پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۲۳۰۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بحران ارزی به وجود آمده در فرودین ماه را ناشی از کمبود اسکناس دلار دانست، افزود: در گذشته اسکناس دلار از عربستان و پس از آن از ترکیه تامین می‌شد اما اکنون به دلایل مختلف هیچ کدام از این دو کشور دلار مورد نیاز ایران را تامین نمی‌کنند.

شعار سال: علی اصغر پورمتین، کارشناس بانکی وعضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره سیاست ایجاد کارت اعتباری ارزی گفت: اگر در کشور کارت‌های اعتباری مانند ویزاکارت وجود داشته باشد، ضرورت خرید و فروش ارز از بین می‌رود. در این شرایط متقاضیان دلار مورد نیاز را به طور اعتباری خریداری کرده و در هر نقطه‌ای که از دنیا باشند می‌توانند، با همان کارت‌ها خرید کنند.

پورمتین درباره بحرانی نرخ ارز در فروردین ماه گفت: مشکل کشور ما ریال نیست و این موضوع را نمی‌توان پذیرفت که در عرض چند روز ارزش پول ملی کشور تا این اندازه کاهش یابد. مشکل به وجود آمده این است که ما در کشور اسکناس دلار به میزانی که طرف تقاضا می‌خواهد نداریم.

وی افزود: پیش از برخی مشکلات، دلار ایران از طرف عربستان تامین می‌شد و پس از آن از طرف ترکیه تامین شد. مشکلی که اکنون وجود دارد این است که به هر دلیلی هیچ کدام از این دو کشور دلار مورد نیاز ایران را تامین نمی‌کنند و کشور در چرخه تامین ارز با مشکل روبه‌رو شده است. تا مدتی این مشکل وجود داشت اما هنوز مطرح نشده بود و مشکلی در نرخ دلار وجود نداشت. با این حال پس از مدتی این موضوع در بخش هایی از جامعه مطرح شد و نرخ دلار به سرعت بالارفت.

کارشناس بانکی با اشاره به این که اکنون در وارد کردن پالت‌های دلار به مشکل برخوردیم، توضیح داد: رئیس بانک مرکزی در این زمینه ادعای درستی دارد. او در روزهای گذشته بارها این موضوع را مطرح کرد که دلار از دست مردم گرفته شود و به آنها اعتبار بدهیم. علاوه بر این اکنون برای مبادلات بزرگ کشور می‌تواند معادل ریالی را دریافت کرده و به میزان مورد نیاز خارج از ایران دلار تحویل دهد. این موضوع به دلیل مشکلاتی است که اکنون در تامین اسکناس دلار به وجود آمده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز، تاریخ 31 فروردین 97، کد مطلب: 31971: www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین