

سمیه دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی گرایش مدیریت محیطی است ، او را در خیابان وصال شیرازی می بینم، 30 ساله به نظر می رسد. زمانی که درباره وضعیت تاهلش می پرسم چادرش را کمی جابه جا می کند و می گوید:« 21 ساله و دانشجو بودم که با یکی از اقوام دور خود ازدواج کردم و در حال حاضر یک دختر کوچک دارم که در روزهایی که به دانشگاه می آیم او را به مهدکودک می گذارم .»

او زمانی که نوجوان بوده تصور می کرده که ازدواج در دوران دانشجویی صحیح نیست و ترجیح می داده پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد ازدواج کند. او در این باره می گوید:« زمانی که همسرم رضا به خواستگاری من آمد و از شرایط و ملاک هایش برای زندگی گفت، احساس کردم تفکرمان از یکدیگر دور نیست ، اما یک مسئله بزرگی وجود داشت من نمی خواستم با ازدواج، ادامه تحصیل را کنار بگذارم و در خانه بچه داری کنم!»

او ادامه می دهد:« اما رضا به من گفت با ادامه نحصیل من مشکلی ندارد و اگر بخواهم مدرک دکتری خود را بگیرم هم مشکلی ندارد و در کنارم است، حتی مرا تشویق کرد تا پس از اتمام تحصیلاتم اگر بچه دار نشدیم ، آزمون استخدامی بدهم تا بتوانم برای خودم شغلی داشته باشم.»

لبخندی روی لبهایش نشسته، زمانی که از دخترش می گوید چشمانش برق می افتد:« زمانی که فهمیدم دلسا را باردارم ترم آخر دوره کارشناسی بودم، از یک طرف سر از پا نمی شناختم از طرفی دیگر نگران بودم که مبادا نتوانم ادامه تحصیل دهم، اما خدا کمک کرد بچه آرامی نصیبم شد، همچنین رضا در همه شرایط کنارم بود و به من قوت قلب می داد که پس از اینکه بچه 2-3 ساله شد می توانم کنکور دهم.»

سمیه می افزاید:« اصلا تصورش را هم نمی کردم منی که برای وارد شدن به دانشگاه یک سال 4-5 ساعت خوابیدم و برای کنکور درس خواندم، بخواهم ازدواج کنم چه برسد به اینکه بچه دار هم بشوم! اما وقتی فردی را می یابید که دقیقا با یکدیگر تفاهم دارید و شما را حمایت می کند، اوضاع فرق می کند.»

او معتقد است: «بزرگترین مانع ازدواج دانشجویان در حال حاضر شرایط چشم و هم چشمی بین دختران و بعضا خانواده هاست. مثلا دختر به تبعیت از فلان دختر فامیل مراسم عروسی آن چنانی می خواهد، خانه در نقاط شمالی تهران می خواهد، خب چه اشکالی دارد سخت نگیرند؟ آسمان به زمین نمی آید اگر چشم و هم چشمی نکنند، اگر ساده بگیرند زندگی خودشان راحت تر شروع می شود.»

می پرسم: به عنوان فردی که در دوران دانشجویی ازدواج کرده است، آیا به سایر دانشجویان ازدواج را پیشنهاد می کند؟ می گوید:« بله.من که بسیار راضی هستم.»

ازدواج در دوران پیش از کارشناسی مناسب نیست!

مرتضی دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده مدیریت تهران است اما برای انجام کارهای اداری به دانشگاه تهران آمده است. مرتضی 25 ساله و مجرد است. او در زمینه ازدواج دانشجویی می گوید:« به نظر من ازدواج در ابتدای دوران دانشجویی چندان جالب نیست زیرا ممکن است افراد آنطور که باید از یکدیگر شناخت نداشته و تحت تاثیر احساسات و عواطف خود قرار گیرند.بیشتر افرادی که در ابتدای دوران دانشجویی خود ازدواج می کنند 18 یا 19 ساله هستند، ممکن است تحت تاثیر عواطف و احساسات خود قرار گیرند، من ازدواج در دوره کارشناسی به بعد را بیشتر ترجیح می دهم.»

می پرسم چرا ازدواج نکرده است.می گوید: «یکی از ملاک هایم برای آغاز زندگی مشترک، فراهم کردن یک زندگی خوب و راحت برای خود و همسرم است و فکر می کنم در 30 سالگی درسم تمام شده و می توانم به این شرایط دست پیدا کنم، به نظرم یک فرد 18-19 ساله نمی تواند به شرایط ایده آلی که بعدها در ذهنش شکل می گیرد برسد. به نظرم 30 سالگی برای افرادی که در مدارج عالی دانشگاه مشغول به تحصیل هستند سن مناسبی است زیرا فرد پخته تر است و می تواند هم خودش و هم طرف مقابلش را بشناسد.»

می پرسم به نظر شما اگر فردی بخواهد تحصیلاتش را ادامه دهد نمی تواند ازدواج کند؟ می گوید:« کسی که بخواهد تحصیلاتش را ادامه دهد می تواند ازدواج کند اما اینکه در چه سنی ازدواج کند بسیار مهم است. اگر فردی بخواهد در دوران دانشجویی ازدواج کند ، مسلما هم از لحاظ مالی هم از لحاظ مسئولیت پذیری تحت فشار خواهد بود پس من معتقدم اگر ازدواج پس از دوران دانشجویی انجام شود بهتر است.»

می پرسم به نظر شما میزان تحصیلات عالی تا چه حدی می تواند در ازدواج افراد نقش داشته باشد. این پا و آن پا می شود و می گوید: «به نظر من ازدواج حدود 50 تا 60 درصد می تواند در ادامه تحصیل افراد تاثیر گذار باشد .معمولا افرادی که برای ادامه تحصیلات عالی به دانشگاه می روند علاوه بر کار، باید زمانی را برای دروس خود در نظر بگیرند و معمولا ترجیح می دهند که ازدواج نکنند.چند نفر از دوستان و اقوام ما هم تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند ترجیح می دهند ازدواج نکنند.»

می پرسم: آیا پیشنهادی دارید تا دانشجویان به ازدواج هایی مانند ازدواج دانشجویی یا ازدواج هایی تشویق شوند که بار مالی زیادی نداشته باشد. گلویش را صاف می کند و می گوید: «همان طور که پیش تر گفتم من معتقدم ازدواج در دوران پیش از کارشناسی مناسب نیست اما اگر دانشجویی می خواهد ازدواج کند بهتر است در دوران کارشناسی ارشد و دکترا ازدواج کند. زیرا در این دوره ذهن پخته تر است و انسان می تواند از برخی مسائل پرهزینه ای که شاید چند سال پیش برایش مهم بوده بگذرد و بتواند ازدواج راحت تر و کم هزینه تری داشته باشد.»

افراد دارای تحصیلات عالی دید وسیع تری نسبت به جامعه دارند

سارا 33 سال دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان است، باتوجه به انگشتری که در دست دارد تصور کردم ازدواج کرده اما سارا هم مجرد است.او معتقد است ازدواج سن خاصی ندارد و می گوید:« به نظر من ازدواج سن خاصی ندارد و به میران درک،شعور فرد مرتبط است.ازدواج بیشتر با سن عقلی افراد ارتباط دارد و یا سن عددی متفاوت است، با توجه به اینکه میزان هوش و توانمندی هایشان در مقایسه با نسل های گذشته بیشتر است سن عقلی بیشتری نسبت به سن عددی خود دارند. به نظر من مقوله مهمی مانند ازدواج به سن عقلی افراد بستگی دارد.»

می پرسم: شما موانع ازدواج در دوران داشجویی را چه می دانید.می گوید :« بزرگترین مانع ازدواج این است که دید افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند به اجتماع و سایر موارد بیشتر و وسیع تر شده است و قطعا معیارهای بیشتری را برای انتخاب طرف مقابل خود در نظر می گیرند.»

او ادامه می دهد:« به طور کلی ازدواج مقوله پیچیده ای است و در اجتماع امروزی ما به دلیل اینکه صداقت کم شده افراد نمی توانند آن طور که باید طرف مقابلشان را بشناسند، به نظر من عدم صداقت بزرگترین مانع ازدواج برای تمامی افراد جامعه است اما در زمینه ازدواج دانشجویان می توان مشکلات اقتصادی را مهم ترین مانع برای ازدواج آن ها دانست.»

عدم مسئولیت پذیری افراد یکی از مهم ترین موانع ازدواج

علی دانشجوی فیزیوتراپی دانشگاه شهید بهشتی و مجرد است. او در زمینه مناسب ترین سن ازدواج در جامعه کنونی می گوید:« نظر من در مورد سوالی که شما پرسیدید بستگی به خود فرد دارد و سطح درک و شعور انسان ها، در افراد مختلف متفاوت است.من اگر بخواهم دوره مناسبی برای ازدواج افراد پیشنهاد دهم، 25 تا 30 برای آقایان و 20 تا 25 سال برای خانم هاست.»

می پرسم به نظر شما ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتر مانع ازدواج است یا می تواند مکمل ازدواج باشد.می گوید:« به نظر من تحصیلات موردی است که به افزایش درک و فهم افراد کمک می کند،یه نظر من ازدواج در دوران دانشجویی مناسب تر است.»

او بزرگترین مانع برای ازدواج دانشجویان را مشکلات مالی می داند و می گوید: « به نظر من مقوله ازدواج در یک فرد نسبت به فرد دیگری متفاوت است و از مهم ترین دلایل به تاخیر افتادن ازدواج می توان به مشکلات مالی ای اشاره کرد که این روزها در جامعه وجود دارد.همچنین عدم مسئولیت پذیری افراد نیز بسیار موضوع مهمی است، به نظر من مسئله مهم این است هر کسی که یک مسئولیت را بر عهده می گیرد،بتواند به آن متعهد باشد .»

از او می پرسم اگر زمانی بخواهد ازدواج کند با چه کسی مشورت می کند.می گوید:« من فردی هستم که معمولا در تمامی زمینه ها با افراد مختلف مشورت می کنم اما در زمینه ازدواج اولویت اول خانواده است.»

ازدواج در دوران دانشجویی آری یاخیر؟

علاوه بر اظهارات چند نفر از دانشجویان که پیش تر به آن اشاره شد، چند سوال مشترک در قالب یک نظر سنجی نیز میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مطرح شد که نتیجه آن به شرح زیر است:

تعداد دانشجویانی که در این نظر سنجی شرکت کردند 32 نفر بود که 12 نفر آن ها (37.5 درصد) ازدواج کرده و 20 نفر (62.5 درصد) مجرد بودند.گفتنی است 9 نفر از افرادی که ازدواج کرده بودند در مقطع کارشناسی ارشد و 3 نفر در مقطع دکتری بودند.

43.75 درصد دانشجویان(14 نفر) ازدواج در دوران دانشجویی را به سایرین توصیه کرده و 56.25 درصد (18 نفر) دانشجویان مخالف ازدواج در دوران دانشجویی بودند.

مشکلات اقتصادی، بزرگترین مانع ازدواج از دیدگاه دانشجویان

بر اساس بررسی های صورت گرفته ، بیشترین تعداد از جامعه هدف در نظر گرفته شده از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشکلات مالی و اقتصادی را بزرگترین مانع برای ازدواج می دانند. نمودار زیر مشروح نظرات گروه در زمینه موانع ازدواج است:

بررسی های صورت گرفته بیانگر آن بود که 6.25 درصد دانشجویان(2نفر) مشکلات خانوادگی، 3.12 درصد (یک نفر) درگیری های عاطفی، 9.37 درصد(3 نفر) به دلیل عدم یافتن فرد مناسب و عدم تفاهم،3.12 درصد(یک نفر) ادامه تحصیل، 9.37 درصد(3 نفر) بیکاری، 6.25 درصد (2نفر) تجمل گرایی، 59.37 درصد (29 نفر) مشکلات اقتصادی و 3.12 درصد نیز سایر مواردی که به آن اشاره نشده است را موانع ازدواج می دانستند.

تعداد دانشجویان متاهل خانم دو برابر تعداد دانشجویان متاهل آقا است

از 32 نفری که در نظرسنجی خبرگزاری ایسکانیوز شرکت کردند، 19 نفر خانم و 13 نفر آقا بودند، از میان حانم ها 8 نفر ازدواج کرده و 11 نفر مجرد بودند، از میان آقایان نیز 4 نفر ازدواج کرده و 9 نفر مجرد بودند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد در جامعه هدف در نظر گرفته شده تعداد دانشجویان متاهل خانم دو برابر تعداد دانشجویان متاهل آقا است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار 27 فروردین 97، کد خبر: 920261، iscanews.ir www.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
واقع با این اوضاع واین مشکلات کسی فکر ازدواج نمیافته م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین