پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷
گروه جهادی شهید هدایت از شعار و هدف خود برای انجام فعالیت‌های جهادی می‌گویند

شعارسال: نتیجه کار جهادی کسانی که با روحیه انقلابی در پی محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌ برخوردار هستند در درازمدت قطعا موجب کاهش فاصله طبقاتی و زنده نگه داشتن روحیه و حس تعاون و نوع‌دوستی در جامعه می‌شود. کار جهادی فقط به ساخت‌وساز و تعلیم و آموزش محدود نمی‌شود، در بین تمام جوانان انقلابی که گمنام مشغول خدمت به مردم هستند، پزشکانی هستند که به دور از ویزیت‌های گران و منفعت‌های مالی در مناطق محروم مشغول خدمت به محرومان هستند. گروه جهادی شهید هدایت، گروهی است که به سراغ آنها رفته‌ایم تا از چگونگی کار آنها باخبر شویم.

در ابتدا خود را معرفی کنید؟

سارا نصیری هستم. دانشجوی ترم آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات‌موسس گروه جهادی شهید هدایت، در حال حاضر هم به‌‌عنوان مسئول بانوان و جانشین درمان در این گروه مشغول فعالیت هستم.

چرا وارد کار جهادی شدید؟

عرصه برای این نقش‌آفرینی قطعا فراوان است، ولی آن چیزی که در ذهن من از آینده نقش بسته بود و آن شکل ارتباطی که دوست داشتم در آینده شغلی‌ام با مردم داشته باشم فقط از طریق رشته‌های علوم پزشکی امکان‌پذیر بود و همچنین از طرفی هم توصیه‌های حضرت‌آقا مبنی‌بر لزوم تحصیل بانوان در رشته‌های علوم پزشکی، ‌انگیزه بیشتری به من داد.

واقعیتش اصلا ورود من به رشته تجربی و درنهایت انتخاب رشته دندانپزشکی از همان ابتدا با این هدف بود که بتوانم برنامه زندگی آینده خود را بر پایه خدمتگزاری به مردم کشورم طراحی کنم و نقشی هرچند کوچک در راستای تحقق جامعه مورد انتظار حضرت ولی‌عصر(عج) و زمینه‌سازی ظهور حضرتش ایفا کنم. و خدا را شاکرم که این توفیق را هم نصیبم کرد تا بتوانم وارد عرصه‌های خدمت‌رسانی آن هم از نوع کار شیرین و پربرکت جهادی شوم و بتوانم در حد توان اندک خودم به انجام برسانم.

گروه جهادی شهید هدایت را معرفی کنید.

گروه جهادی فرهنگی - درمانی «شهید هدایت» گروهی است متشکل از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، متخصصان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور و نیز فعالان فرهنگی سرتاسر کشور که در رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی، دامپزشکی، پیراپزشکی و فرهنگی به ارائه خدمت در سطح عمومی و تخصصی به ولی نعمتان خود در سرتاسر ایران اسلامی می‌پردازد. هیات‌موسس این گروه از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که سال‌ها یک جمله از همسنگر، الگو و هم دانشگاهی شهیدشان را سرلوحه تمام فعالیت‌های خودشان کرده بودند و به همین دلیل، عنوان این گروه به نام تنها شهید دندانپزشک این دانشکده «شهید دکتر احمد هدایت» مزین شده است؛ این شهید بزرگوار در وصیتنامه خودشان فرموده‌اند: «ما مسلمان دندانپزشک هستیم، نه دندانپزشک مسلمان.» و این دقیقا همان چیزی است که موسسان این گروه را بر آن داشت که به‌عنوان یک مسلمان دندانپزشک، با وجود تمام مشکلات و موانع و سختی‌ها، درصدد ایجاد یک تشکیلات اسلامی و انقلابی، جهت خدمت‌رسانی و ادای دین به ولی‌نعمتان خودشان بربیایند و باور داشته باشند که ذره‌ذره وقت و توان و مالی که در این مسیر صرف می‌کنند، اولا چیزی جز انجام وظیفه نبوده، دوما برکات آن صد برابر به زندگی‌های‌شان برمی‌گردد.

گروه جهادی خود را به ثبت هم رسانده‌اید؟

این گروه جهادی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ثبت رسیده است.

کمی از سوابق کاری گروه بگویید.

1-برگزاری اردوی درمانی – فرهنگی در استان خراسان جنوبی در سال 94 با هفت یونیت و درمان 400 نفر در حوزه دندانپزشکی با حمایت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران

2-برگزاری اردوهای یک روزه هفتگی در مناطق 12- 17- 20 شهر تهران به مدت سه ماه با 11 یونیت و درمان 170 نفر با حمایت مالی و تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)

3-برگزاری اردوی درمانی شهر ری در استان تهران در سال 95 با 8 یونیت در حوزه دندانپزشکی و درمان 180 نفر از کودکان کار با حمایت مالی و تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)

4-برگزاری اردوی درمانی – فرهنگی در استان ایلام در تابستان 95 با 18 یونیت و درمان 800 نفر در حوزه دندانپزشکی، 600 ویزیت پزشکی و 280 ویزیت تخصصی قلب و زنان همراه با تحویل داروی رایگان، 210 ویزیت مامایی

5- برگزاری اردوی درمانی استان خراسان رضوی در تابستان 95 با 6 یونیت و معاینه و درمان 230 نفر با حمایت مالی و تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)

6-عضو هیات برگزاری اردوی درمانی - فرهنگی در استان کاشان در سال 95 با 6 یونیت با حمایت مالی خیرین و تجهیزاتی دانشگاه بقیه‌ا...

7-عضو عوامل اجرایی برگزاری اردوی درمانی - فرهنگی شهر ری در استان تهران در سال 95 با 4 یونیت با حمایت مالی خیرین و تجهیزاتی دانشگاه بقیه‌ا...

8. برگزاری اردوهای هفتگی در مناطق محروم استان تهران در پاییز و زمستان 95 با 5 یونیت و درمان 100 نفر زیر نظر گروه جهادی شهید هدایت و حمایت تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا(ع)

9-معاینه و غربالگری 170 نفر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی جشن باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی و نوبت‌دهی جهت پذیرش در کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95 زیر نظر گروه جهادی شهید هدایت با حمایت تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)

10-برگزاری اردوی درمانی - فرهنگی در استان خوزستان در نوروز 96 با 17 یونیت و درمان 550 نفر در حوزه دندانپزشکی، ویزیت پزشکی 250 نفر همراه با تحویل داروی رایگان، تحت پوشش قرار دادن روستاهای شهر بستان و خرمشهر توسط تیم سیار دامپزشکی شهید افسری زیر نظر گروه جهادی شهید هدایت با حمایت مالی و تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)

11-برگزاری اردوی درمانی - فرهنگی شهر ری برای کودکان کار و درمان 170 نفر از کودکان کار همراه با ویزیت پزشکی 122 نفر از والدین ایشان همراه با تحویل داروی رایگان

12-برگزاری اردوی درمانی - فرهنگی در حاشیه شهر مشهد در تابستان 96 با 18 یونیت و درمان 778 نفر در حوزه دندانپزشکی، راه‌اندازی درمانگاه تخصصی پزشکی و ویزیت عمومی 1355 نفر و ویزیت تخصصی قلب 182 نفر و ویزیت تخصصی گوش و حلق و بینی 157 نفر همراه با تحویل داروی رایگان و ارجاع به درمانگاه‌های زیرمجموعه سپاه به‌منظور تکمیل روند درمان ایشان، تحت پوشش قرار دادن روستاهای شهرستان کلات و تایباد در سه حوزه آموزش و درمان و واکسیناسیون با همکاری تیم دامپزشکی شهید افسری با حمایت مالی قرارگاه امنیتی اجتماعی شهید برونسی و حمایت تجهیزاتی قرارگاه جهادی امام رضا(ع)

13-برگزاری اردوی استان سیستان و بلوچستان (بهار97) با 12یونیت و حضور پزشکان و متخصصان و درمان 1700 بیمار در بخش پزشکی، 700بیمار در بخش دندانپزشکی و پوشش 10روستا در بخش دامپزشکی.

اردوهای خارج از استان به چه صورت است؟

روند اردوهای خارج استانی به این صورت است که معمولا یک مدرسه به‌عنوان درمانگاه پزشکی و یک مدرسه به‌عنوان درمانگاه دندانپزشکی در منطقه توسط گروه تجهیز و تیم دامپزشکی به‌صورت سیار به مناطق اعزام می‌شود. در تیم پزشکی، بیمارانی که قبلا طی شناسایی کارت نوبت دریافت کرده‌اند، ابتدا تریاژ شده و با توجه به نیازهای درمانی به پزشک عمومی، متخصص، ماما، اپتومتریست، آزمایشگاه و... ارجاع داده می‌شوند.

بیمار پس از ویزیت کامل، داروهای خود را از داروخانه دایر شده در درمانگاه دریافت و درصورتی که نیاز به ادامه درمان یا معاینات پاراکلینیکی خاص داشته باشد، به بیمارستان‌های هماهنگ شده در منطقه ارجاع داده می‌شود. در درمانگاه دندانپزشکی نیز بیماران پس از تریاژ در‌صورت نیاز به معاینه پزشک، توسط پزشک مستقر در دندانپزشکی معاینه شده و سپس درصورت اجازه پزشک تحت درمان دندانپزشکی قرار می‌گیرند.

تیم فرهنگی هم در کنار تیم درمان در هر دو درمانگاه، به فعالیت‌های فرهنگی از‌جمله دایر کردن اتاق‌های مهد قرآنی و اتاق بازی برای کودکان، اتاق‌های مشاوره بزرگسالان و فعالیت‌های فرهنگی برای خود درمان‌گران تیم می‌پردازد. در این گروه دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، رزیدنت‌ها، اساتید و متخصصان دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور در کنار هم فعالیت می‌کنند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که دانشجویان اجازه درمان ندارند و به‌عنوان دستیار، کادر اتاق استریل، تریاژ، پشتیبانی و... به ایفای نقش می‌پردازند؛ علت این امر هم این است که ما معتقدیم بهترین و با کیفیت‌ترین خدمت درمانی باید به مردم ارائه و آزمون و خطای دانشجویان نباید در این اردوها انجام شود.

واقعیت این است که چه ما داخل آن مناطق به‌اصطلاح محروم برویم و چه نرویم اتفاق خارق‌العاده‌ای در شاخص‌های بهداشتی و فرهنگی آن منطقه‌ها نمی‌افتد؛ به واقع این ما هستیم که به این حضور و خدمت‌رسانی محتاجیم و اگر روزی برسد که خدای نکرده به‌سبب غفلت یا گرفتار روزمرگی‌ها شدن این روزی از ما گرفته شود، محروم تلقی می‌شویم. محروم از نگاه مهربان و دعای خیر این مردم، محروم از استفاده از فرصت‌های ناب جوانی‌مان، محروم از توفیق خدمت به خلق خدا، محروم از برداشتن قدمی در جهت اعتلا و بارور شدن درخت تنومند انقلاب اسلامی که نهالش با خون جوانان پاک این خاک آبیاری شده و مهم‌تر از همه محروم از رشد و شکوفایی روحی و معنوی خودمان.

خانواده‌های شما با رفتن به اردوهای جهادی مخالفتی نکردند؟

خانواده‌ها ممکن است در ابتدا در مورد هدف این نوع فعالیت‌ها خصوصا برای بانوان سوال و موضع‌گیری داشته باشند ولی درنهایت با توضیح این اهداف بزرگ و مقدس که در‌واقع الفبای آن را خودشان سال‌ها برای ما مشق کردند رضایت‌شان به‌دست می‌آید.

هزینه‌های این اردوهای جهادی از کجا تهیه می‌شود؟

عمده حمایت‌های مالی و پشتیبانی در مناطق، عموما از طریق سپاه پاسداران، بسیج منطقه، استانداری‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه و همچنین خیران انجام می‌شود.

چرا باید در کشور به گروه‌های جهادی احتیاج داشته باشیم؟

ببینید اساسا برگزاری اردوهای جهادی یک فعالیت چندمنظوره است، از طرفی مردم مناطق محروم که به هر دلیلی از‌جمله بی‌عدالتی و ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی، از امکانات شهری برخوردار نیستند و به‌علت مشکلات متعدد نسبت به کار آمدی نظام جمهوری اسلامی و این انقلاب، دل‌سرد شده‌اند، امیدوار می‌شوند که هنوز هم هستند جوانانی که با همین اعتقادات مذهبی و تفکر انقلابی، به فکر ما هستند و دوست دارند بهترین اوقات زندگی خودشان را (مثل تعطیلات عید و تابستان)، به‌جای پرداختن به انواع تفریحاتی که قطعا برای آنها فراهم بوده، به این مناطق بیایند و بدون اینکه حتی اسمی از آنها برده شود، صادقانه و خالصانه به ما خدمت کنند.

از طرفی خود جهادگران از این فرصت‌های در کنار هم بودن به‌عنوان دوره‌های طلایی برای تعالی روحی و معنوی خودشان استفاده می‌کنند، بچه‌ها واقعا تمام ثانیه‌ثانیه‌های مدت اردوها را مثل اعتکاف، مقدس و مغتنم می‌دانند این بچه‌ها شاید نسل انقلاب نباشند و امام و دفاع‌مقدس و شهدا را درک نکرده باشند، ولی در این اردوها حال و هوای‌شان عجیب حال و هوای سنگر است، اینجا هرکس در تلاش است که مصداق «والسابقون السابقون» باشد و در اخلاص و خوش‌رویی و تواضع و عبادت و خدمت بی‌ریا و بی‌منت از بقیه سبقت بگیرد؛ از برکات دیگر این اردوها، القای روحیه «ما می‌توانیم» و خودباوری در جوانان همان منطقه است و مورد دیگر ایجاد یک مطالبه عمومی از مسئولان، جهت رسیدگی به مشکلات موجود در منطقه خصوصا در حوزه بهداشت و درمان است.

هدف غایی و نهایی گروه چه است؟

هدف ما از برگزاری این اردوها و اختصاص دادن بخش قابل توجهی از زمان جوانی‌مان که شاید می‌شد به شیوه‌های دیگری سپری شود، درواقع ایفای نقش به‌عنوان یک «جوان مومن انقلابی» (به تعبیر حضرت آقا) در تعمیق پایه‌های انقلاب اسلامی و نمایش قدرت و کارآمدی نظام اسلامی به پشتوانه داشتن جوانانی است که هشیارتر و بصیرتر از جوانان ابتدای انقلاب، با علم به تمام مشکلات جاری و ضعف دستگاه‌های اجرایی کشور، در ایجاد مساوات و برابری در میان اقشار مختلف مردم، گوش به فرمان رهبر فرزانه خود، به‌جای دل سپردن به اقبال قدرت‌های استکباری منطقه، به نیروی جوانی و ایمان خود اتکا کرده‌اند و خدمت به ولی‌نعمتان خود را، نه به‌عنوان لطف، بلکه به‌عنوان وظیفه قطعی خود تلقی می‌کنند و راه خدمت و تلاش بی‌وقفه و امید به وعده برحق الهی مبنی‌ برنتیجه جهاد در راه خدا را، به‌جای منفی‌بافی و برجسته کردن موانع و مشکلات انتخاب کرده‌اند. من هم به‌عنوان قطره کوچکی از این دریای خروشان، افتخار می‌کنم که خداوند این توفیق دوچندان را نصیبم کرده که جزء خادمان این جهادگران عزیز باشم، و امیدداریم که ذیل عنایات خاصه حضرت ولی‌عصر(ارواحنا له الفداء) این توفیق از ما گرفته نشود و تمامی خیران و جهادگران این گروه، مشمول نگاه مهربان صاحب عصر (عج) و رضایت ولی‌امر خود قرار گیرند و بتوانیم قدمی هرچند کوچک در جهت زمینه‌سازی حکومت عدل جهانی برداریم و منتظران مصلح ظهور حضرتش باشیم.

حرف آخر.

به‌عنوان سخن پایانی خطاب به همکاران و همسنگران و دوستان عزیزم باید بگویم که من هزاران صفحه هم در وصف حس و حال زیبای این اردوها بگویم، واقعیت این است که «شنیدن کی بود مانند دیدن

لمس دستان دوران دیده آن پیرزن و پیرمرد سیه‌چرده روستانشین و دیدن لبخند دلنشین‌شان و جرعه‌جرعه نوشیدن طعم چون عسل جمله «خیر ببینی جوون‌» و دل‌خوش شدن به این عاقبت، ان‌شاءا... ختم به خیر کند ما را.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 30فروردین1397 ، کدخبر: 140483: www.newspaper.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین