پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۷۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیئت محترم دولت در ابتدای سال ٩٣ مصوب و با عنایت مقام معظم رهبری بخش اول اعتبار آن با رقم ٥٠٠‌ میلیون دلار تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و نیرو ابلاغ گردید. در بخش کشاورزی با ابلاغ وزیر محترم جهاد کشاورزی مجری طرح انتخاب و بلافاصله با انتخاب مشاور راهبردی طرح فعالیت مطالعاتی در دشت سیستان آغاز گردید.

شعار سال: با سلام و تهنیت با عنایت به درج مطالبی درخصوص طرح انتقال آب به دشت سیستان در صفحه پنج شماره ٣١٢٣ مورخ یکشنبه ٢٦/٠١/٩٧ آن روزنامه، بدین‌وسیله توضیحات مجری طرح آبیاری دشت سیستان جهت تنویر افکار عمومی و درج در همان صفحه تقدیم می‌شود.

طرح انتقال آب به دشت سیستان در پی سفر هیئت محترم دولت در ابتدای سال ٩٣ مصوب و با عنایت مقام معظم رهبری بخش اول اعتبار آن با رقم ٥٠٠‌ میلیون دلار تخصیص و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی و نیرو ابلاغ گردید. در بخش کشاورزی با ابلاغ وزیر محترم جهاد کشاورزی مجری طرح انتخاب و بلافاصله با انتخاب مشاور راهبردی طرح فعالیت مطالعاتی در دشت سیستان آغاز گردید.

به‌طور هم‌زمان با تهیه اسناد پیمان، فرآیند انتخاب پیمانکاران واجد شرایط از طریق مناقصه عمومی شروع گردید که در مرحله اول تعداد هفت پیمانکار انتخاب و عملیات اجرائی را در آبان سال ٩٤ شروع نمودند و در مرحله بعد تعداد هشت پیمانکار دوم نیز با فرآیند ذکرشده انتخاب و عملیات اجرائی در سایر مناطق را اوایل سال ٩٥ شروع نموده‌اند.

براین‌اساس، مجری طرح وزارت جهاد کشاورزی است و مؤسسه جهاد نصر در اجرای این طرح هیچ‌گونه نقشی ندارد.

- محدوده اراضی قابل کشت در دشت سیستان حدود ١٥٠‌هزار هکتار است که با توجه به تخصیص آب به بخش کشاورزی به میزان ٤٠٠‌میلیون مترمکعب توسط وزارت نیرو این میزان از آب هرگز نمی‌تواند کفایت زیرپوشش‌بردن کل اراضی کشاورزان را بنماید، لذا به‌منظور استفاده بهینه از این میزان آب و برآورد نیاز آبی محصولات مطابق الگوی کشت پیشنهادی عرصه تحت پوشش ٤٦‌هزار هکتار خواهد بود.

- معیار و مبنای تخصیص حقابه کشاورزی براساس دفاتر رسمی و با هماهنگی مسئولان بخش کشاورزی و فرمانداران محترم منطقه تهیه و اجرائی گردیده است.

- سیستان به قدمت تاریخ خود شاهد امرار معاش مردم از طریق بخش کشاورزی بوده و سیستان را انبار غله ایران می‌نامیدند و بهتر بود به یکی از اهداف این طرح که ماندگاری مردم منطقه در حساس‌ترین نقطه استراتژیک کشور می‌باشد، توجه می‌شد و از «عنوان توسعه کشاورزی راه نجات سیستان نیست» استفاده نمی‌گردید.

- در شرایط فعلی و با درک مدیریت آب‌های سطحی توسط کشور همسایه، ضرورت دارد تا با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری و اقتصادی‌نمودن کشاورزی در حد امکان ماندگاری مردم در منطقه فراهم گردد و با حداقل میزان آب (مطابق پروتکل) امکان توسعه کشاورزی و بهره‌برداری بهینه از آب فراهم گردد. همچنین تنوع محصولات در الگوی کشت و انتخاب محصولات باارزش می‌تواند فرصت‌هایی را برای اشتغال بومی فراهم نماید. با این رویکرد الگوی مناسب در این کشت محصولات درآمدزا با مصرف آب پایین و به‌عبارتی الگوی اقتصادی با بالاترین بازدهی آب مصرفی می‌باشد. در این طرح پیش‌بینی شده است که سطح غلات و علوفه تا حد تأمین نیازهای دامداری و همچنین پاسخ نیازهای مناطق روستایی محدود و با توجه به محدودیت منابع آب در منطقه سیستان که پیش‌بینی می‌شود در آینده این محدودیت‌ها شدت یابد، کشت‌های گلخانه‌ای، زیر پلاستیک و ردیفی و محصول باارزش انگور یاقوتی که در اردیبهشت وارد بازار می‌شود با سیستم‌های آبیاری موضعی، زیرسطحی و سایر روش‌های میکرو توصیه می‌گردد.

ضمنا، مجری طرح آبیاری دشت سیستان آمادگی دارد تا در گفت‌وگویی، اهداف و تأثیرات اجرای این طرح در منطقه را تشریح نماید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه شرق تاریخ انتشار 29 فروردین 97، کد مطلب: 185656، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
واقعا امیدواریم که این اتفاق هرچی زودتر بیفته
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین