پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال 96 حدود 13درصد بوده است. آمارهای گمرک صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته را 6میلیون و 130هزار تن به ارزش 5میلیارد و 930میلیون دلار برآورد می‌کند که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 5درصد و به لحاظ ارزش 4درصد افزایش داشته است.

شعار سال: سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال 96 حدود 13درصد بوده است. آمارهای گمرک صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته را 6میلیون و 130هزار تن به ارزش 5میلیارد و 930میلیون دلار برآورد می‌کند که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 5درصد و به لحاظ ارزش 4درصد افزایش داشته است.

 در مقابل، واردات محصولات کشاورزی و غذایی در سال 96 معادل 18میلیون تن به ارزش 9.8میلیارد دلار بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 8درصد به لحاظ وزنی و 14درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است. عمده اقلام وارداتی کشاورزی و غذایی کشور در این سال به‌ترتیب ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، موز، قطعات بی‌استخوان منجمد گاوی، جو به‌استثنای بذر، کنجاله و روغن‌های خام بوده، نیمی از ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذایی سال 96 به 5 قلم ذرت، برنج، سویا، گوشت قرمز و کنجاله اختصاص داشته است.

براساس آمار گمرک ایران از وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در سال گذشته، پسته، لبنیات، شیرینی و شکلات، زعفران، سیب، خرما و رب گوجه‌فرنگی مهم‌ترین اقلام صادراتی کشاورزی و غذایی کشور بوده‌ا‌ند که 3میلیارد و 500میلیون دلار یعنی 59درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی سال 96 را به‌خود اختصاص داده‌اند.

در این میان در سال گذشته 130هزار تن پسته به ارزش یک‌ میلیارد و 175میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی نسبت به سال قبل از آن 7هزار تن و از نظر ارزش 96میلیون دلار کاهش را تجربه کرده اما باز هم عمده‌ترین قلم صادراتی در میان محصولات کشاورزی و غذایی محسوب می‌شود. از سوی دیگر صادرات محصول زعفران در سال‌96 بیش از 236تن به ارزش 325میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 55درصد و از لحاظ ارزش 56درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

روند صادرات محصول خرما در سال 96 نیز نسبت به سال قبل افزایشی بوده و به 253هزار تن به ارزش250میلیون دلار رسیده است. از سوی دیگر صادرات محصول سیب نیز در سال گذشته با 604هزار تن به ارزش 256میلیون دلار بوده که رشد 71درصدی از نظر وزن و 132درصدی به لحاظ ارزش را برای این محصول رقم زده است. این میزان صادرات در 10سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

براساس آمارهای گمرک، مقاصد عمده صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی کشور در سال‌96 به‌ترتیب 3کشور عراق، افغانستان و امارات بوده که بیش از نیمی از ارزش صادرات این محصولات به آنها تعلق داشته است.

در این میان، صادرات صنایع غذایی کشور به‌تنهایی، در سال 96 یک‌میلیون و 941هزار تن به ارزش 2میلیارد و 824میلیون دلار بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 17درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته و 1.7درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است. لبنیات با صادرات 381هزار تن به ارزش 706میلیون دلار سهمی حدود 25درصدی از صادرات صنایع غذایی کشور در سال 96 داشته و پیشتاز صادرات در میان گروه‌های صنایع غذایی بوده است، با وجود این، صادرات این محصول در سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از 12درصد به لحاظ وزنی و 9درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است که گویای متوقف‌شدن روند افزایشی صادرات این محصول در سال‌های گذشته است.

همچنین صادرات محصولات گروه‌های شیرینی و شکلات 590میلیون دلار، رب گوجه‌فرنگی 192میلیون دلار، آبمیوه و کنستانتره 138میلیون دلار، صنایع تبدیلی سیب‌زمینی 123میلیون دلار و آرد 92میلیون دلار بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 29 فروردین 97، کدمطلب:12656، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
آمریگا داره همه ی تلاششو میکنه بازار پسته رو از چنگ ایران دربیاره
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین